Ict-beheerraamwerk ITIL is een krachtig middel, maar mist aansluiting met moderne tijden. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Niet alles dat met ict te maken heeft, moet in hoog tempo mee-ontwikkelen met de nieuwste tech-trends. Toch is ITIL (Information Technology Infrastructure Library) nu echt wel toe aan een update. De huidige versie stamt namelijk uit 2007 en is in 2011 nog bijgewerkt. Sindsdien zijn er echter flinke veranderingen in de ict-wereld gekomen, die ook hun weerslag hebben op beheer.
Denk aan cloud (public, private en hybrid), Agile development, DevOps, continous delivery, bimodal it, organisatiebrede securitymonitoring, fast failing, consumerization, et cetera. ITIL is daarmee niet meteen overbodig of achterhaald, maar voor grotere relevantie behoeft het wel modernisering. Een goed raamwerk kan net zoals vooruitziende wetgeving valide blijven zonder dat het zich verliest in details, die immers tijd- of technologiegebonden kunnen zijn. ITIL is toe aan moderne it-methodes.
Wat vind jij?
Ik kijk hier, gezien de hausse aan IT debacles bij overheid en bedrijfsleven, met enige verbazing tegen aan. Nog steeds is het mijn bescheiden ervaren dat de organisaties en IT professionals met van alles en nog wat bezig zijn maar vooral de meest basale voorwaarden en implementaties van Itil klaarblijkelijk zijn vergeten. Ga eerst daar maar eens echt mee aan de slag en kom dan eens aan met het gegeven dat ITIL aan modernisering toe zou zijn.
Wat ik me overigens wel kan voorstellen is dat er in de loop van de tijd, sinds ‘day one’ van ITIL, er disciplines zijn bijgekomen. Maar was het nou niet gewoon de bedoeling dat ITIL een ‘Living Entity’ zou moeten zijn waarbij men gewoon in staat moet zijn deze uitbreidingen toe te voegen en te onderhouden?
ITIL zelf loopt niet achter. Wel de implementatie daarvan bij vele bedrijven. Zeker omdat we zoals nu hybride cloud omgevingen omarmen. Dan is het noodzakelijk om de huidige ITIL processen te herzien en uit te breiden. In mijn werkveld zie dat ITIL springlevend is dankzij de cloud! Een ideaal raamwerk om controle over nieuwe cloud services tegen het licht te houden. Daarom is er binnen IT Service Management nu een aanvullend vakgebied aan het ontstaan: Cloud Service Management.
Infrastructure bljft de bovenhand houden; te weinig aandacht voor Business Relation Management. Of hoe je de veranderingen in ICT snel kan omzetten, op eenvoudige manieren. En ook, de relatie met de klant onderhouden, in fase met wat zich nu ontwikkelt voor de klant, ontwikkelingen waarvan de de klant gretig gebruikt
Vandaag een heel inspirerend gesprek gehad met iemand die midden in deze verandering opereert en die mij uitlegde hoe deze wereld van frameworks, examens, content creatie en accreditatie in elkaar steekt en wie de spelers hierin zijn en welke spelers de bal hebben laten liggen zodat er een vacuum is ontstaan waar deze discussie feitelijk over gaat.
Het is niet mijn beurt om me hierover uit te spreken, maar als je benieuwd bent hoe de toekomst van ITIL en ecosysteem eruit komt te zien het komende jaar en daar iets mee wil, neem dan contact met mij op.
Er komen mooie veranderingen aan!
moderniseren, automatiseren, innoveren, inspireren. Zoveel werkvormen, zoveel jargon. Zoveel mensen, zoveel meningen. Over hoe de wereld in elkaar steekt bijvoorbeeld. Of een leuke combi van cloud, itil, nonsens creatie of wat was het nou ? en dan natuurlijk agile en services, altijd prijs. Refereren naar je eigen eerdere publicaties is niet voldoende meer. Tegenwoordig moeten ook nog naar die ego stokpaardjes promotie seminairs van de renes of henris.
@ Jurian, exact mijn idee …. eens! :O)
@ Henri
Als ze het maar weer niet te idioot ingewikkeld maken ben ik natuurlijk zeer benieuwd.
@dino
ja juist, boerenverstand denken is weg en overgenomen door bull-shit bingo rijpe jargon praters
ITIL is een framework rondom processen en daarbinnen het sturen op parameters als service window, beschikbaarheid, prestaties (van het proces), oplostijden, SLA’s, etc. De meeste ITIL consultants hanteren als uitgangspunt dat het proces en technologie losgekoppeld dient zijn. Vanuit dat perspectief is er geen probleem – cloud of niet – het maakt allemaal niet uit.
Aan de andere kant – als je de prestaties van een team gaat meten op basis van (bijvoorbeeld) de oplostijd van een verstoring, dan heb ik zo mijn twijfels over het nut van die ontkoppeling. Hoe kun je nou een SLA bepalen voor een team van mensen zonder te weten/begrijpen wat die mensen daarvoor moeten doen (lees: het achterliggende onderwerp van de SLA)?
Dat staat dan weer los van het perspectief van de teams die dagelijks een bijdrage leveren aan de uitvoering van een of meerdere bedrijfsprocessen. Hun perspectief is datgene wat er op het scherm gebeurd: is dat juist en is dat snel genoeg. En voor zover dat niet zo is, wanneer is het opgelost?
Dit perspectief is zelden of nooit een onderdeel van de SLA’s – tis te eggen – ik heb het nog niet meegemaakt. Zeker in grotere organisaties met een cloud-only policy lijkt me dit eigenlijk het enige perspectief wat nog relevant is; de rest is slechts een afgeleide…
🙂
Will, de discussie gaat over dat ITIL ouderwets is passé is. De ontwikkeling van ITIL heeft te lang stilgelegen waardoor het eco systeem hier ook schade van ondervind. Daarnaast zijn zaken als agile / scrum / lean / continuously delivery / DevOps / Cloud enorm groot geworden waar ITIL niet naadloos op aan kan sluiten wat het gat alleen maar groter maakt.
Gelukkig is de enterprise vaak geen fast moving target. Maar “men” zit wel te wachten op vernieuwing op dit vlak. Deze komt er als een BRP al jaren aan…. Maar nu lijkt er echt beweging in te komen. Wordt dus vervolgd 🙂
Henri – Agile/scrum/lean/cloud/etc – zijn allemaal activiteiten gebundeld in processen.
Ook die acitiviteiten en processen worden zelden of nooit aangestuurd op basis van datgene wat er op een scherm gebeurd als de zaak in productie staat.
Een agile/scrum team en een DevOps team leveren en beheren bepaalde functies van een of meer applicaties. Terwijl een IT-Ops team (vaak met ITIL als basis) weer anders wordt gemeten en beoordeeld.
Kortom – allemaal de dingen die je noemt werken beter omdat ze gemaakt zijn voor een bepaald hokje.
Afstemming tussen hokjes/teams gebeurd dan weer in de vorm van processen, procedures en regels….
En daar zit het echt probleem – de hokjes mentaliteit en bijbehorende afkadering (doorschuiven?) van verantwoordelijkheden; de rest, waaronder ook BRK, ITIL, Agile, dat zijn allemaal afgeleides!
🙂