De overstap van het St. Antonius Ziekenhuis naar het elektronisch patiëntendossier (epd) van de Amerikaanse leverancier Epic kampt nog met kinderziektes. Telefonische wachttijden voor patiënten lopen daardoor op. Ondanks veel trainingen duurt het nog maanden voordat alle zorgverleners volledig zijn gewend aan het werken met het epd, verwacht het ziekenhuis, met vestigingen in Utrecht (Leidsche Rijn), Nieuwegein en Woerden.
Het ziekenhuis laat in een verklaring weten dat ‘ondanks al deze voorbereidingen en trainingen het even duurt voordat onze medewerkers volledig gewend zijn aan het werken met het nieuwe systeem. De afgelopen dagen hebben verschillende patiënten gemeld dat de wachttijd aan de telefoon soms langer dan gebruikelijk is. We snappen dat dit vervelend is, we bieden onze excuses hiervoor aan en werken hard aan een oplossing.’
St. Antonius zegt inmiddels de telefonische wachttijden meerdere keren per dag te monitoren, om aanvullende maatregelen per afdeling te nemen, indien nodig. Bijvoorbeeld het inzetten van extra personeel dat telefonische afspraken kan maken. Daarnaast zet het ziekenhuis extra personeel in om zorgverleners te ondersteunen bij het werken in het systeem.
Het ziekenhuis meldt dat de afgelopen twee jaar ruim honderd man bij de inrichting van het nieuwe epd van Epic en het patiëntenportaal ‘Mijn Antonius’ betrokken zijn geweest. Daarnaast zijn er in de aanloop van de ingebruikname van het miljoenen kostende systeem vierduizend medewerkers getraind in het werken met het nieuwe epd.
Eén systeem
In de nacht van 12 op 13 oktober is het nieuwe epd van Epic officieel in gebruik genomen. De medische gegevens van alle bestaande en nieuwe patiënten van het St. Antonius worden nu in dit nieuwe systeem geregistreerd en beheerd. Met de ingebruikname van het nieuwe systeem neemt het ziekenhuis afscheid van het technisch verouderde Intrazis, een systeem dat twintig jaar geleden door het St. Antonius zelf is ontwikkeld. Ook werkte het ziekenhuis met software van CSC-iSoft.
Behalve de behoefte aan een meer toekomstbestendig systeem was ook de fusie tussen het St. Antonius Ziekenhuis en het Zuwe Hofpoort Ziekenhuis uit Woerden een reden om over te stappen op het nieuwe epd. Beide ziekenhuizen werkten nog met verschillende systemen (Zuwe Hofpoort met Ezis van Chipsoft). Voortaan kunnen alle artsen en andere zorgverleners op alle locaties van het St. Antonius met één gezamenlijk epd werken.
Patiëntenportaal
Onderdeel van het nieuwe systeem is het nieuwe patiëntenportaal ‘Mijn Antonius’. Hiermee krijgen patiënten de mogelijkheid in een eigen beveiligde online omgeving onder meer delen van het eigen medisch dossier in te zien. Om de overgang naar het nieuwe patiëntenportaal zo soepel mogelijk te laten verlopen wordt ‘Mijn Antonius’ in eerste instantie alleen actief aangeboden aan de gebruikers van het oude digitale patiëntenportaal van het St. Antonius Ziekenhuis en aan patiënten die digitaal een vragenlijst moeten invullen (bijvoorbeeld ter voorbereiding op een opname).
Zo zegt het ziekenhuis zichzelf de tijd te geven om te leren van wat nog verbeterd kan worden aan het portaal en hebben artsen en verpleegkundigen de tijd om te wennen aan het nieuwe epd en het nieuwe patiëntenportaal. Begin 2018 wil het ziekenhuis al zijn patiënten uitnodigen om een ‘Mijn Antonius’- account aan te maken.
Data opslaan
Het St. Antonius Ziekenhuis is wettelijk verplicht dossiers bij te houden van patiënten die behandeld worden en doet dat met ingang van 13 oktober 2017 in het systeem van Epic, een Amerikaanse leverancier. Volgens het ziekenhuis worden de data van onze patiënten opgeslagen op servers in Nederland en kan de Amerikaanse leverancier Epic hier niet bij. ‘De Amerikaanse overheid heeft dus geen toegang tot uw data. Wij hebben sluitende afspraken gemaakt die voldoen aan de Nederlandse en Europese wetgeving en hebben deze ook juridisch laten toetsen’, stelt het ziekenhuis.
EPIC is Amerikaanse rommel. Het programma is niet intuÏtief en ontzettend duur. In de Verenigde Staten zijn er ziekenhuisketens die 1 MILJARD kwijt zijn. Ik heb geen belangen maar Nederlandse ziekenhuizen kunnen beter HiX van ChipSoft nemen. Ontwikkeld in Nederland en gemaakt voor de Nederlandse situatie. De VUMC en AMC konden bijna geen gegevens overnemen uit hun vorige EPD. Vergelijk dit met het Erasmus MC waar *alle* gegevens die digitaal waren zijn overgezet in HiX. Als u denkt dat uw arts in het AMC/VUMC veel tijd gaat spenderen om terug te zoeken wat er in het verleden is gebeurd heeft u het mis. Al deze digitale informatie is verloren gegaan.
Hix wordt in een eerdere reactie genoemd als het EPD systeem met betere functionaliteit. Ik geloof het in 1 x. Echter ook voor Hix worden pittige bedragen neergelegd.
Een ander belangrijk ding wat ik in de berichtgeving van de ziekenhuizen mis is wat de eindgebruikerservaring is van het EPD op performance vlak. De PR machine loopt wel van de ziekenhuizen en van de EPD leveranciers, dat de implementatie een groot succes is. Ze vertellen er niet bij dat er sinds de invoering (en ervoor) aanhoudende performance problemen zijn. De performance problemen worden veroorzaakt door de IT infra van het ziekenhuis. In sommige gevallen terecht, maar heeft ooit iemand vanuit de ziekenhuistop (Raad van Bestuur, CIO, IT Manager) het zich laten bewijzen dat de performance degradatie door het EPD zelf veroorzaakt wordt? Het antwoord is: “Nee”. Als er met de eer is gestreken, nl een succesvolle functionele implementatie, dan mag IT Beheer de restanten oppakken wat performance problemen heet. Het EPD mag niet gemonitord worden anders gaat de performance er onder lijden. Maar zonder monitoring presteert het al niet! Er zijn gelinieerde bedrijven aan de EPD leveranciers die het wel even oplossen. De praktijk wijst uit dat ze de performance problemen niet oplossen. Van de EPD projecten die ik ken (minimaal 3) worden er helemaal geen performance testen gedaan voor invoering of bij een release en als ze gedaan worden, dan worden ze door de leverancier zelf gedaan op een manier waar de gemiddelde performance tester niet achter staat (slager keurt zijn eigen vlees). Niemand in de zorgsector kijkt hier kritisch naar, omdat het een monopolie positie is wat de EPD leveranciers hebben. Ben je negatief, dan mag je als kleuter onder de schoolklok staan want je krijgt straf. Echter, de kernproblemen van de zorgsector worden niet aangepakt. Vriendjespolitiek en bangmakerij vanuit de EPD leveranciers voeren de hoofdmoot aan in plaats van objectieve en goed beargumenteerde keuzes maakt en dat resulteert in dat de zorgsector blijft aanmodderen op het vlak van performance.