Harald Nuij is chief customer officer (cco) Benelux bij Also en moet ervoor zorgen dat het bedrijf, naast de aanhoudende groei in de volumedistributie, meer omzet binnenhaalt op het gebied van diensten en oplossingen en een stevige cloudpropositie voor de zakelijke markt neerzet. De hoogste tijd om hem onder vuur te nemen.
Zitten er teveel bedrijven in het Nederlandse ict-kanaal?
‘Nee, dat denk ik niet. Er zijn heel veel bedrijven die generalistisch opereren. Als iedereen zich wat meer zou specialiseren, zou er meer ruimte zijn om binnen een compacter en diepgaander deel te opereren. Niet te breed, iets smaller en dan heeft iedereen voldoende.’
Wat is het grootste probleem voor het ict-kanaal in Nederland?
Nuij denkt diep na en vertelt vervolgens lachend dat hij voor antwoord b gaat. ‘Ik vind het ict-kanaal in elk geval nog teveel product-georiënteerd en te weinig conceptueel. Een voorbeeld hiervan is het internet of things. Hierbij hebben eindgebruikers soms wel tot zes partijen nodig om tot een oplossing te komen. Een geïntegreerde verticale aanpak, waarbij de klant in één keer hardware, software en accessoires kan aanschaven, is beter. De eindgebruiker heeft namelijk behoefte aan een plug- en play-oplossing. Dan heb je ook een andere discussie dan wanneer je plat een doos verstuurt. Om dit te bereiken, is samenwerking nodig. Binnen de partnereconomie moet de verbinding met andere resellers en specialisten centraal staan.’
Wat moet iedere reseller als prioriteit hebben?
‘Elke reseller moet goed kijken hoe het huidige verdienmodel eruit ziet en wat de planning is in de komende drie jaar om daar wel of niet te veranderen. Iedereen praat wel over diensten, maar dat is nog niet geïntegreerd in het dna van resellers. Ze moeten keuzes maken in hun portfolio. Het belangrijkste daarbij is kijken hoe de klant zich ontwikkelt. Zet bijvoorbeeld vijf tieners bij elkaar om de gebruiksvriendelijkheid van bepaalde producten te testen. Dit zouden we bij Also eigenlijk ook moeten doen; een panel verschillende productintroducties laten beoordelen. De resultaten hiervan kunnen we vervolgens delen met de betreffende leverancier.’
Wat weet je nu dat je vijf jaar geleden nog niet wist?
‘Wat ik weet is dat als je algemeen verantwoordelijk bent, je zoveel lijntjes en plannen hebt dat elke beslissing invloed heeft op een andere en dat dat heel complex is. Elke beslissing heeft impact op alle medewerkers, je voelt een grote verantwoordelijkheid. Ik heb geleerd dat je daarom goede mensen om je heen moet verzamelen die je kunt vertrouwen, waar je op kunt bouwen en met wie je samen een beslissing neemt.’ Nuij voegt hieraan toe dat discussie binnen de directiekamer belangrijk is, zolang je naar buiten komt met een gezamenlijke visie. Hij benadrukt dat hij zich verre van verheven voelt boven anderen. ‘Al zal de perceptie wellicht anders zijn’, grapt hij.
De Also-topman vervolgt: ‘Het liefst neem ik overigens zelf geen enkele beslissing, dat zou door de betrokkenen zelf al gedaan moeten zijn. Iedereen is namelijk specialist in zijn of haar vakgebied. Dat is iets dat ik verder wil door ontwikkelen in het komende jaar.’
Wie heb je het laatst gebeld en waarom?
‘Ik kijk even in mijn telefoon. De laatste die ik gebeld heb, is onze country manager in België om met hem de afgelopen week door te nemen en vooruit te kijken naar de rest van de maand. We zijn bezig om een grote tender tactisch af te stemmen.’
Hoeveel uur per week ben je echt aan het werk?
‘Het is iets meer dan veertig, lacht Nuij. Hij stelt dat het om ongeveer zestig uur per week gaat en dat hij vooral de laatste drie jaar meer uren is gaan werken. ‘De it-wereld is enorm complex, we zitten in een groeiend bedrijf waar heel veel gebeurt met veel kansen. Deze onderzoeken en keuzes maken, dat kost enorm veel tijd. Zo hebben we intern veel mensen toegevoegd. Sinds een maand of twee, drie is het hierdoor een stuk stabieler.’
Gaat je werk voor alles?
‘Nee. Ik heb het nodig om in de weekenden leuke dingen te doen. Ik heb een sociaal actief leven; de agenda zit altijd vol met etentjes of culturele dingen. We sporten binnen ons gezin veel. Zelf speel ik tennis en golf en loop ik hard. Ook ben ik voorzitter van de sponsorcommissie bij de tennisclub. Het is fijn om je steentje bij te dragen.’
Wat zijn je grootste teleurstelling en triomf geweest?
‘Mijn grootste triomf is dat we in anderhalf jaar een team bij Also België hebben neergezet dat binnen die periode is gegroeid van één naar meer dan tien personen. Dit team legt een energie, een drive en een plezier aan de dag die ik nog niet vaak heb gezien. De grootste teleurstelling is dat je soms het beste met mensen voor hebt en daar open en eerlijk in bent en dan toch het deksel op de neus krijgt. Oprechtheid wordt helaas niet altijd beloond.’
Welke vraag hebben we niet gesteld?
‘Welke energie we de komende jaren in onze positie kunnen steken en hoe wij denken de komende jaren tot meerwaarde voor de reseller te zijn. Om dit te bereiken gaan we namelijk verder investeren in kundige collega’s, in verdere aanscherping van het portfolio waarbij we binnen de Also b2b-marketplace aanbieders en afnemers op een goede manier bij elkaar brengen. Daarnaast gaan we binnen Also een intern kennispaspoort vastleggen, om interne roulatie te bevorderen.’