Ondernemingen kunnen de marge op hun producten en diensten verhogen met 8 tot 12 procent door betere inzichten uit data. Voorwaarde is wel dat de datagedrevenheid zich niet beperkt tot mooie woorden. Dat zegt Lex Knape, Chief Data Science Officer bij dienstverlener ORTEC Data Science.
Vooral bedrijven met lage marges staan welwillend tegenover advanced analytics, vertelt Knape. Volgens hem behalen zij er het meeste voordeel mee. ‘Als jouw product of dienst nu al grote marges kent, is het logisch dat je er niet zo’n haast mee hebt.’
Een voorwaarde voor succesvolle datagedrevenheid is de omarming door management en medewerkers. ‘Een ideetje van de ceo is gedoemd te mislukken zonder de steun van managers, zonder budget en zonder medewerking vanuit de business. Vaak hebben mensen het al druk genoeg en willen ze er in het begin niet aan meedoen.’ Knape adviseert om dergelijke projecten klein aan te vangen. ‘Data science is een nieuw vak. Kies niet meteen voor een jarenlang traject, maar voor deelprojecten van een paar maanden.’
Zolang het voordeel duidelijk is, kun je mensen eenvoudig overtuigen, meent Knape. Bijvoorbeeld de radiologen die in een ziekenhuis advanced analytics inzetten bij de analyse van röntgenfoto’s. Algoritmes blijken namelijk beter dan mensen in staat om tumoren te herkennen. De computerberekeningen resulteren in een advies waarmee de arts sneller betere diagnoses stelt.
Hulp bij transformatie
Ortec helpt al bijna veertig jaar organisaties bij het met wiskunde oplossen van business cases, zegt Knape. De processorkracht (CPU), de hoeveelheid data en het aantal analysetools nemen nu zo’n enorme vlucht, dat de dienstverlener vorig jaar de business unit Data Science heeft opgezet. Deze ondersteunt bedrijven en instellingen bij de digitale transformatie en de slimme inzet van data voor bijvoorbeeld hr, marketing en smart energy. De unit is genomineerd voor de Computable Award Digital Company 2017.
Knape: ‘Wij zitten al heel vroeg in het proces met de directie om tafel. Daar bespreken we welke data beschikbaar zijn en hoe je er meer mee doet. Bijvoorbeeld om kosten te verlagen, producten te verbeteren, diensten te ontwikkelen of betere voorspellingen te doen. We ontwikkelen de business case, laten zien hoe de organisatie data-driven wordt. We ondersteunen ook bij de implementatie, zoals het optuigen van een intern data science team. Indien nodig, leveren we zelfs de professionals voor dit team.’
Business translators
Voor het strategisch overleg met de directie beschikt Ortec Data Science over twintig zogeheten business translators, veelal econometristen met ervaring in het toepassen van de toegevoegde waarde van data science. ‘Ze gebruiken hun kennis van onder meer cognitieve technologie om business cases te maken. De meesten hebben c-level functies bekleed en kennen de vragen uit de organisatie en de uitdagingen die er spelen.’ Daarnaast telt het adviesbedrijf zo’n zevenhonderd data scientists. Zij helpen organisaties bij de ontwikkeling en implementatie van de gekozen oplossing.
De specialisten van Ortec Data Science hebben kennis van open databronnen en veelgebruikte platformen, zoals IBM Watson, Aimms, Google Tensorflow, Microsoft Azure, Apache Spark en AWS. De dienstverlener organiseert bovendien in-house trainingen over data science. Dit gebeurt in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam.