De operationele winst van LG Display, de schermenafdeling van het Zuid-Koreaanse LG, is er in het derde kwartaal met 81 procent op vooruit gegaan. Vooral de hoge vraag naar oled-schermen voor televisies en smartphones was daar debet aan.
LG Display boekte in het afgelopen kwartaal een winst van 586 miljard won, omgerekend ruim 441 miljoen euro. In hetzelfde kwartaal van vorig jaar was dat 243 miljoen euro. De omzet maakte jaar op jaar een sprong van bijna 4 procent, naar bijna 7 biljoen won (5,2 miljard euro).
LG Display schrijft de hogere verkopen toe aan een ‘groeiende markt’. De meeste analisten die het persbureau Reuters sprak, spreken specifiek van een sterk toegenomen vraag naar hoogwaardige smartphoneschermen, vooral oled-schermen. Zo zou LG het afgelopen kwartaal zeer veel displays hebben verkocht aan Apple, die ze gaat gebruiken in de nieuwe iPhone X. Ook bijvoorbeeld Google gebruikt LG oled-schermen in zijn Pixel 2 XL-telefoon. De displays worden ook meer en meer gebruikt in televisietoestellen. Zo goed als alle fabrikanten die tegenwoordig een oled-tv op de markt brengen, slaan het scherm daarvan in bij LG.
Deze zomer kondigde LG nog aan om bijkomend zes miljard euro te investeren in de productiecapaciteit van grote en kleine oled-schermen. Tegen 2018 moeten er zo 2,5 miljoen oled-panelen (waar meerdere schermen uit gehaald kunnen worden) van de band rollen. Dit jaar zijn er dat 1,7 miljoen.