Vertrouwen in de toekomst is de titel van het Regeerakkoord van kabinet Rutte-III waarmee het expliciet wil benadrukken de vraagstukken van deze tijd aan te kunnen. En ja, ook die vraagstukken die betrekking hebben op de maatschappelijke en technologische ontwikkelingen van de digitale samenleving.
Het kabinet zal zich onder meer gaan inzetten om te komen tot een Europese digitale markt met een betrouwbare en veilige digitale infrastructuur en een verdere versterking van de digitale beveiliging en bewaking van Nederland. Daarbij aandacht voor digitale vaardigheden in het onderwijs en een openbaar bestuur dat zich aanpast aan de digitale samenleving voor een betere dienstverlening, zo valt onder meer te lezen.
Daar waar de dienstverlening door digitalisering de afgelopen jaren toegespitst is geweest op kostenbesparingen en efficiency, wordt de roep naar aandacht voor onze kwetsbaarheid, de data die van en over burgers worden verzameld, hoger. Zowel in het publieke domein, door eigen regie te geven op persoonsgegevens, als in private omgevingen. In de laatste zijn platformen op het web en op apps als Airbnb, Facebook, Google en Uber gemeengoed geworden waarbij technologie verschillende klantsegmenten, gebruikers en adverteerders – vraag en aanbod -, aan elkaar koppelt.
De exponentiële technologie is geen hype, maar een aanjager van de data economie en de drijvende kracht achter de digitale transformatie. Het biedt genoemde platformen, juist door de beschikking te hebben over data, een potentieel snel stijgend rendement door klanten en diensten toe te voegen zonder daarvoor extra kosten te maken. Door semantische technologieën te combineren met ‘machine learning’ algoritmes kunnen afgeleide data worden gecreëerd, waarbij nog meer data kunnen worden verbonden en nieuwe interacties ontstaan.
In het trendrapport de Ascent Journey 2020, ‘Digital Shockwaves in Business’, een publicatie van de Atos Scientific Community, wordt nog eens bevestigd dat deze veranderingen zich in een steeds hoger tempo voltrekken met een grote impact voor het bedrijfsleven en de samenleving. Bedrijven die erin slagen adequaat op deze ‘digitale aardschokken’ te reageren, zullen in het digitale tijdperk een voortrekkersrol vervullen, zo wordt daarin gesteld. Wat zou Rutte-III moeten doen, juist in licht van de aanpak van de maatschappelijke problematiek? Volgens Melanie Peters, directeur van het Rathenau Instituut, nemen genoemde platformen steeds meer het publieke domein over. “Nu reguleren we heel veel door achteraf boetes op te leggen aan deze grote bedrijven. Maar we zouden proactiever moeten kijken naar welke publieke waarden zij kunnen realiseren en daarover het gesprek aangaan”, zo stelt zij in een interview met GOV magazine.
Het vraagt van de overheid om ‘nieuw te denken’ wat nodig is. Uber kan op basis van zijn data meedenken over duurzame mobiliteit en bereikbaarheid in Nederland en Airbnb kan Amsterdam helpen met betrekking tot de openbare orde, door inzage te delen over het aantal toeristen in onze hoofdstad. Het is een collectief probleem, dat door samen te werken, vertrouwen zal geven in de toekomst!
Wat wij weten van Rutte & cie
Vooral de voorbije kabinetten, en wat wij nu al, doorgerekend hebben gekregen van de rekenkamer t.a.v. Rutt III. Schone schijn, veel pretenties maar weer niets zoelas Rutte het heeft gepresenteerd naar de burger en bedrijfsleven en dit gaat nog onaangemamer worden.
IT
T.a.v. de voort,schreidende ontwikkeling in automatisering en digitalisering zullen de digitale problemen bij de Nederlandse overheid blijven en verder zich nog uitbreiden. Reden is dat men klaarblijkelijk nog steeds niet door heeft dat een chronisch kennis tekort de overheid nog verder afhankelijk zal maken van commerciele partijen en wij tot nu toe dergelijk trekrecord zonder meer als bedroevend kunnen bestempelen.
Wij weten van Rutte dat …
Zaken die zich nu openbaren, door dit kabinet gepresenteerd aanzienlijk anders blijken te zijn dan voorgedeven door Rutte. Er zal geen sprake zijn van lasten verlichting maar voorlopig bstaat de teller na narekenen van de rekenkamer op een lastenverzwaring van 3.2 – 3.4 miljard. Sommige vooranstaande economen spreken al van een verzwaring die uiteindelijk de vier miljard zal overstijgen.
Rutte en automatiseren
Mensen die Rutte wat beter kennen weten dat hij zijn persoonlijke ogen en pijlen al op Europa aan het richten is. Wij weten van de twee voorgaande kabinetten dat dit zeker ten koste zal gaan van dringende zaken in Nederland. Omdat Rutte meent dat visie hebben alleen maar voor anderen is, zal blijken dat IT – wise, dit kabinet aan deze kant weinig groots zal ten toon spreiden te meer omdat er vooral sprake is van hele grote verdeeldheid en zeer beperkte cohesie voor het doen van zaken.
Niet moeilijk te voorspellen dat vooral het bedrijfsleven zelf de ontwikkelingskar zal moeten trekken en de burger zich vooral zorgen zal moeten maken over de veiligheid van persoonlijke data. 1984 is namelijk wat digitale controle bij en door de Nederlandse overheid betreft, werkelijkheid aan het worden waarmee Nederland feitelijk al bijna een digitale dictatuur is geworden.
@René
Dat die digitale dictatuur eraan zat te komen ben ik al jaren lang tegen het ageren.
Wat mij nog grotere zorgen baart is het feit dat de overheid en bedrijven steeds dichter tegen elkaar aan het schurken zijn. Met name de grote bedrijven want het MKB telt eigenlijk niet meer mee tenzij ze rijp genoeg zijn om opgeslokt te worden voor de grote vissen.
Er gaan stemmen in de VS op om die grote bedrijven nader te laten toetsen door de overheid omdat hun rol in de samenleving wel heel erg groot aan het worden. Wat dat betreft zou het verstandig zijn bij de Nederlandse overheid om op dat vlak ook wat verkenningen uit te voeren.
@ Johan Duinkerken
Johan, ik denk dat dat een verloren race.Het enige is het wachten op de banken unie en daarna de stap die zal worden gezet om het contante geld in zijn geheel af te schaffen. De ECB zit namelijk door haar opkoop programma’s op een financieel tikkende tijdbom. Naar verluid is >65% van de aankopen door haar gedaan, van geld van de EU belastingbetalers, oninbare schulden. Deze bubbel kan alleen worden weggemoffeld als er een bankeunie is en een financiele dictatuur door het afschaffen van het contante geld. ZIj kunnen dan ineens de door de belastingbetaler gefinancieerde schulden geruisloos afschrijven. Het gaat hier inmiddels op dit moment om zo’n zeshonderd miljard euro en het programma is voorlopig nog niet ten einde.
Wanneer de Europese Unie implodeert, zal dit verstrekkende gevolgen hebben voor banken en landen tegelijkertijd. Immers, banken zijn door landen overeind gehouden door oninbare schulden van de banken op te kopen. Er zijn niet veel economen die hier aan durven te denken. De uiteindelijke aanstaande implosie, dat kan namelijk niet anders, je kunt niet eindeloos schulden blijven financieren, zullen dan ook, links of rechts om, op de hoofden van de burgers terecht komen. Dus de vorming van de aanstaande digitale dictatuur, heeft wel degelijk een reden.