De meeste bedrijven hebben de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in hun it-infrastructuur, waardoor er nu ruimte is om aan de slag te gaan met nieuwe technieken zoals machine learning, artificial intelligence (ai) en blockchain. Bedrijven die dit in een vroeg stadium aanpakken onderscheiden zich van de concurrentie met hun vernieuwde dienstverlening en productaanbod.
Jaren geleden was techniek vaak de rem op het ontwikkelen van nieuwe businessactiviteiten, maar inmiddels zijn er nauwelijks nog technische beperkingen. De uitdaging voor veel organisaties is hoe bij te blijven bij de grote hoeveelheid en snelheid van de it-ontwikkelingen. Het omarmen van alle nieuwe technologie is simpelweg onmogelijk, toch bestempelen organisaties te veel ontwikkelingen als belangrijk. Immers, men wil naast het verzamelen van data en het werken aan machine learning ook voldoen aan GDPR.
Daarnaast willen bedrijven op het gebied van blockchain en ai niet stil blijven staan. Maar juist door aan alle ontwikkelingen tijd te besteden, worden er geen prioriteiten gesteld en ontstaat de kans dat bedrijven er niet alles uit halen wat er in zit. De keuze is reuze en de grootste uitdaging voor 2018 is dan ook het stellen van prioriteiten.
GDPR zet governance in de spotlight
Ongeacht de branche waarin men actief is, is governance de belangrijkste prioriteit die bedrijven moeten stellen. Governance is altijd gezien als een noodzakelijk kwaad. Het moet gebeuren, maar er valt weinig eer aan te behalen en het draagt niet direct bij aan de businessdoelstellingen. Met de komst van de GDPR staat governance ineens in de spotlights. Het nut en de noodzaak van het voldoen aan de nieuwste wet- en regelgeving zijn klip en klaar en bedrijven die dit goed doorvoeren in hun organisatie bieden daarmee ook nog eens voordelen aan hun klanten. Dit werd het afgelopen jaar nog eens onderstreept door de enorme vloed aan datalekken en hacks die ons overspoelde.
In 2018 zal dat niet minder zijn. Governance moet in 2018 bovenaan het prioriteitenlijstje staan. Bedrijven moeten komend jaar niet alleen wettelijk voldoen aan de GDPR, maar ook echt aan de slag met governance door het ontwikkelen van gedragscodes. Onzekerheid over de veiligheid van data wordt voor consumenten en organisaties namelijk steeds vaker doorslaggevend in hun keuzes.
Kiezen of delen
De prioritering van overige it-ontwikkelingen is iets minder gemakkelijk bepaald. Het verschilt namelijk sterk per branche welke ontwikkeling zal gaan zorgen voor succes. Tussen de vele opties als machine learning, blockchain, ai of IoT zal een keuze gemaakt moeten worden. Belangrijk bij het bepalen van de juiste ontwikkeling om op in te haken, is de behoefte van de klant.
Automatiseren begint tegenwoordig niet meer bij het kijken naar welke processen makkelijk te automatiseren zijn, maar bij de behoeften en wensen van de klant. Om de inzet van de juiste technologie te verzekeren moeten eerst de pijnpunten van de klant bepaald worden. Zodra deze helder zijn, kan er gekeken worden naar het gebruik van de juiste technologie. Meedoen met alle nieuwe ontwikkelingen is nagenoeg onmogelijk, het is kiezen of delen.