Volgens StartReady realiseert Skype for Business een half uur tijdwinst per medewerker per dag, op voorwaarde dat de tool goed wordt gebruikt èn verouderd communicatiegedrag wordt afgeleerd. De interactieve training Finding Victor helpt daarbij. CEO Lucas Wensing: “Zo’n quest komt binnen. Van een klassikale training vergeten mensen 80 procent binnen 24 uur.”
Wie heeft Victor gezien? Huh? Nou, Victor is de directeur van een paraplufabriek in de serious game Finding Victor van StartReady. Het verhaal gaat als volgt. In de fabriek werkt een slim robotje dat het weer kan voorspellen en beïnvloeden. Het robotje ziet zichzelf als een zelfbewust wezen en beschouwt zich als de zoon van diens schepper (Victor dus). Maar wacht even. Plotseling is Victor verdwenen. Wie weet waar hij is?
CEO Lucas Wensing van StartReady: “Wij hebben Finding Victor ontwikkeld om mensen te helpen bij de adoptie van Skype for Business. Veel bedrijven worstelen daarmee. Met Finding Victor nemen we hun medewerkers mee in een zoektocht naar de ontvoerde Victor. Het robotje geeft opdrachten. Als spelers Victor vinden, weet hun baas één ding zeker: ze hebben alle facetten van Skype for Business onder de knie, inclusief nieuwe features van Microsoft.”
Dit is het nieuwe, interactieve leren. Op je eigen werkplek en wanneer het jou uitkomt ontdek je de kneepjes van het vak. Wensing: “Zo’n quest komt echt binnen. Deep learning noemen we dat. Van een klassikale training vergeten mensen 80 procent binnen 24 uur.”
Tijdwinst
Skype for Business-specialist StartReady is een oer-Hollands bedrijf met vestigingen in Uithoorn en Groningen. StartReady bevindt zich op de scheidslijn tussen telecom en IT. Voor zo’n 200 klanten wordt de implementatie van Microsoft Unified Communications verzorgd, inclusief software om Skype for Business sneller, voorspelbaarder en meer gestandaardiseerd te implementeren.
Wensing: “Ons klantenportfolio bestaat uit mid- en grootzakelijke organisaties. Als ze bij ons komen, zijn ze vaak al op de hoogte van de voordelen van Skype for Business. Maar het implementeren van zo’n omgeving, en de transitie van de oude naar nieuwe communicatiestijl is ingewikkeld. Skype for Business heeft alles in zich om voor organisaties efficiency te realiseren. Het kan zomaar een half uur tijdwinst opleveren per medewerker per dag. Maar daarvoor is gedragsverandering nodig. Onze serious game bevordert het gebruik van de tool.”
Verouderd gedrag
Over welk verouderd communicatiegedrag praten we hier? Wensing geeft een herkenbaar voorbeeld, een vergadering die is gepland om 09:00 uur op kantoor: “Niet doen! Omzeil de files en begin om 08:30 uur thuis met een kwalitatief hoogwaardige videocall.” Winst is ook te pakken in bedrijven met meerdere vestigingen. U kent het verhaal. Als gekken rijden de medewerkers iedere dag weer van A naar B (en terug). Dat vreet tijd en kost een vermogen aan brandstof.
Zo zijn tal van oude gedragspatronen eigenlijk hopeloos achterhaald. Wat te denken van samen telefonisch een papieren document doornemen (met een pen die niet schrijft en de telefoon tussen oor en schouder geplakt). Nee dus. Voortaan werken we realtime in hetzelfde document. Een collega bellen op het verkeerde moment? Hoeft ook niet meer. Wensing: “Begin met een chat. Als iemand beschikbaar is, maak dan een upgrade naar een volwaardig voicegesprek. Zo wordt vergaderen en werken op afstand kinderspel.”
Oude telefooncentrale
Wensing vertelt dat StartReady de meest ervaren Europese speler is, in aantal klanten en hoeveelheid gebruikers. Daardoor kent het bedrijf bijna alle praktijksituaties en veelgemaakte fouten.
Een fout die vaak wordt gemaakt is Skype for Business in de cloud aanzetten als onderdeel van Office 365 en denken dat je dan een goede omgeving hebt geïplementeerd. “Dat klopt niet”, zegt Wensing stelling. “Niet het ‘aanzetten’ van de technologie maar het goed managen van de transitie is de crux. Wat we vaak zien is dat de technologie aan staat maar nauwelijks wordt gebruikt omdat de functionaliteit niet goed wordt begrepen. Terwijl de investeringen zijn gedaan. Eeuwig zonde toch?”
Op de juiste manier gebruikt levert Skype for Business tijdwinst op en maakt Microsoft Unified Communications de oude telefooncentrale overbodig. Steeds meer organisaties ontdekken dat. Wensing: “We hebben inmiddels 150.000 gebruikers van Skype for Business als telefonievervanger. Vaste toestellen zijn geïntegreerd in onze software. In Nederland zijn we de belangrijkste partner van Microsoft. Bovendien zijn wij de partij die Skype for Business levert zodra KPN het heeft verkocht. En met Finding Victor erbij hebben we een uniek productportfolio.”