Wederom slecht nieuws voor Snap, het moederbedrijf van berichtendienst Snapchat. De dienst kreeg er in het afgelopen kwartaal maar drie miljoen nieuwe gebruikers bij, draaide een lagere omzet dan verwacht en moest flink afschrijven op onverkochte Snapchat Spectacles. Dat meldde Snapchat-moederbedrijf Snap in zijn kwartaalcijfers over het derde kwartaal van dit jaar.
Met drie miljoen nieuwe maandelijks actieve gebruikers komt het totale aantal Snapchat-gebruikers op 178 miljoen. Analisten hadden gerekend op acht miljoen nieuwe gebruikers. Een verandering in de manier van adverteren heeft ook gezorgd voor een flinke terugloop in inkomsten uit reclames: 60 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar.
De omzet over het derde kwartaal kwam uit op 207,9 miljoen dollar (179,4 miljoen euro), waar analisten 235,5 miljoen dollar hadden verwacht. In dezelfde periode vorig jaar draaide Snapchat een omzet van 128,2 miljoen dollar. Het bedrijf noteerde bovendien een nettoverlies van 443 miljoen dollar (382,2 miljoen euro), vorig jaar was dat in het derde kwartaal 124,2 miljoen dollar. Na de negatieve resultaten van Snap ging de aandelenprijs van het bedrijf bij de nabeurshandel op Wall Street flink onderuit, en daalde snel met 20 procent in prijs. Ook in het tweede kwartaal van dit jaar leed Snap een megaverlies. Computable voorspelde eind 2016 al dat de beursgang van SnapChat mogelijk een nieuwe tech zeepbel in zou luiden.
Nieuw ontwerp
Snap-ceo Evan Spiegel zegt dat Snapchat binnenkort opnieuw ontworpen wordt, zodat het ‘makkelijker te gebruiken wordt’. ‘Eén ding dat we al door de jaren heen horen is dat Snapchat moeilijk te begrijpen of te gebruiken is, en ons team werkt hard om op deze feedback te reageren’, aldus Spiegel.
SnapChat laat gebruikers elkaar foto’s sturen die gemakkelijk zijn op te leuken. Onderscheidende feature is dat die gedeelde plaatjes binnen enkele seconden automatisch gewist worden op de toestellen van ontvangers.
Spectacles-bril geen succes
Deel van het kwartaalverlies is een afschrijving van 39,9 miljoen dollar op onverkochte Spectacles-brillen. Snap heeft de vraag naar de camerabrillen verkeerd ingeschat, en zit nu met een overschot. Onlangs ging het gerucht al dat de vraag naar de bril flink was overschat.