Phill Robinson opende vandaag, woensdag 15 november 2017, de zesde editie van Exact Live. De plenaire sessie van Exact Live ging echter niet over vandaag, maar over de toekomst. Robinson, die sinds zes weken ceo is van Exact, haalt daarbij de jaren zeventig campagne aan van Apple. ‘Think Different’. Anders denken, is wat we volgens hem moeten doen. Daarvoor heeft Exact ruimte gecreëerd met verschillende technologische innovaties per industrie. Machine learning, artificial intelligence, de nieuwste applicaties, blockchain en zelfs de mogelijkheid om bitcoins te pinnen.
Voor de nieuwbakken ceo Phill Robinson is het zijn eerste show waarbij ‘Try Tomorrows Technology’ als thema centraal staat. Ook Formule 1-racer en jongste medewerker van Exact Max Verstappen passeert de revue tijdens het techevent in de Utrechtse Jaarbeurs.
‘Think Different’ ofwel anders denken komt ook terug in de keynote van innovator en kunstenaar Daan Roosegaarde die verschillende van zijn projecten toont. Daarbij focust hij op maatschappij, milieu en techniek, waarbij hij gebruikmaakt van natuurlijke elementen. Zoals het fietspad verlicht door opgeladen stenen door de zon en gebaseerd op werk van Van Gogh tot ’s werelds grootste smogstofzuiger in Beijing. Ook geeft hij een sneakpreview van een nieuw project op de Afsluitdijk met energie-opwekkende slimme vliegers. Elke vlieger wekt 20 kw op per uur en vliegt de komende twee maanden vanaf de Afsluitdijk. Dat is de moraal van Roosegaarde. De meeste technologie bestaat al, maar de essentie is dingen verbinden en koppelen, aldus de innovator.
Nederlandse Grand Prix
Uiteraard laat ook Max Verstappen, die wordt gesponsord door Exact, zijn gezicht zien tijdens de show. Waarbij hij live de virtuele Grand Prix van Nederland rijdt, die Exact speciaal heeft gecreëerd rondom hun eigen kantoor in Delft. Daarna betreedt hij het podium waar ook directeur van Red Bull Racing Christian Horner virtueel aansluit voor een aantal vragen over de racetechnieken van Max.
Trendwatcher, serieondernemer en oud-profvoetballer Igor Beuker sluit de plenaire sessie af met een verhaal over het tijdperk van chaos en verandering. Daar zitten wij volgens Beuker allen in. In elke industrie en bedrijfsgrootte is de verandering gaande. De vierde industriële revolutie is begonnen en het is voor veel bedrijven en ondernemers lastig om te bepalen waar we naar toe gaan. ‘Iedereen wil innoveren, maar niemand wil veranderen.’
Hij maakt de vergelijking met de Netflixserie ‘Mad Men’ over de reclamewereld van de jaren zestig die de gevestigde namen die er nu zijn hebben groot gemaakt door middel van reclame terwijl de ‘Math Men’- de Elon Musk’s en Mark Zuckerbergs van deze wereld – zonder business case en reclame groot zijn geworden. Beide stromingen gaan over cultuur en mindset: belangrijke factoren in innovatie en in het overleven in de vierde revolutie, aldus Beuker.