Maarten Hillenaar gaat per 1 januari 2018 aan de slag als algemeen directeur van de divisie Public Sector Solutions van Centric. Hillenaar werkt nu nog als consultant bij de Software Improvement Group (SIG). Hij is vooral bekend om zijn rol als eerste Rijks-cio (chief information officer) van Nederland in de periode 2009-2014. Daarvoor werkte hij overigens een tijd bij Centrics aartsrivaal Pinkroccade.
Het directieteam van Centric Public Sector Solutions bestaat vanaf 1 januari 2018 uit algemeen directeur Maarten Hillenaar, operationeel directeur Dieneke Schouten (komt van Centrics businessunit Sociaal Domein) en commercieel directeur Karel Kinders (gaf jarenlang leiding aan SAS Nederland).
Hillenaar heeft zowel ervaring bij de overheid (VNG, gemeente Den Haag, Rijk) als het bedrijfsleven (PinkRoccade, Het Expertise Centrum, SIG). Hij ziet zichzelf als bruggenbouwer om die twee werelden op it-gebied bij elkaar te brengen. ‘Cruciaal daarbij is dat we echt samenwerken.’
Dat is toch wonderlijk. Een van de redenen dat de overheid zo worstelt met de ICT en geldverslindend is naar mijn mening dat alles wat ICT betreft uitbesteed wordt. De opdrachtgever weet niet meer wat er gebeurt. Regie is al een probleem laat staan het hebben van inhoudelijke en technische kennis. Die zit bij de leveranciers. Het kwam uit het rapport Elias al naar voren, werkelijk alles wordt aan de markt uitbesteed als het om ICT gaat. Ongetwijfeld is Hillenaar een ICT kanjer maar ik verwonder me erover dat je zo een functie bij de overheid hebt om in een volgende stap bij een bedrijf aan de andere kant van de tafel plaats te nemen. Is dat geen belangenverstrengeling? Ik denk zelf dat het patroon van alles uitbesteden doorbroken zou moeten worden en je als opdrachtgever, overheid, ervoor zorgt dat de je baas in eigen huis bent. Je bepaalt zelf wat en hoe en bent er verantwoordelijk over. Maar inmiddels denk ik, dat is helemaal niet mogelijk. Dit voorbeeld toont ook aan hoe verweven overheid en bedrijfsleven zijn, met grote financiele belangen, dat ik me niet kan voorstellen dat dit ooit doorbroken gaat worden. Het blijft modderen ben ik bang.
Als we gewoon durven te zien waar de miljoenen falen plaats nemen, en met welke partijen, dan is deze stap commercieel gezien een begrijpelijke en tegelijkertijd eentje die je met argusogen moet blijven bekijken. Immers, ook Centric komt in naam vrij frequent naar voren bij groter falen bij de overheid. In dit geval heeft Ton Elias & cie, door ontbreken van inhoudellijke kennis van digitaal automatiseren, overigens net als steeds meer IT professionals, geleid tot een onvolkomen rapportage en dito instelling. Het probleem blijft dooretteren met moeljoenen falen in het vizier voor de nabije toekomst.
Sec professioneel en zakelijk begrijp ik zijn overstap wel. Bij een overheid als deze, heb je bij gebrek aan politieke en ambtelijke kennis en doortastendheid, als IT professional niet zoveel te zoeken.
@Rene Dat laatste is natuurlijk een kip en ei verhaal, dat je als IT professional niet zoveel hebt te zoeken bij de overheid omdat alles wat de ICT betreft uitbesteed wordt, van hoog tot laag. Zou de overheid een serieuze ICT dienst erop na houden dan zou het misschien al anders zijn.
Ik vond het geen computer kennis hebben van de ICT commissie geen bezwaar, men was toch goed in staat om duidelijk te maken hoe dat zoal gaat. Zo een ICT project. En in alle eerlijkheid, ik ben (was) werkzaam in de ICT maar er is vooral heel veel wat ik niet weet. Er is niemand die het echt weet denk ik, en daar zit de ruimte. Ik vond het wel jammer dat er geen stevige conclusies zijn getrokken over het uitbesteden van de ICT activiteiten. Dat blijft.
@Louis … dat zie je verkeerd … gezien zijn functie bij de overheid, kan hij nu het bedrijfsleven nog beter adviseren hoe de overheid een poot uit te draaien
@pavake De man zal in ieder geval de juiste contacten hebben. Is het niet zo: het gaat er niet om wat je kan maar wie je kent? ik val in herhaling en ik denk dat Dino groot gelijk heeft, ik ben te naief. Zo werkt het in de grote mensen wereld. De bodemloze put met half werkende systemen moet je dan maar voor lief nemen, het is ook goed voor de werkverschaffing.
@Louis Kossen
Beste Louis, digitaal automatisering is vooral één ding: ‘Exact!’ Exact als in de zin ‘Alles Volkomen definieren’ in die automatisering. Doe je dat niet, dan stopt elk proces uiteindelijk uit zichzelf. Zo dien je er dan ook tegen aan te blijven kijken als IT professional maar ook als eenvoudige gebruik(st)er. En daar zit hem nu net de crux. Stel je vijf mensen aan die er gewoon geen enkele notie van hebben, maar je kunt het met vier IT professionals binnen een half jaar veel beter nog af, dan is dat precies wat ik bedoel.
Het is geen kip/ei verhaal. Het is het verhaal dat de principes van I/O ouder zijn dan wat wij digitale automatisering noemen en uitvoeren maar dat menigeen nog steeds niet beziet of volgens die meriten wenst te werken. Prima, ik hoef de schade niet te betalen die er voorkombaar op treed. Behalve bij de overheid. Ik kom namelijk niet onder belastingbetalen uit dus heb ik daar wel een hele stringente mening over.
Ik wil niet vervelend doen maar is dit niet gewoon een ordinaire belangenverstrengeling?
@Ewout
Als bruggenbouwer is hij, gezien de constante miljardenfarces bij de overheid op gebied van IT, niet geslaagd. Als je namelijk bruggen bouwt krijg je het voor elkaar dat de commerciele partijen en de overheid als klant succesvol samenwerken.