Kroll Ontrack is naar eigen zeggen het grootste data recoveryservicebedrijf ter wereld. Ze halen niet alleen data terug vanaf de harde schijf, maar ook van ssd’s tot data in de cloud. Er is veel veranderd de laatste tijd. Zo is het bedrijf vorig jaar overgenomen door LDiscovery en is het Nederlandse kantoor verhuisd van Hoofddorp naar de Zuidas. Tijd om Jaap-Jan Visser, country manager van Kroll Ontrack, onder vuur te nemen.
Op je LinkedIn geef je aan dat je graag werkt voor internationale technologische spelers die business in Nederland willen bereiken. Vanwaar deze passie?
‘Als global citizen vind ik het ontzettend interessant om met verschillende culturen te werken. Door samen te werken met mensen uit andere landen, met dezelfde passie, ontstaat er naar mijn mening meer diversiteit en een meer creatieve en innovatieve werkomgeving. Bij Kroll Ontrack merk ik dat we als internationale speler vooral veel kennis delen. Zo hebben we de afgelopen tijd veel geleerd van buitenlandse collega’s die te maken kregen met verschillende vormen van waterschade veroorzaakt door diverse orkanen. Door deze ervaringen continu te delen krijg je de kans om je beter te ontwikkelen en een voorsprong op te bouwen ten opzichte van lokale spelers.’
Wat doe je over vijf jaar of waar zien we je terug?
‘Dat is een lastige vraag! Met name omdat er door de huidige data-explosie genoeg uitdagingen zijn om aan te gaan. Er zijn nog zoveel aspecten waar we als industrie op kunnen innoveren, hierbij kun je denken aan security, availability, privacy en het sneller vinden van de juiste data. Kortom een leuke speeltuin waar ik me, samen met mijn team, de komende vijf jaar wel in kan vermaken en daarbij zo veel mogelijk mensen helpen.’
Wie is je grote voorbeeld?
‘Ik heb niet echt één groot voorbeeld. Maar als ik toch moet kiezen dan zou dat mijn vader zijn. Hoewel hij directeur was van een onderneming nam hij altijd tijd voor het gezin. Uiteraard met de steun van een sterke vrouw, namelijk mijn moeder.’
Wat is een goede lead (aan welke voorwaarden moet deze voldoen)?
‘De beste lead kan voor ons zowel uit de channel komen als een eindgebruiker zijn. De ideale lead belt ons direct voor advies om daarna de juiste keuze te maken en gaat niet eerst zelf allerlei goedbedoelde pogingen doen om de data te herstellen. Je probeert ook niet zelf de distributieriem van je auto te vervangen of een openhartoperatie uit te voeren.’
Kies je voor toegevoegde waarde of volume?
‘Bij Kroll Ontrack kiezen wij altijd voor toegevoerde waarde, ook als het volume betreft. Zo hebben wij onlangs nog Freeval Service gelanceerd. Met Freeval Service zetten we een volgende stap in onze ambitie om klanten en resellers nog beter te bedienen en meer keuzemogelijkheden te bieden. Zo kunnen resellers geheel vrijblijvend gebruik maken van een gratis in-lab evaluatie. Resellers krijgen vervolgens binnen vier uur een evaluatierapport met inzicht in hoeveel data te herstellen is, wat voor acties er moeten worden ondernomen, wat de verwachte levertijd is en een prijsopgave. Op deze manier kunnen resellers hun data recovery-verkoop verder verbeteren, maar ook de eindklant een betere service bieden.’
Zijn er niet te veel datarecovery bedrijven?
‘Er zijn op dit moment veel lokale datarecoverybedrijven. Echter zijn er enorme investeringen nodig om bij te blijven op het gebied van dataopslag, ssd/flashtechnologie, virtualisatie en software defined storage. Daarom verwacht ik een verdere consolidatie van de markt. Bovendien is schaal en internationale dekking voor storage vendoren zoals Western Digital, Buffalo, HP, Kingston, VMware, Netapp en Apple een voorwaarde om proprietary technology te delen.’
Wat moet iedere reseller als prioriteit hebben?
‘Het beste resultaat willen voor de klant! Wij merken vaak dat bedrijven eerst zelf proberen om de data te herstellen, helaas zien we vaak dat hierdoor het probleem nog erger is geworden. Het is daarom beter om direct een specialist in te schakelen.’
Wat weet je nu dat je vijf jaar geleden nog niet wist?
‘Ssd is de laatste jaren sterk geëvolueerd en veel goedkoper geworden. Laptops, tablets en digitale camera’s zijn veelal voorzien van een dataopslagmethode gebaseerd op ssd-technologie. Veel bedrijven gebruiken de ssd voor een snelle toegang tot gegevens, terwijl een traditionele harde schijf wordt gebruikt voor dataopslag op de lange termijn. Er wordt vaak beweert dat ssd veiliger is om data op te slaan en er hierdoor minder behoeften is naar data recovery services. De laatste vijf jaar heb ik ervaren dat dit niet klopt, wij krijgen ondanks alle nieuwe ontwikkelen nog steeds evenveel opdrachten binnen waaronder ook veel ssd’s.’
Wie heb je het laatst gebeld en waarom?
‘Ik heb net nog met mijn Duitse collega gebeld over een spoedklus waarbij we zo snel mogelijk een 24 disk raid-server met diverse virtuele machines en veertien terabyte aan data moeten herstellen.’
Tot slot: Voor altijd bij een internationale speler werken of een topfunctie bij een Nederlands bedrijf dat voornamelijk in ons land actief is?
‘Vooropgesteld, Nederland is een geweldig land! Toch moet er voor mij altijd een internationaal component aanwezig zijn.’