Elbuco zorgt met de recent aangekochte dochter Patientline voor een belangrijk onderdeel van de zorg, namelijk vermaak en informatievoorziening voor patiënten die in het ziekenhuis liggen. Belangrijk voor die acquisitie was het integreren van de it-infrastructuur van Patientline. SLTN Inter Access heeft die infrastructuur daarom volledig in de cloud gebracht, naar analogie van de cloudmigratie die Elbuco eerder zelf heeft doorgemaakt. Op die manier kon Patientline moeiteloos worden geïncorporeerd in de activiteiten van Elbuco.
Elbuco biedt al ruim veertig jaar high service leaseconcepten waarbij bedrijven en hun klanten van A tot Z worden ontzorgd. Een andere en vooral slimme manier om van consumentengoederen gebruik te maken. Elbuco faciliteert de financiering, de service en het onderhoud van deze producten. Dit doet het zowel via eigen consumentenlabels, zoals het van oudsher bekende Skala.nl als via verschillende samenwerkingspartners die het high service leaseconcept integreren in de eigen portfolio. Van laptop tot televisie en van wasmachine tot elektrische fiets.
‘Een aantal jaren geleden zagen we de markt ingrijpend veranderen’, zegt Jan van het Hoofd, ict-manager bij Elbuco. ‘Consumenten zijn steeds meer bereid gebruik te maken van abonnementsmodellen. Ze betalen voor gebruik, niet voor bezit. Dat zien we natuurlijk met de (private) leaseauto, maar die trend heeft zich ook uitgebreid tot diensten als Netflix. Ons doel is om het leaseconcept breder in te zetten bij diverse doelgroepen.’
Studenten
Een van die doelgroepen bestaat uit studenten. Voor hen is volgens Van het Hoofd onder meer dienstverlening opgezet waarbij studentenhuizen bijvoorbeeld een wasmachine kunnen leasen. ‘Oorspronkelijk boden we alles met een stekker als leaseproduct aan, maar dat is ondertussen uitgebreid tot zaken als bedden en e-bikes. The sky is the limit, alles wat je in huis ziet kunnen we in leasevorm aanbieden.’
It is een belangrijk instrument om dit alles mogelijk te maken. Elbuco heeft daarbij gekozen voor SLTN Inter Access als partner. Zo heeft SLTN Inter Access onder meer de volledige infrastructuur in de cloud gezet. Van het Hoofd: ‘Die stap naar de cloud hebben we weloverwogen gezet. Wij stonden op het punt te verhuizen naar een nieuw pand, en zouden daarbij tegelijkertijd een nieuwe infrastructuur moeten aanschaffen, omdat de oude aan vervanging toe was. De programmeur die we in eigen huis hadden ging bovendien weg.’
Acquisitie
Elbuco moest de afweging gaan maken: ga je investeren in nieuwe hardware en een eigen it-afdeling, of bestaat er een andere oplossing? ‘Daarover zijn we in gesprek gegaan met SLTN Inter Access’, vervolgt Van het Hoofd. ‘Ze voelden goed aan wat we nodig hadden, het werd uiteindelijk een cloudoplossing. Daarmee werd de verhuizing naar ons nieuwe pand een stuk eenvoudiger, want we hoefden in feite alleen maar een router neer te zetten in plaats van een datacenter. Die netwerkapparatuur is van Cisco.’ De distributie verloopt centraal vanuit een magazijn in Geldermalsen. Ook die it is in de cloud gezet en is in beheer bij SLTN Inter Access.
Nog voordat dit project volledig was afgerond kwam er een nieuwe uitdaging op de it af, namelijk de voorgenomen acquisitie van Patientline. Dit bedrijf zorgt voor de televisietoestellen en telefoons bij het bed van de patiënten in een ziekenhuis. Al dan niet in een lease-vorm. Daarnaast zorgt Patientline ook voor de content en de verbindingen voor deze apparatuur.
Verbinding
Met de overname van Patientline kwam ook de infrastructuur in handen van Elbuco. Van het Hoofd: ‘Die it was redelijk complex, omdat er vanuit die infrastructuur communicatie moet plaatsvinden met de ziekenhuizen overal in het land waar de apparatuur van Patientline staat. Dat moet op afstand worden gemonitord en benaderbaar zijn. Die infrastructuur kon niet in één keer worden opgenomen in die van Elbuco, dus ook daar was een oplossing voor nodig.’
Dat werd dus in samenwerking met SLTN Inter Access wederom een cloudoplossing, waarbij de volledige it van Patientline in de cloud is gezet. ‘Omdat we hier al ervaring mee hadden is dat vlot verlopen’, merkt Van het Hoofd op. ‘We hebben de it vanuit hun oude pand in de cloud gezet, waardoor we het eenvoudig konden verhuizen. De verbindingen van Patientline lopen nu via Datacenter Brabant.’
Security en ransomware
Van het Hoofd is positief over de strategische keuze voor de cloud. ‘Het geeft rust voor je organisatie. It is natuurlijk enorm belangrijk, en het is zaak de security goed te regelen. We hebben geen zorgen over beveiliging en de vraag welke nieuwe apparatuur je nu weer moet aanschaffen. Ook de backup is goed geregeld. Waar ik vroeger fysiek liep te sjouwen met de dragers, kunnen we nu dankzij de oplossing in de cloud data tot negentig dagen terug halen.’
Daar heeft Elbuco al een keer de vruchten van kunnen plukken, volgens Van het Hoofd. ‘We hebben te maken gehad met geavanceerde ransomware, waarmee verschillende machines besmet waren. We konden samen met SLTN Inter Access, in samenspel met Kaspersky Lab snel schakelen, en binnen korte tijd hebben we een backup teruggezet. We waren vrijwel niets kwijt, en eigenlijk heeft niemand in het bedrijf er verder iets van gemerkt.’
Verandering
Het zelfde ging het eigenlijk bij de verhuizing. ‘Daar hebben we in een weekend samen met SLTN Inter Access hard aan gewerkt’, vervolgt Van het Hoofd trots. ‘Toen de medewerkers maandag in het nieuwe kantoor kwamen konden ze gelijk aan de slag. Afgezien van een ander bureau merkten ze niets van de verandering.’
SLTN Inter Access verzorgt nu het volledige netwerkbeheer en het beheer van de router. ‘Ik heb geen omkijken naar de it’, rondt Van het Hoofd af. ‘Wat aan de voorkant gebeurt op internet hebben we wel in eigen beheer, zoals de communicatie met klanten en partners. Het voordeel van zaken doen met SLTN Inter Access is dat je toegang hebt tot veel mensen die iets weten, en die in actie kunnen komen als er iets is. Daarmee kunnen we snel en flexibel reageren, want dat is voor onze business heel belangrijk.’