Uitzendorganisatie Adecco Groep Nederland maakt gebruik van nieuwe software voor data-analyse die door een startup binnen de eigen organisatie is ontwikkeld. Adecco Analytics is software voor data-analyse van gegevens uit verschillende interne en externe bronnen. Die informatie wordt geanalyseerd om tot een betere match te komen tussen werkgevers en werkzoekenden.
In Adecco Analytics worden eigen data ontsloten en gecombineerd met arbeidsmarktdata uit verschillende externe bronnen. Volgens Adecco worden werkgevers met de nieuwe toepassing beter geadviseerd en ontstaat advies op maat. Werkzoekenden moeten op hun beurt beter voorbereid worden op de banen van de toekomst.
‘Het systeem kijkt verder dan alleen naar functietitels. Competenties en vaardigheden zijn namelijk belangrijker dan de omschrijving van de functie waar traditioneel op gezocht wordt’, legt marketingdirecteur Babs van de Voort uit. ‘We kunnen per regio een veel persoonlijkere match maken.’
Adecco Analytics analyseert gegevens van werkzoekenden uit onder meer databases van UWV, gegevens van de Kamer voor Koophandel en een aantal bronnen die het bedrijf uit concurrentie-overwegingen niet bekend wil maken.
De tool is gebouwd met behulp van Altedia. Dat is een adviesbedrijf voor hr-zaken dat deel uitmaakt van de Adecco Groep. Er is een interne startup samengesteld die in eigen beheer de analysetool heeft gebouwd. Adecco Analytics is eerder binnen de Franse organisatie van Adecco in gebruik genomen. Na een proefperiode van twee maanden is de software nu ook officieel in Nederland in gebruik. Tijdens het evenement HR Tech in Amsterdam is het officiële startschot gegeven.
HR Tech
Voor werkgevers moet Adecco Analytics actuele inzichten bieden over de arbeidsmarkt in de regio. Volgens de uitzender kan tot op gemeenteniveau worden ingezoomd. Het uitzendbureau voorspelt welke profielen het beste passen bij een bedrijf of organisatie, waar zij te vinden zijn en hoe zij te verleiden zijn.
Trainingen
Voor werkzoekenden wordt met de analysetool bekeken of, en in hoeverre de kandidaat matcht met profielen van de toekomst. Adecco: ‘Aan de hand van de uitkomsten bieden we een persoonlijk traject dat werkzoekenden helpt om daar te komen, bijvoorbeeld door het aanbieden van coaching en de juiste trainingen.’