Het nieuw ontwikkeld prototype Group Rapid Transit (GRT) autonome groepsvoertuig van de Utrechtse specialist in automatische voertuigen 2getthere is deze maand voor het eerst operationeel getest in een gesimuleerd woestijnklimaat. Hieruit bleek dat ook onder extreme weersomstandigheden de airconditioning van de bus goed blijft werken.
Onder twee verschillende weersomstandigheden zijn drie testen gedaan, waarbij de focus lag op de capaciteit van het aanwezige airconditioningsysteem bij een volledige bezetting van vierentwintig personen. Uit de testresultaten blijkt dat de batterij-aangedreven voertuigen ook in het slechtst denkbare scenario, een buitentemperatuur van 52 graden Celsius en 3 procent luchtvochtigheid, passagiers een binnentemperatuur van 23 graden Celsius kunnen bieden. Dit is het meest extreme scenario dat in werkelijkheid zeer waarschijnlijk nooit gaat voorkomen. De extreme klimaattest is een van de testen die onderdeel zijn van de order die het Utrechtse bedrijf eerder dit jaar ontving uit de Arabische Emiraten. In 2020 gaan daar vijfentwintig voertuigen autonoom rijden van en naar Bluewater Island in Dubai.
Transitietest
Tijdens de testen werd zowel de hoogste temperatuur als de maximale zonnestraling, waar in Dubai zeer regelmatig sprake van is, gesimuleerd. Normaal gesproken is de piek in de zonnestraling (1040 Watt/m2) ter plekke rond 12:00 uur, en de piek van temperatuur (52˚C) rond 15:30 uur. In de klimaatkamer zijn deze twee pieken tegelijk gesimuleerd. De passagiers (zestien staande á 120 Watt per persoon en acht zittende á 100 Watt per persoon) werden gesimuleerd door een warmtebron van 3000 Watt in het voertuig. Voor het gebruik was volgens het bedrijf met name de transitietest van belang. Daarbij werd getest hoe snel het voertuig opwarmde tijdens het zes minuten lang openen van de deuren, en hoe snel er weer sprake was van een aangename binnentemperatuur na het sluiten van de deuren voor vertrek. In praktijk zullen de deuren echter veel minder lang open staan om vierentwintig passagiers in het voertuig te laten plaatsnemen. Bovendien zal dat normaal gesproken in een gekoelde stationsomgeving gebeuren.
Het airconditioningsysteem is in nauwe samenwerking met leverancier DC Airco en NLR (Netherlands Aerospace Centre) ontwikkeld. Hierbij heeft NLR de simulatie van de warmtehuishouding in relatie tot de luchtstromen binnen het voertuig uitgewerkt om de airconditioning daar op in te kunnen richten. De ontwikkeling van het airconditioningsysteem is mede gefinancierd door een MIT onderzoeksubsidie van de provincie Utrecht waar DC Airco en 2getthere gezamenlijk in zijn opgetrokken. Een woordvoerder geeft aan wat de subsidie concreet inhoudt. ‘Het gaat om een subsidie van 35 procent, met een maximum van honderdduizend euro. De totale projectkosten voor 2getthere en DC Airco betroffen bijna vijfhonderdduizend euro.’
Autonoom voertuigensysteem Dubai
De Utrechtse leverancier legt in Dubai een compleet nieuw autonoom voertuigensysteem aan. Via het netwerk, dat het in aanbouw zijnde Bluewaters Island verbindt met het metrostelsel van de stad, zijn straks vijfduizend passagiers per uur te transporteren. It-dienstverlener SLTN uit Hilversum is als partner bij het project betrokken en verzorgt de systeemintegratie.
De oplossing die 2getthere levert, past in Dubai’s doelstelling om in 2035 een kwart van het transport plaats te laten vinden via automatische systemen. Het geautomatiseerde transportsysteem op Bluewaters omvat straks vijfentwintig zogenaamde group rapid transit (grt)- voertuigen zonder bestuurder, met elk een capaciteit van vierentwintig passagiers. Het verbindt stations op het eiland met Nakheel Harbour en Tower Metro Station over een afstand van ongeveer tweeënhalve kilometer. Het heeft in eerste instantie een capaciteit van 3350 passagiers per uur per richting. Later bestaat de mogelijkheid om de capaciteit uit te breiden naar vijfduizend mensen per uur per richting. De reistijd zal ongeveer vierenhalve minuut bedragen.