Internet of things (IoT) is hot. En terecht! Maar een van de grote praktijk-misvattingen is dat IoT-projecten te veel op de technologie zijn gericht. Ook ik ben daar zelf wel schuldig aan geweest. Het lijkt alsof kloof tussen business en it op dit gebied opnieuw geopend is. De business weet te weinig van it, van wat er kán, en it te weinig van de business, van wat er nodig is.
It is maar een middel. En IoT is niet per sé de oplossing. En dan heb ik het niet alleen over IoT-gadgets zoals de niet-altijd-zo-slimme smartlocks, slimme lampen, dure vruchtenpersers, connected koelkasten of andere online-verbonden en eventueel boodschappen bestellende consumentenapparatuur.
Ook zakelijk gerichte en industriële IoT is vaak te veel gericht op de technologische mogelijkheden, in plaats van op het bedrijfsnut. Daardoor zitten veel IoT-projecten vast in de proof-of-concept (poc)-fase en komen ze niet tot pilots en praktijkacceptatie. Ik denk dat de enige manier om business buy-in te krijgen ligt in het neerzetten van een duidelijke business case.
De hype voorbij
Dit is echter gemakkelijker gezegd dan gedaan. De business case is vaak moeilijk te voorspellen. De druk hierbij is vaak groot, mede door het feit dat het IoT nu op de Gartner hype-cycle voorbij de piek is. Het hoogtepunt van de hype ligt achter ons en de neergang naar ‘de trog van ontgoocheling’ is ingezet. Voor hen die zich niet laten ontmoedigen door Gartner liggen er toch nog wel wat reële valkuilen.
De opzet van de poc-fase is meteen al een van die valkuilen. Veel proof-of-concepts worden zonder of met te weinig business-basis verkeerd ingestoken. Dit komt neer op een discrepantie tussen poc’s en de zakelijke realiteit. Proefopstellingen voor IoT-oplossingen leggen vaak te veel focus op snel resultaat.
Er wordt dan te veel tijd en moeite besteed aan zaken die in de praktijk minder belangrijk zijn. En, misschien nog erger, er wordt dan te weinig tijd en moeite besteed aan dingen die in de praktijk van veel groter belang zijn. Zoals bijvoorbeeld de aankomende Europese databeschermingsregels GDPR.
Kies voor onderscheidend vermogen
Het beter aanpakken van de poc-fase verhoogt niet alleen de kans op succes, maar verlaagt ook de kosten omdat het zorgt voor een betere tijdsbesteding. Hier hoort ook inzicht bij van wat inmiddels commodity is geworden. Het IoT is namelijk een end-to-end waardeketen.
Aan schakels als IoT-hardware, netwerk-edge mogelijkheden, connectiviteit en data-inname valt weinig eer te behalen. Daar kunnen organisaties zich niet of nauwelijks mee onderscheiden. Zij moeten zich juist concentreren op schakels als intelligente clouds, data analytics, rapportage en actie. Laatstgenoemde brengt dan het begeerde bedrijfsnut.
IoT is maar een concept; een middel voor innovatie en acceleratie. Dat middel kan bijvoorbeeld als doel hebben het structureel verlagen van energieverbruik, op onvoorziene wijze.
Neem een bedrijf dat etenswaren diepgevroren opslaat. Diepvriesgoederen zijn heel energie-intensief, maar dat vriezen gebeurt met een specifiek bereik qua temperatuur. De lage temperatuur hoeft niet constant te zijn. Soms kan er minder hard worden gevroren. De aangehaalde firma heeft een uurcontract met tarievenstructuur van de energieleverancier. En dat geeft mogelijkheden om op duurdere energiemomenten minder hard te vriezen. Om dan in goedkopere uren weer lager te gaan.
Op weg naar groter nut
Toch behelzen veel huidige IoT-toepassingen niet meer dan slechts het automatiseren van bestaande business-processen en werkwijzen. Maar dit is slechts het begin. Naast slimmer stroomverbruik op industriële schaal lonken ook nieuwe activiteiten en zelfs compleet nieuwe businessmodellen.
Zo geeft dergelijke monitoring bijvoorbeeld de mogelijkheid om bedrijfsprocessen verder te optimaliseren. Je slaat dan twee vliegen in één klap. Want voor optimalisatie is datavergaring nodig, en daar kun je meer mee. Dit geldt ook juist voor andere afdelingen, die de business immers kennen.
Middel voor innovatie
Goede IoT-inzet kan dus inzichten geven waarmee andere value-added diensten zijn te ontplooien. Dit is geheel in lijn met de omslag van hardwareverkoop naar service-aanbod. Zo zijn met nieuwe diensten andere markten aan te boren. Via IoT, wat dus niet het doel moet zijn. IoT is hot, maar niet meer (of minder) dan een goed concept; een middel voor innovatie en acceleratie.
Sam Vanhoutte, chief technical officer bij Codit
IoT heeft een imago probleem. Vaak ook nog eens versterkt door beveiligingsproblemen.
Te duur, voegt te weinig toe en nog te jong om in te zetten.
Dat zal mettertijd wel bijtrekken maar alleen als de ideeën wat beter uitgedacht en uitgevoerd worden.