De digitale transformatie is in fase 2.0 aanbeland. ‘Steeds meer bedrijven maken de stap van ‘exploration’ naar ‘acceleration’’, aldus IDC-analist Jan van Vonno. In die nieuwe fase ondersteunen it en data niet alleen de business. Ze zijn ook de business en zorgen voor nieuwe inkomstenstromen. Van Vonno ziet de voorbeelden daarvan ook in Nederland, onder andere bij Sanquin.
De digitale transformatie is bij steeds meer bedrijven top of mind, aldus Van Vonno, bij IDC researchmanager en hoofdanalist van de European Digital Transformation Practice. ‘Daarbij zijn it en data steeds vaker zelf het product dat voor een nieuwe inkomstenstroom moet zorgen. Een goed voorbeeld daarvan wordt geleverd door Audi. De ceo van deze autofabrikant heeft aangekondigd dat in 2020 50 procent van de inkomsten moet komen van software, services en data.’
Schiphol, Philips en Sanquin
Bedrijven die inmiddels in de fase van ‘acceleration’ zitten, noemt de analist luchthaven Schiphol, de Rotterdamse haven en Philips Lighting. ‘Philips Lighting richt zich steeds meer op zakelijke diensten die met behulp van slimme lampen klanten voorzien in zoveel mogelijk informatie over de eigen omgeving. Een ander voorbeeld is Sanquin. Deze organisatie zet belangrijke stappen op het gebied van digitale transformatie die via productzichtbaarheid uiteindelijk kunnen leiden tot een hechtere band met de donors.’
De digitale transformatie bij Sanquin was het onderwerp van een van de presentaties tijdens Connect to innovate, het kennisevenement van SAP en de VNSG dat op 3 en 4 oktober plaatsvond in Nieuwegein. ‘Het was aanvankelijk helemaal niet onze ambitie om als organisatie digitaal te transformeren’, zo bekende Duco Brouwer, vicepresident supply chain management bij de Nederlandse bloedplasmaspecialist.
Tracking en tracing
Sanquin koos in 2016 voor de SAP Global Batch Traceability (GBT) voor tracking en tracing van plasma en plasmageneesmiddelen. ‘De kwaliteit van onze producten gaat boven alles’, aldus Brouwer. ‘Om geen kostbare tijd te verliezen, wilden we daarom nog beter en sneller inzicht hebben in de kwaliteit en dat op ieder punt in de supply chain. Onze time to insight was soms uren, maar die hebben we met GBT weten terug te brengen tot minuten.’
Er was voor Sanquin echter nog een reden om aan de slag te gaan met GBT. Brouwer: ‘We hebben op gezette tijden te maken met inspecties. Dat is nu eenmaal inherent aan onze industrie. We moeten in elke fase van de supply chain op batchniveau kunnen rapporteren welke batch naar welke klanten gaat, om hoeveel donaties het gaat, welke chemicaliën zijn gebruikt, et cetera. Dan heb je het over serieuze big data. Met GBT kunnen we nu sneller en beter rapporteren.’
Nieuwe mogelijkheden
Tot zover was er nog niet echt sprake van een digitale transformatie in de ‘acceleration-fase’, zo moet ook Brouwer toegeven. ‘De originele drivers voor het GBT-project zaten vooral in de hoek van kwaliteit en efficiëntie. Maar door een gedetailleerder inzicht in de supply chain beschikken we ineens over veel meer data en dan kom je tot de ontdekking dat je daar nog veel meer mee kunt. We zien ineens oplossingen voor problemen waar we nog niet eerder aan hadden gedacht.’
Zo ziet Sanquin nu nieuwe mogelijkheden om de processen te verbeteren en daardoor optimaal gebruik te maken van gedoneerd plasma. ‘Gedurende de gehele supply chain moet het plasma worden bewaard bij een temperatuur van min dertig graden Celsius. Nu kunnen we echter pas na levering vaststellen of die temperatuur in de keten is gegarandeerd, waardoor het kan gebeuren dat een batch verloren gaat als blijkt dat er sprake is geweest van een temperatuuroverschrijding. Dat is een verspilling van plasma die niet is uit te leggen naar onze donors toe; zij hebben het plasma immers vrijwillig en onbetaald gedoneerd. We kunnen dit in de toekomst voorkomen door temperaturen realtime uit te lezen waardoor onze time to insight drastisch verkleind wordt, zodat tijdig maatregelen genomen kunnen worden.’
Stop nooit
‘Ook bieden de data nieuwe mogelijkheden om de banden met onze donors verder te versterken’, vervolgt Brouwer. Daarmee raakt de vicepresident supply chain management een voor Sanquin cruciaal punt. ‘Want wat als je een donor gedetailleerd inzicht kunt verschaffen in wat er met zijn of haar donatie gebeurt? Donors zijn de life line van Sanquin en die versterk je daarmee.’
‘De kracht is dat je tijdens de digitale transformatie nieuwe toepassingen ontdekt, want dan gaat het leven’, besluit Brouwer. ‘Je moet tijdens een digitale transformatie dan ook nooit stoppen, maar altijd door blijven gaan.’