Chris de Jongh is ceo van IT-Ernity Groep waar CloudVPS, Proserve, Signet en VDX deel van uitmaken. Dit zijn bedrijven die hosting-, internet- en connectivity-diensten leveren. In deze rol is De Jongh verantwoordelijk voor het bevorderen en bestendigen van de organische groei van de onderneming en de verdere integratie en professionalisering van de organisatie. Channelweb neemt hem onder vuur.
Je werkte eerst aan de leverancierskant (Avaya), nu ben je getransformeerd in een partnerrol. Hoe is het om op de stoel van een voormalige klant te zitten?
‘Dat is niet helemaal juist. Binnen onze groep kan ik stellen dat we alle diensten zelf creëren. In die zin zijn we provider en geen ‘reseller’. Sterker nog, bijna vijftig procent van onze klanten zijn partners zoals SaaS-providers, ict-resellers en mediabedrijven.’
Je hebt de overstap gemaakt van Voice-applicaties naar IaaS, managed hosting en connectivity. Kun je deze stap toelichten?
‘Ik heb altijd gewerkt en willen werken in het centrum van de technische vernieuwing. De ontwikkeling op bijvoorbeeld het gebied van IaaS en DCaaS gaat verschrikkelijk snel. Bij een bedrijf als CloudVPS wordt veel geïnvesteerd in nieuwe technologie en creëren we onze eigen toekomst en die van onze klanten. Dat vind ik heel gaaf.’
Wat willen eindgebruikers met betrekking tot digitale transformatie?
‘Co-creatie. Ik merk dat de samenwerking die er moet zijn tussen de it-leveranciers voor de eindklant veel hechter moet zijn dan ooit tevoren. Neem het gemiddelde e-commerce-traject en dan weet iedereen wat ik bedoel. De samenwerking is een continue proces geworden en dat zie je terug in alle facetten van de oplossing en de diensten.’
Zijn eindgebruikers die niet meegaan met de digitale transformatie ten dode opgeschreven?
‘Dat is natuurlijk een open deur. Het is wel frappant om te zien hoe uiteenlopend het vermogen is van bedrijven om te digitaliseren. Vaak is het zo dat de grotere bedrijven daar meer moeite mee hebben dan de wat kleinere bedrijven. De legacy it-omgeving vormt voor de meeste bedrijven een immens probleem. Dan is digitalisering een meerjarenproject en ook nog eens kostbaar. We zien het regelmatig fout gaan door de enorme werkdruk die bij eindklanten ontstaat.’
Komt je opleiding je van pas in je huidige functie?
‘Ik ben technisch geschoold en het fijne daarvan is dat ik altijd een beeld heb van hetgeen de technici bespreken. We zijn een technisch bedrijf een onze solutions architects komen regelmatig met ontwerpen van cloudoplossingen gecombineerd met connectivity. Dan is het leuk om erover mee te praten en een enkele keer zelfs bij te dragen.’
Hoeveel uur per week ben je aan het werk?
‘Ik maak natuurlijk in mijn rol lange dagen. Daarnaast stopt het werk natuurlijk niet om zes uur ’s avonds. Ik ben een piekeraar maar in het weekend gaat bij mij de knop wel om. Anders houd je dit niet vol.’
Gaat je werk voor alles?
‘Als er ernstige of belangwekkende zaken spelen, zet ik wel alles opzij. In het algemeen kun je stellen dat de business van onze klanten afhankelijk is van onze dienstverlening. Het zou vreemd zijn om daarin anders te handelen dan onze medewerkers. Die staan ook 24/7 klaar.’
Hoe zou je jezelf als ondernemer willen typeren?
‘Ik zal niet snel grote risico’s nemen of aan overselling doen. Ik houd van een eenvoudige strategie en voor iedereen in het bedrijf een duidelijke tactiek. Snel schakelen is de sleutel. Iemand die een initiatief of idee niet snel genoeg oppakt, daar heb ik een broertje dood aan. Ik denk (en hoop) dat onze klanten mij zien als iemand die vooral interesse heeft voor hun business en wat ik daaraan kan bijdragen.’
Wat doe je over vijf jaar?
‘Als ik eerlijk ben, zou ik het niet erg vinden om over vijf jaar nog binnen IT-Ernity te werken. We zijn een gezond bedrijf met veel kansen en een fantastisch team. Daar ga ik voor.’
Is IT-Ernity voor eeuwig, oftewel je eindstation?
‘Ik heb weleens een aantal maanden, tussen twee banen in, even helemaal niks gedaan. Nu ben ik een enorm fanatiek zeiler maar toen ik eenmaal in mijn zeilbootje in mijn uppie op het Markermeer dobberde, ben ik toch weer snel aan het werk gegaan.’