Het meest beschreven onderwerp van 2017 is ongetwijfeld digitale transformatie. Dat bedrijven daar wel in moeten meegaan om de concurrentie bij te benen, weten we inmiddels wel. Minder bekend is misschien wat de grootste belemmering is voor een grote verandering binnen een organisatie.
Onderzoek dat mijn werkgever dit jaar uitvoerde, toont aan dat maar liefst 49 procent van de werknemers aversie tegen verandering heeft. Mensen blijken bang om te worden vervangen door machines. Voor 2018 ligt er dus een belangrijke taak om deze grote drempel op weg naar digitale transformatie weg te nemen. Want het gedachtegoed van organisaties moet simpelweg zijn: wij zijn klaar voor digitale transformatie.
Informatie is key
Het begint allemaal met informeren. Iedereen – van het senior-management tot de medewerkers in het veld – moet precies weten wat er verandert en wat de transformatie van hen vereist. In de top van de organisatie betekent dit dat inzicht in de gevolgen van digitalisering voor de cashflow cruciaal is. Dat bepaalt immers wat het bedrijf in de toekomst nodig heeft aan personeel en andere resources. Het middenmanagement moet zich verdiepen in hr-issues, zoals aan welke nieuwe vaardigheden behoefte is, hoe het bedrijf medewerkers binnenhoudt en hoe het nieuw talent aantrekt. In het onderzoek bijvoorbeeld, zegt 71 procent de vaardigheden van zittende talenten verder te willen ontwikkelen. Deze bedrijven kiezen er dus voor om te investeren in training en opleiding. 29 procent kijkt buiten de eigen muren naar nieuwe, digitaal onderlegde collega’s.
Dat laatste blijkt ook een grote uitdaging. De vergrijzing neemt in rap tempo toe en jong talent kiest nu eenmaal liever voor een start-up vanwege het innovatieve karakter, dan voor een traditionele, wat loggere organisatie. Alleen daarom al moeten bedrijven vooruitkijken, zodat instroom van nieuwe medewerkers op gang komt, die allemaal in staat zijn disruptief te denken. Een platform dat digitale transformatie en disruptieve technologieën ondersteunt helpt je bedrijf aantrekkelijker te maken voor een nieuwe generatie werknemers. Voor oudere werknemers vergemakkelijken gebruiksvriendelijke oplossingen de adoptie van veranderingen binnen de organisatie.
Menselijke factor
Kortom, het is goed dat bedrijven stappen zetten op weg naar digitale transformatie. Ze moeten zich wel realiseren dat digitalisering niet alleen om technologie draait, maar dat de menselijke factor hierbij een niet te onderschatten rol speelt. Bedrijven moeten hun hr-strategie zodanig vormgeven dat medewerkers zien dat hun toekomst bij het bedrijf veilig is en dat het bedrijf er alleen maar op vooruitgaat.
Helemaal mee eens. Veel medewerkers zijn sceptisch over alle veranderingen en zeker als deze zo snel en zo radicaal op hen afkomen. Toch is er weinig keus. Behalve agile werken moeten medewerkers ook getraind worden in een agile manier van denken, leren omgaan met, en zich aanpassen aan een nieuwe realiteit. Dit vereist een verdere ontwikkeling en uitdieping van soft skills zoals teamwork, intellectuele nieuwsgierigheid, oplossingsgerichtheid, doorzettingsvermogen etc. In een globaliserende wereld, waarin bedrijven steeds internationaler en multicultureler worden en er bijvoorbeeld steeds meer met Indiase IT service providers wordt samengewerkt, is daarnaast een gedegen kennis van de eigen cultuur en de cultuur van de samenwerkingspartner plus kennis van intercultureel communiceren van levensbelang om efficiënt te werken en concurrerend te blijven. Ben dan ook met een boek over dit onderwerp bezig. Voor artikel over dit onderwerp zie de Computable van 14 april 2015.