Data-analyses zijn relatief nieuw, onbekend en ingewikkeld. Daarom is de functie van data scientist in het leven geroepen. Maar met de opkomst van bi-tools wordt data beschikbaar voor alle medewerkers. Hierdoor zullen de data scientists in deze vorm verdwijnen.
Dat vertelt Sandor Nieuwenhuijs, presales directeur bij Qlik, in het Computable Café tijdens de ict-vakbeurzen Infosecurity.nl & Data Cloud Expo in Jaarbeurs Utrecht.
Computable organiseerde tijdens de beurscombinatie Infosecurity.nl en Data & Cloud Expo voor de tweede keer het Computable Café. Hier werd een firechat ‘Datagestuurd ondernemen, weg met de onderbuik?’ gehouden. Deelnemers waren bi-expert Minne van der Sluis, Sandor Nieuwenhuijs (presales directeur bij Qlik) en datastrateeg Joost Plattel. Zij geven antwoord op vragen als: is data het nieuwe goud? Leggen data de creativiteit van medewerkers aan banden? En verdwijnt de rol van de data scientist?
Discussieleider William Visterin, hoofdredacteur van Computable België, begint met de vraag of data daadwerkelijk het nieuwe goud is. Volgens Plattel is dat inderdaad zo. ‘Het is echter de vraag wat je hiermee doet en wat voor waarde je eruit haalt. Je moet combinaties maken, vergelijkingen maken en verbindingen leggen. Hoe meer data je hebt, hoe meer context je kunt geven. Het begint bij de metadata, daarna kun je pas naar de data kijken.’
Sandor Nieuwenhuijs is het daar mee eens: ‘Zonder metadata weet je niet waar je beslissingen over neemt. Data worden soms als een heilige graal gezien, maar dat dit niet zo is. Data zijn waardeloos, het gaat er om wat je met de data doet. Welke inzichten haal je hier uit en welke beslissingen kan je hiermee maken?’
Discussieleider Visterin maakt een verwijzing naar Frank Buytendijk van Gartner. Hij stelt dat de data-gedreven business haast een religie is geworden en dat data een armzalige afspiegeling van de werkelijkheid zijn. Plattel is het niet met de Gartner-fellow eens. ‘Data is objectief en bevat geen fouten. Het interpreteren van data is niet objectief. Iets benaderen als een religie lijkt mij onverstandig, omdat je dan enkel één richting op kijkt. Data gaat juist om het valideren van een onderbuikgevoel.’
Stimulans voor creativiteit
Minne van der Sluis ziet de potentie van datagestuurd ondernemen. ‘Data bieden de context om creatief te zijn. Als een organisatie goed datagedreven werkt, kunnen de medewerkers hun tijd en energie steken in creativiteit.’ Hij kan het dan ook niet vinden in de stelling dat de creativiteit van mensen door data aan banden wordt gelegd. ‘Via data kun je achter de cijfers kijken en de context laten spreken.’
Ook Nieuwenhuijs meent dat creativiteit steeds belangrijker wordt. ‘Via laagdrempelige tools krijgt iedereen binnen de organisatie toegang tot data. Hierdoor wordt het analyseren hiervan niet beperkt tot de data scientist. Dit vergroot juist de creativiteit van medewerkers.’
Gaan data scientists verdwijnen?
Plattel zegt dat data-tools gebruiksvriendelijker voor alle medewerkers moeten zijn. ‘Hoe meer ogen naar de data kijken, hoe interessanter het wordt.’ Hij denkt niet dat de data scientist verdwijnt. ’Je hebt alsnog mensen nodig om data te valideren en om onderzoeken op te starten. Of om inzichten aan de business beschikbaar te maken.’
Nieuwenhuijs vult aan dat de data scientist een tijdelijke invulling is, aangezien data-analyses nu nieuw, onbekend en ingewikkeld zijn. ‘Techniek kan ondersteuning bieden via tooling en data-analyses toegankelijker voor iedere medewerker maken. Wanneer zij de data analyseren, is daar geen data scientist meer voor nodig.’ Die krijgt waarschijnlijk meer de rol om de data te interpreteren en op basis hiervan strategisch advies te geven. Dat kan niet geautomatiseerd worden.’
Wanneer dit realiteit is, weten de heren niet ‘Maar dit is waarschijnlijk sneller dan we denken’, besluit Van der Sluis.
Als ik zie hoe steeds meer Google-mentaliteit overheerst, waar men zich niet verdiept in een materie, waarom zou het, dan is er toch ook een interpretatie nodig van wat men denkt te zien.
Heel zeker komt er stof voor een nieuwe soort tv-reeksen, in de aard van de Home-video.s, met de stunten die vastgelegd worden.
Ik ben inderdaad met de Clercq eens. In de eerste zin gaat het al mis: “Data-analyses zijn relatief nieuw, onbekend en ingewikkeld.” Als je niet weet wat je aan het doen bent, is alles ingewikkeld.
Ik doelde met mijn uitspraak met name op het feit dat de rol van Data Scientists nog voor een groot deel gebaseerd is omdat de materie voor velen complex en ondoorzichtig is. Zodra bijvoorbeeld Machine Learning algorithmen ook diegenen kunnen ondersteunen die zich niet helemaal in deze materie kunnen verdiepen, zullen de taken die nu nog door Data Scientists worden uitgevoerd door een veel grotere groep binnen een organisatie uitgevoerd kunnen worden. Ik zie dit als een grote rol nu en in de nabije toekomst waarbij ik liever de term “Augmented Intelligence” gebruik in plaats van de traditionele term Artificial Intelligence. Immers de algorithmen vervangen niet het menselijk redeneren, maar ondersteunen deze.