De investeringen van Nederlandse bedrijven in hardware zijn ten opzichte van een half jaar geleden met 6 procent gestegen. Het percentage Nederlandse bedrijven dat aangeeft de komende jaren te investeren in it-hardware komt hiermee uit op 44 procent. De totale investeringsbereidheid in (lease)auto’s is gestegen naar 33 procent.
Dit blijkt uit de Nederlandse Investeringsmonitor van de Nederlandse Vereniging van Leasemaatschappijen (NVL) in samenwerking met onderzoeksbureau GfK, dat bijna negenhonderd Nederlandse bedrijven heeft onderzocht.
Software
Na investeringen in hardware, kunnen deze in software niet uitblijven. Het percentage Nederlandse bedrijven dat hierin de komende jaren wil investeren, groeit met 3 procent naar een totaal van 20 procent. ‘We zien weer een flinke stijging in it-investeringen, nadat ze een half jaar geleden juist met 9 procent waren afgenomen. De aantrekkende economie speelt hierbij een belangrijke rol. Bedrijven zien weer groeikansen en om dit te realiseren hebben ze de juiste, accurate it nodig’, zegt Stephan van Beek, voorzitter van de NVL.
Toekomstige investeringen
Het totale aantal bedrijven dat in de komende drie jaar verwacht een investering te doen, is in een half jaar tijd gestegen van 77 naar 81 procent. Het kleinbedrijf trekt hierin met 91 procent de kar, gevolgd door bedrijven met meer dan vijftig werknemers (89 procent). Van Beek: ‘Waar de vorige jaren de grote bedrijven het meest bereid waren te investeren, zijn dat nu vooral bedrijven met tussen de tien en 49 medewerkers. Het vertrouwen lijkt hiermee definitief terug.’ De investeringsbereidheid van de ondervraagde bedrijven is ten opzichte van het afgelopen half jaar voornamelijk vooruitgegaan op de gebieden van auto’s (6 procent), hardware (6 procent), software (3 procent) en audio- en videoapparatuur (4 procent).
Uit het onderzoek blijkt verder dat ruim 81 procent van de Nederlandse bedrijven, aankomende investeringen wil financieren met eigen middelen; een stijging van 4 procent. Ten opzichte van het vorige halfjaar is het aantal bedrijven dat zijn bedrijfsmiddelen wil financieren met behulp van leasing namelijk met 2 procent gezakt (totaal 13 procent). ‘Toch zien we dat de leasebereidheid stijgt naarmate de bedrijfsgrootte toeneemt. Deze ligt voor bedrijven met vijftig of meer medewerkers met 37 procent fors hoger dan het gemiddelde’, besluit Van Beek.
NVL en Gfk
De Nederlandse Vereniging van Leasemaatschappijen (NVL) behartigt sinds 1972 de belangen van de algemene leasemaatschappijen in Nederland. Deze leasemaatschappijen houden zich bezig met zogenoemde ‘equipment lease’. Zij (ver)leasen objecten als trucks en trailers, kranen, bussen, grondverzetmachines, industriële machines in de metaal-, hout- en kunststofverwerkende industrie, drukmachines, kopieermachines, computers en it-oplossingen.
GfK biedt markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. De organisatie is naar eigen zeggen in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan honderd landen.