Het was een hele opgave om tot ‘innovatierace’ te komen, want dat was de eindoplossing van de Computable Challenge. Tijdens de vakbeurzen Infosecurity.nl en Data & Cloud Expo vond de Challenge plaats en Kevin Beijen, Lars van Gilst, Palyter Messelier, Bastiaan Schothuis en Robert van Vliet winnen gesigneerde caps van Max Verstappen. Deze prijs werd mogelijk gemaakt door Exact, als sponsor van de jonge Nederlandse Formule 1-coureur.
De Computable Challenge is een vast onderdeel van Computable Café tijdens vakbeurzen. Voor deze Challenge sloeg Computable de handen ineen met Exact. Exact heeft met Max Verstappen vier innovatievideo’s gemaakt die tot doel hebben om na te denken over innovatie en wat er in de toekomst allemaal mogelijk gaat worden. Gekoppeld aan deze video’s kwam Computable met feitjes en stelde het een vraag over de benoemde ontwikkelingen. In Computable Café hingen vervolgens vier artikelen waarin de antwoorden op de vier vragen gevonden konden worden. Tot slot moest er met de letters uit deze oplossingen gestoeid worden om tot de eindoplossing ‘innovatierace’ te komen.
Hologram en theedrone
De eerste vraag in de Computable Challenge ging over de bediening van holografische schermen. Dat is op dit moment (nog) niet mogelijk, hiervoor is aanvullende apparatuur vereist. Toch komt het werken in holografische omgevingen wel al voor, bijvoorbeeld in de zorg. De vraag was welke leverancier met welke bril hierin al faciliteert. Het antwoord ‘Microsoft HoloLens’ was terug te vinden in het artikel Gesignaleerd: Holographic health.
Vraag twee in de Computable Challenge behandelde dronetechnologie en de mogelijkheid om producten met drones te bezorgen. Dit is al mogelijk, maar dit kan nog niet met vloeibare middelen zoals in de Exact-video met Max Verstappen. Het bezorgen van vaste producten gebeurt nog maar mondjesmaat door het ontbreken van wet- en regelgeving. Deutsche Telekom en it-dochter T-Systems zijn daarom maar zelf met een systeem gekomen om gegluur vanuit de lucht tegen te gaan. In het artikel Antidroneschild tegen luchtpottenkijkers was dan ook de oplossing ‘Magenta’ terug te vinden.
Robotarmen en robotgezicht
Robotisering mocht natuurlijk niet in de Computable Challenge ontbreken, vraag drie werd ermee gevuld. Gepersonaliseerde robotarmen zijn nog niet beschikbaar voor de consumentenmarkt. Wel worden vergelijkbare technologieën en producten als ondersteuning in bijvoorbeeld de zorg ingezet. In Computable Café hing het artikel Zorgrobots: van verpleeghulp tot stalen chirurg aan de muur waarin gezocht moest worden naar de chirurg van het Meander Medisch Center die sprak tijdens het seminar Robotics for Health. Oplossing ‘Ivo Broeders’ was vervolgens nog een formaliteit.
Ook de laatste vraag van de Computable Challenge stond in het teken van een robot. In de Exact-video neemt een minirobot het gezicht van Max Verstappen over. Op dit moment kan een robot op basis van gezichtsherkenning nog niet de vorm van een gezicht aannemen. Toch wordt er veelvuldig van gezichtsherkenning gebruik gemaakt en is de stap naar het kopiëren en projecteren van het uiterlijk niet ver weg. Gezichtsherkenning wordt vooral als beveiligingsmiddel ingezet. Zo test Schiphol met ‘biometrisch boarden’, zo blijkt uit het artikel Vision-Box levert biometrie voor boarden op Schiphol. De vraag ‘Wat hoeven passagiers naast het paspoort niet meer te laten zien?’ bleek achteraf een inkoppertje, want ook zonder het artikel te lezen konden de deelnemers van de Computable Challenge op hun klompen aanvoelen dat het hier om de oplossing ‘instapkaart’ ging.
Winnaars
Met de oplossingen ‘Microsoft HoloLens’, ‘Magenta’, ‘Ivo Broeders’ en ‘instapkaart’ moesten de deelnemers aan de Computable Challenge vervolgens gaan puzzelen. Op basis van een omschrijving moest er naar in totaal dertien letters worden gezocht. Uit alle goede inzenders van de eindoplossing ‘innovatierace’ trok de redactie van Computable de volgende vijf winnaars:
- Kevin Beijen
- Lars van Gilst
- Palyter Messelier
- Bastiaan Schothuis
- Robert van Vliet
De komende dagen probeert Computable contact te leggen met deze winnaars om de gesigneerde caps van Max Verstappen, die beschikbaar zijn gesteld door Exact, naar op te sturen.