Managers van bedrijven verkeren vaak in de veronderstelling dat zij de bedrijfsprocessen goed in kaart hebben, maar hebben in de praktijk veel minder zicht en controle dan zij zich voorstellen. Ze missen in veel gevallen de noodzakelijke inzichten in hoe de processen in hun organisatie presteren en hoe ze kunnen worden geoptimaliseerd.
Maar dat zal binnen niet al te lange tijd voorgoed tot het verleden behoren: process mining is nu nog een relatief jonge technologie, die marginaal wordt gebruikt in het Nederlandse bedrijfsleven, maar die razendsnel aan terrein wint. Waarom is dat? En waarom is het ook nuttig voor jouw organisatie?
Groeiende belangstelling
Organisaties bestaan grofweg uit een businessmodel, verkopers, klanten, werknemers én bedrijfsprocessen. Het is met name het laatste onderdeel dat zich de laatste jaren in een groeiende belangstelling mag verheugen, omdat hier voor de meeste organisaties nog veel winst in efficiëntie valt te behalen met behulp van process mining, de intelligente ‘big data analytics’ technologie, die de processen in organisaties analyseert en visualiseert.
Het laat zien waar de zwakke punten in de keten zich bevinden en het maakt de processen transparanter, sneller en kostenefficiënter. Zit er bijvoorbeeld een week tussen de verzending van een bestelling en het versturen van de factuur? Zijn er verkopers die niet aan de door jou gestelde eisen voldoen? Verlies je dagelijks uren aan productiviteit dankzij onnodige stappen in je processen? Dankzij process mining kun je dit inzichtelijk maken en oplossen.
Basis van succesvol ondernemen
Toch wordt process mining door veel bedrijven nog op de lange baan geschoven en dat is niet alleen een gemiste kans, het is ook gevaarlijk vanuit competitief oogpunt. Optimale processen zijn een essentieel onderdeel van het waarmaken van de verwachtingen van klanten en het succes van grote spelers als Amazon is onder meer te danken aan het vermogen om snel en efficiënt te leveren aan klanten.
Omdat steeds meer sectoren op hun kop worden gezet door innovatieve nieuwkomers, is het van groot belang om op alle punten van de bedrijfsvoering competitief te blijven. Geoptimaliseerde bedrijfsprocessen staan aan de basis van succesvol ondernemen in deze tijd.
Kosten terugdringen
Met behulp van process mining kun je de operationele kosten van je organisatie met wel 30 procent terugdringen. Door het in kaart brengen van inefficiënte processen, kwetsbaarheden, afwijkingen en bottlenecks kun je direct een positieve impact op je processen realiseren. En naast de bestaande imperfecties, kun je zelfs potentiële problemen identificeren nog voor ze ontstaan en proactief procesverbeteringen doorvoeren.
Maar het zijn niet alleen de operationele kosten waar winst valt te boeken: succesvol ondernemen gaat ook over het waarmaken van de verwachtingen van je klanten. Wil je bijvoorbeeld de verzending van je producten sneller en efficiënter laten verlopen? Wil je je leveranciers met elkaar vergelijken om te zien wie het best presteert? Wil je de kennis van je best presterende sales teams delen met andere? De antwoorden liggen binnen handbereik met process mining.
En niet te vergeten: wanneer je 100 procent operationele transparantie realiseert, zal je ook in staat zijn om beter geïnformeerde zakelijke beslissingen te nemen. Door meldingen en kpi’s in te stellen in je process mining oplossing, zie je direct welke impact je aanpassingen hebben. Je kunt er daarom zeker van zijn dat je de juiste beslissing hebt genomen, keer op keer.
Loop voorop
We leven in een wereld die voortdurend in beweging is en waar de winnaars van vandaag eenvoudig de verliezers van morgen kunnen worden. Bedrijven die sneller opdrachten kunnen vervullen, hun supply chain beter op orde hebben en in staat zijn om bottlenecks te elimineren en vermijden, hebben automatisch een voorsprong op de concurrentie. Process mining is een geheim wapen dat bedrijven in kunnen zetten om aanzienlijk competitief voordeel mee te behalen. Maar dan moet je er wel op tijd bij zijn!
Ik mis in dit artikel een korte uitleg hoe Process mining werkt en wat randvoorwaardelijk is om het in te kunnen zetten. Ik heb zelf wel eens meegedraaid in een pilot met Process mining tool Disco. Daar kwam uit dat randvoorwaardelijk is dat de relevante procesgebeurtenissen in de logging van de relevante applicaties beschikbaar moeten zijn (met een timestamp!). En dan uiteraard makkelijk ontsloten kunnen worden aan de tool in kwestie. Als je dat niet geregeld krijgt met je belangrijkste procesapplicaties, of als je proces van procedures of ongestructureerde informatiestromen aan elkaar hangt, dan kun je er helaas niet veel mee.
Process mining is niets nieuws in mijn ogen. In 2001 had ik al een BPM tool gemaakt die stappen in een proces mooi omzette in een dataformaat waarop je analyses kon maken. Door met die inzichten het proces te verbeteren kon je ook mooi meten wat die verbeteringen opleverde. Natuurlijk tegenwoordig heb je mooie machine learning tools die optimalisaties nog makkelijker maken. Om process mining mogelijk te maken is er wel een bepaalde mate van automatisering nodig of processtructuur. Niet alle processen lenen zich daarvoor en leent het zich vooral in omgevingen op schaal waarbij de organisatie vooral als een machine van bureaucreatie moet functioneren. Process mining en bijvoorbeeld agile zijn vaak geen vrienden.
Wat heeft de schrijver nou inhoudelijk neergepend? Kan er geen chocola van maken terwijl de Sint al op weg is met zijn stoomboot.
Het voorbeeld van Amazon gaat mank want dat bedrijf leunt heel sterk op verkapte staatssteun en concurrentie vervalsende belastingontduiking. Er is dan ook geen enkel Belgisch/Nederlands bedrijf van die omvang en is dus ook de bedrijfsvoering van kleinere bedrijven doorgaans veel meer overzichtelijk. Daarnaast lijkt het zinvol om eerst de randvoorwaarden voor ogen te hebben en dan gericht te zoeken in de aandachtsgebieden om die in kaart te brengen.
De oudste vorm van process mining is urenregistratie, gekoppeld aan nacalculatie. Nacalculatie gebeurt vaak niet omdat het lastig is om, behalve de verstookte uren, ook de uurtarieven en de aan een kostendrager toe te rekenen directe kosten boven water te krijgen.
Verder: hoe meer data je verzamelt, hoe meer tijd, energie en kosten je steekt in dit verzamelen, veredelen en analyseren.
Mooi dat process mining verbeterpunten boven water haalt, maar de kost gaat voor de baat uit en de vraag is, hoeveel je wil investeren om een verbeterpunt te vinden en vervolgens om dit punt te verbeteren. Uiteindelijk wil je de investeringen terugverdienen.
Laaghangend fruit is snel geoogst, maar hoe ver (hoe hoog) moet je gaan?
Dat process mining nieuw is betwist ik, wel de mogelijke manier om er toe te komen.
REFA (duits institut voor Arbeitsrationalisierung ) bestaat bijna 100 jaar, Henri Ford gaf reeds een eeuw geleden het advies om verspilling van materiaal en tijd te voorkomen. Dit alles al lang voor Lean was uitgevonden. Het is vooral een zaak van organiseren.