34 procent van de Nederlanders organisaties zegt dat de kloof tussen digitale vaardigheden in de arbeidsmarkt en het aanbod van digitale rollen zich vergroot. Volgens 36 procent belemmert dit de digitale transformatieprogramma's en verliest het door het tekort aan digitaal talent zijn concurrentievoordeel. Dat blijkt uit onderzoek van Capgemini en LinkedIn.
Voor onderzoeksrapport ‘The Digital Talent Gap. Are companies doing enough?’ keken de partijen in hoeverre er een kloof bestaat tussen vraag en aanbod van talent met specifieke digitale vaardigheden in de arbeidsmarkt en het aanbod van digitale rollen. Dat noemen zij ook wel de digital talent gap.
Waar in Nederland 34 procentzegt dat deze kloof vergroot, ligt het wereldwijde gemiddelde met 50 procent een stuk hoger. 52 procent vindt dat dit belemmeringen voor de organisatie oplevert. Ondanks dat de kloof groter wordt, zijn de budgetten voor digitaal talent bij 45 procent van de Nederlandse organisaties gelijk gebleven of zelfs gedaald. Wereldwijd is dat 52 procent.
Vaardigheden worden overbodig
Wereldwijd gelooft 27 procent van de medewerkers dat hun vaardigheden op dit moment al overbodig zijn of dat de komende één tot twee jaar gaan worden. Nederlanders lijken optimistischer: 17 procent vreest dat hun vaardigheden in de komende twee jaar overbodig zijn.
Gekeken naar de komende vier tot vijf jaar, denkt een kwart van de Nederlandse medewerkers dat hun vaardigheden overbodig zijn; wereldwijd is dit 38 procent. Bij de Y- en Z-generatie medewerkers ligt dat percentage hoger, namelijk op 31 procent. Wereldwijd is 47 procent van de generatie Y en Z bang dat hun vaardigheden over vier á vijf jaar overbodig zijn.
In de automotive sector (48 procent) wordt het meest gevreesd dat hun vaardigheden over vijf jaar overbodig zijn, gevolgd door de banksector (44 procent), energie (42 procent), telecom en verzekeringen (beide 39 procent).
Nutteloze trainingsprogramma’s
Nederlanders lijken positief gestemd over de trainingsprogramma’s die hun werkgevers aanbieden. Slechts 18 procent zegt dat deze programma’s niet helpen of dat er vanuit de werkgever geen tijd is om hier aan deel te nemen. Dat ligt een stuk lager dan het wereldwijde gemiddelde, waarbij 45 procent de trainingen van hun organisatie als ‘nutteloos en saai’ omschrijft.
Bezorgdheid over het overbodig worden van de eigen (verouderde) vaardigheden en gebrek aan vertrouwen in de trainingsmogelijkheden van de eigen werkgever, kunnen het verloop aanwakkeren. In Nederland is bijna 40 procent van de werknemers bereid om van werkgever te wisselen als de ontwikkeling van hun digitale vaardigheden stagneren. Wereldwijd zegt 55 procent een andere werkgever te zoeken als zij het gevoel hebben dat hun digitale ontwikkeling stagneert.
Werkgevers vrezen voor het verlies van hun digitale talenten. Iets meer dan de helft (51 procent) denkt dat medewerkers vertrekken nadat zij net getraind zijn. De helft (50 procent) zegt dat de digitale trainingen die zij aanbieden aan medewerkers slecht bezocht worden.
Onderzoeksrapport
Voor het onderzoeksrapport ‘The Digital Talent Gap. Are companies doing enough?’ zijn 753 medewerkers en 501 executives bij grote bedrijven ondervraagt. Het bedrijf moet in 2016 een minimale omzet van minimaal vijfhonderd miljoen dollar hebben gerapporteerd en duizend medewerkers in dienst hebben.
Het onderzoek vond plaats tussen juni en juli 2017 en is uitgezet in negen landen (Nederland, Frankrijk, Duitsland, India, Italië, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten) en zeven industrieën (automotive, banking, consumer products, insurance, retail, telecom en utilities).
Ik heb twee artikelen van vandaag vergeleken.
Ruim 43 procent van de Nederlandse ceo’s heeft zijn of haar wachtwoord van het zakelijke e-mailadres gelekt. Dit gebeurt via het zogenaamde pwnen, waarbij een dienst, zoals Linkedin of Dropbox, wordt gehackt en de wachtwoorden op straat komen te liggen. Nederlandse ceo’s lekken bovengemiddeld hun wachtwoord: het wereldwijde gemiddelde ligt namelijk op 30 procent. Hiermee staat Nederlands op de tweede plaats.
34 procent van de Nederlanders organisaties meent dat de kloof tussen digitale vaardigheden in de arbeidsmarkt en het aanbod van digitale rollen zich vergroot. Het wereldwijde gemiddelde met 50 procent is een stuk hoger. Dat blijkt uit onderzoek van Capgemini en opnieuw LinkedIn.
Als je als CEO vaker je wachtwoord kwijtraakt, dan ben je gemiddeld minder ongerust over het gebrek aan digitale vaardigheden in de arbeidsmarkt. Dat doet me denken aan de tegeltjeswijsheid: goed voorbeeld doet goed volgen.
De op een na belangrijkste reden waarom ik op ongeveer elk artikel waar de zinsconstructie ‘gebrek aan talent’ voorkomt zit te ranten is omdat niemand schijnt te willen benoemen dat al die handigheidjes in hype technologieen van voorbijgaande aard zijn.
(Reden nr 1 is dat tot nog toe nog niemand concreet heeft aangegeven wat er met dat ’talent’ bedoeld wordt, dit ondanks dat iedereen het weet)
Verder weten we allemaal maar al te goed dat verhaaltjes over de arbeitsmarkt en beschikbaarheid van de juiste mensen volkomen uit de lucht gegrepen zijn en enkel relevant voor organisaties die op de een of andere manier handelen in de beschikbaarheid van die mensen.
Wanneer het zo is dat de gemiddelde IT professional wel sterk is in haar/zijn trucje maar steeds minder begrijpt en weet wat digitaal automatiseren is, dan is dat je probleem. Want die kennis moet je over brengen op je klant/stakeholder/gebruiker om het beste er uit te kunnen halen. En zo moeilijk si dit nu ook weer niet.
@Rene
Ik maak bezwaar tegen deze, enigzins vanuit de heup geschoten, reactie van je. Je gebruikelijke onzin over de wetmatigheden van de ICT negeer ik gewoonlijk, maar wanneer je het werk dat de gemiddelde IT professional verricht hier behoorlijk denigrerend als “trucje” neerzet, heb je het bij mij verpest en ik denk ook bij een hoop klant/stakeholder/gebruikers.
Verder is digitaal automatiseren een tautologie aangezien analoog automatiseren niet bestaat.
@KJ
Goh, hele mondvol.
Als jij af wijst dat er geen wetmatigheden zouden zijn voor zowel digitaal automatiseren als IT, moet je even een keer een seminar van me bij komen wonen. Wordt het je haarfijn uitgelegd en hoe die wetmatigheden universeel doorwerken in alle aspecten van het leven. Helaas, hoe onzinnig jij het ook wil bestempelen, ook jij komt daar niet onderuit. Je mag het wat mij bereft negeren, vind ik niet zo heel erg hoor.
Elke IT professional die zich verdiept in haar/zijn individuele discipline houd zich bezig met ….. oh ja, digitale automatisering. Hoe komt het dan dat steeds meer IT professionals niet weten/begrijpen hoe digitaal automatiseren verloopt?
Verpest
Als je voor jezelf stelt dat ik het bij jou zou hebben verpest, vind ik dat ook niet zo heel erg spannend. Een ieder mag van mij een persoonlijke mening ventileren. Het is minder ‘handig’ dat je denkt dat je dat ook bij ‘een hoop klanten/stakeholders/gebruikers’het geval zou zijn. Er is namelijk een wetmatigheid in automatiseren die het volgende stelt….’ Neem nooit iets voetstoots aan, verifieer…’ Je kunt dat terzijde schuiven, ook dat vind ik niet erg. Aanname is namelijke de basis van meer dan de helft van de problemen in en met ….. IT. Overigens, sta ik het meest met één voet aan de kant van de stakeholder/klant/gebruiker omdat we automatiseren voor hen…. overigens, wel voor een bepaald doel natuurlijk.
Tautologie
Bedoel jij hier dat digitaal en automatiseren hetzelfde is of naar hetzelfde verwijst? Laat het me even weten. Dat analoog automatiseren niet zou bestaan …. mwah … vooruit, puntje voor jou, alleen, ik heb het nergens over analoog automatiseren gehad. Ik weet dan natuurlijk wel weer ‘iets’ van mechanische automatisering. Dat dan weer wel.
@rene
temper temper
@swa ;O)
minimaal 500 mln dollar, minimaal 1000 medewerkers.
dat is ca 10 – 20 procent van de bedrijvigheid.
dus dit onderzoek van cap ( een leverancier van dit soort bedrijven, niet van de melkboer ) niet zo relevant als het wel lijkt. het is dus niet 40 procent van alles, maar 40 procent van 10 of 20 procent.
dus, 40 % is eigenlijk 8 % van medewerkers denkt dus binnenkort niet relevant te zijn bij branches die inderdaad druk bezig zijn voortdurend mensen te ontslaan omdat ze niks beters kunnen verzinnen : banken, verzekeraars, telec kommer en kwellers en andere welbekende concentraties van concentraties die traditioneel al bekend staan als enthousiaste vernieuwers en durf denkers….. 😉
( lmho )
inderdaad. die mensen mogen zich zorgen maken, met dat soort werkgevers……
minimaal 500 mln dollar, minimaal 1000 medewerkers.
dat is ca 10 – 20 procent van de bedrijvigheid.
dus dit onderzoek van cap ( een leverancier van dit soort bedrijven, niet van de melkboer ) niet zo relevant als het wel lijkt. het is dus niet 40 procent van alles, maar 40 procent van 10 of 20 procent.
dus, 40 % is eigenlijk 8 % van medewerkers denkt dus binnenkort niet relevant te zijn bij branches die inderdaad druk bezig zijn voortdurend mensen te ontslaan omdat ze niks beters kunnen verzinnen : banken, verzekeraars, telec kommer en kwellers en andere welbekende concentraties van concentraties die traditioneel al bekend staan als enthousiaste vernieuwers en durf denkers….. 😉
( lmho )
inderdaad. die mensen mogen zich zorgen maken, met dat soort werkgevers……