Het is bijna zover! Op 31 oktober vindt de spectaculaire uitreiking van de Computable Awards 2017 plaats in het Beatrix Theater in Utrecht. In deze reeks spreken we met de genomineerden over hun bedrijf en hoe ze toeleven naar de belangrijkste dinsdagavond van het jaar. Yann Toutant, General Manager Econocom Nederland blikt in dit artikel terug en kijkt vooruit.
Hoe kijkt uw organisatie terug op het eerste half jaar van 2017 en wat is u in de markt het meeste opgevallen?
Kijk ik naar de markt van het afgelopen half jaar, dan zie ik dat veel digitale spelers hun ecosysteem willen uitbreiden; ze moeten daarvoor verbintenissen aangaan met de juiste partners, willen ze de belofte van digital kunnen waarmaken.
Er is een enorm toenemende behoefte aan producten en diensten die ‘as a service’ worden aangeboden. De grote vraag hierbij is: wie is de eigenaar van de infrastructuur? Wie heeft het eigendom van de apparatuur om die producten en diensten ‘as a service’ te kunnen leveren? Veel organisaties willen hun klanten het flexibele aanbod geven waar zij om vragen, maar hun businessmodel is er niet op ingericht om zelf de eigenaar van alle infrastructuren te zijn die daarbij komen kijken. De kosten zouden immers de pan uit rijzen.
Wanneer we die wens om de expansie van het ecosysteem combineren met de klantvraag naar producten en diensten ‘as a service’, dan blijven er vragen openstaan: wie neemt hierin het voortouw? Wie is de eigenaar van de infrastructuur? Econocom biedt antwoord op die vragen, door het allebei te doen. Wij nemen het eigenaarschap op ons door de financiering te regelen, onze klanten kunnen de infrastructuur in abonnementsvorm bij ons afnemen.
We zijn als Econocom Nederland onderdeel van het internationale Econocom Group, maar opereren steeds zelfstandiger en autonomer. Waar we voorheen met shared service centers werkten, bieden we onze klanten nu bijvoorbeeld zelf ondersteuning. Dit geeft ons meer flexibiliteit en we kunnen sneller beslissingen nemen. We hebben hiermee een agile organisatie gecreëerd.
Wat heeft uw organisatie dit jaar allemaal gedaan en hoe hebben jullie dit ervaren?
Het was een jaar in transitie. Econocom sloot een strategisch plan af en presenteerde een nieuw strategisch plan. Het was een jaar waarin we BIS Group hebben overgenomen, een multimedia integrator op de Benelux markt. Hiermee kunnen we ons nog verder versterken op het gebied van de dynamische multimedia markt (indoor en outdoor digital signage, video-conference ruimtes, smart buildings, etc.), een volledig aanbod in Nederland ontwikkelen en nieuwe cross-business line oplossingen voor de Benelux te implementeren. Al met al was het een jaar waarin genoeg gebeurde en nieuwe projecten zijn gestart, gericht op de toekomst.
Hoe kijkt uw organisatie naar de ontwikkelingen in de markt op zich?
Door de digitalisering, de snelheid waarmee het Internet of Things (IoT) zich ontwikkeld en de explosie aan data, is veiligheid een hot topic. Dat merk je onder meer aan het feit dat wanneer je een IT-bedrijf overneemt, je gemiddeld vier tot vijf keer de winst betaalt, waar dat bij de overname van een in security gespecialiseerd bedrijf vaak op kan lopen tot vijftien tot twintig keer de winst. De digitalisering en het IoT zorgen voor veel nieuw beveiligingsissues in organisaties. Het zet allerlei deuren open naar onze netwerken, omdat er veel meer access point zijn bijgekomen. Wanneer een medewerker bijvoorbeeld zijn smartphone verliest, dan heeft de vinder in veel gevallen toegang tot zakelijke en misschien zelfs privacygevoelige informatie. Omdat steeds meer apparatuur ‘connected’ wordt, kunnen kwaadwillenden zich ook tot steeds meer apparatuur toegang verschaffen. Je moet er bijvoorbeeld niet aan denken dat hackers je zelfrijdende auto hacken, terwijl je onderweg bent…
Hoe ontwikkelt uw bedrijf zich richting de toekomst en welke concrete stappen gaan jullie hiervoor op korte termijn nemen?
Het nieuwe strategische plan “e for excellence” is in oktober gepresenteerd. Onze missie voor de komende jaren? Het digitale potentieel van bedrijven bevrijden. Digitale technologie blijft revolutionaliseren – in alle denkbare sectoren.
Gebruikers over de hele wereld hebben de controle en eisen de best mogelijke B2C-technologie van hun werkgevers. De uitdagingen zijn daardoor niet langer enkel technologisch: het succes en de impact van digitale transformatieprojecten vragen om behoorlijke kennis van gebruik en tevredenheid onder klanten en medewerkers. Om agile te kunnen blijven, zoeken bedrijven naar partners die kunnen zorgen voor effectieve, flexibele, end-to-end-oplossingen.
Hoe kijkt uw organisatie naar de ontwikkelingen in de markt op zich?
Met de komst van een nieuwe generatie consumenten en werknemers, worden er ook andere eisen gesteld aan de bedrijven. In moderne organisaties willen medewerkers engagen en zich verbinden in flexibele communities. Werkplekken groeien door naar interactieve creatieve meetingpoints, waar productiviteit en efficiënte informatie-uitwisseling crucialer zijn dan ooit. Mede door de informatie overload en need for speed wordt ‘beeld’ steeds belangrijker in de informatieoverdracht. B2C heeft de standaarden voor deze omgevingen in B2B gedefinieerd. De gebruiker neemt de macht en verwacht dat er agile wordt omgegaan met hun verwachtingen.
Wat was het absolute hoogtepunt van het afgelopen (half) jaar?
Econocom Group heeft multimedia integrator BIS Group overgenomen. BIS Group heeft momenteel een omzet van meer dan 50 miljoen euro en ruim 220 medewerkers. Door de acquisitie van BIS Group zal Econocom haar klanten een volledig op gebruik gebaseerd model kunnen aanbieden voor alle multimedia integraties. De professionaliteit van BIS, die niet alleen de technologie, maar vooral diepgaande kennis biedt, gecombineerd met de technologische management- en financieringsexpertise van Econocom, zal resulteren in een ‘game changing model’ in hoe bedrijven hun investeringen en de integratie op het gebied van multimedia projecten gaan beheren.
Wat was een belangrijke les voor jullie het afgelopen (half) jaar?
De belangrijkste les is dat we gezien hebben dat onze strategie en onze missie werken in de praktijk. Econocom wil de digitale transformatie versnellen en we zien dat dit nu ook de belangrijkste behoefte is onder onze klanten. De digitale transformatie is een gegeven. Het was iets dat moest gebeuren en de meeste bedrijven werken nu aan hun digitale strategieën. Een jaar geleden waren er nog veel meer onbeantwoorde vragen. Voor ons toont dit aan dat de strategie die we drie jaar geleden formuleerden, goed aansluit op de marktbehoeften van vandaag de dag. De les is dan ook: soms moet je geduld hebben.
Wat betekent een nominatie voor de Computable Awards 2017 voor uw organisatie?
Onze marketingcommunicatiestrategie is erop gericht om een autoriteit te worden in onze sector. De nominatie is voor ons een bevestiging dat de markt ons als kennisautoriteit begint te zien. Dat is hele waardevolle feedback, we zitten op het goede spoor en we zijn dan ook erg trots dat we genomineerd zijn.