Mobiliteitsbedijf Leaseplan en navigatieleverancier TomTom Telematics gaan samen in zee. Het partnerschap houdt in dat Leaseplan de cloud-gebaseerde technologie van TomTom Telematics aan gaat bieden aan zijn zakelijke klanten.
Volgens de service-overeenkomst zullen klanten van Leaseplan de mogelijkheid krijgen om gebruik te maken van de cloud-gebaseerde fleet management en connected car oplossingen van TomTom Telematics, inclusief Webfleet. ‘Deze oplossingen, die zorgen voor naleving van de meest recente privacywetgeving, ondersteunen zakelijke fleet- en mobiliteitsmanagers bij het verbeteren van prestaties door het realtime verstrekken van cruciale wagenparkgegevens. Bestuurders profiteren in het bijzonder van de connectiviteit van de auto, die hen slimmere mobiele oplossingen biedt waardoor de algehele rijervaring toeneemt en de efficiëntie op de weg verbetert’, aldus beide bedrijven.
Leaseplan zal eveneens het cloudgebaseerde TomTom Telematics Service Platform ten volle benutten, waardoor de organisatie de prestaties van de fleet management activiteiten verder kan optimaliseren op gebieden zoals voertuigonderhoud en contractbeheer.
Wagenparkbeheer
Tex Gunning, ceo van Leaseplan zegt: ‘Van nu af aan zullen we in staat zijn om onze klanten te voorzien van realtime gegevens op het gebied van belangrijke wagenparkbeheermetingen, zoals de eisen van periodiek wagenonderhoud en kooldioxide-emissies.’
Ook Thomas Schmidt, managing director bij TomTom Telematics, is enthousiast. ‘De overeenkomst met Leaseplan laat zien dat onze focus ligt op het verbreden van ons portfolio voor zakelijke klanten. Voertuigen zullen meer en meer verbonden zijn met backend diensten, waardoor we in staat zijn om allerlei nieuwe diensten te creëren voor grote fleet service providers, zoals voertuigonderhoud en onderhoudsmeldingen voor leasebedrijven.’
Financiële resultaten TomTom
In de aankondiging benadrukt Tom Tom dat de overeenkomst geen invloed heeft op de financiële resultaten van de navigatiespecialist. ‘Deze samenwerking zal geen aanmerkelijke financiële gevolgen hebben voor de financiële resultaten van dit jaar. TomTom is niettemin opgetogen om dit nieuws over de samenwerking met Leaseplan te delen, aangezien dit volledig in lijn is met de strategie van TomTom en bevorderlijk voor de langetermijnontwikkeling van het bedrijf.’
De samenwerking met Leaseplan valt samen met de bekendmaking van de kwartaalcijfers uit het derde kwartaal van 2017. Hieruit blijkt dat de omzet vergeleken met het derde kwartaal van 2016 met 9 procent is gedaald van 239 naar 218 miljoen euro. De brutowinst bedroeg 31 miljoen, terwijl dit vorig jaar nog 33 miljoen was.
Het bedrijf verwacht over heel 2017 een winst van circa 900 miljoen euro te behalen. Dit bedrag is naar beneden bijgesteld na de recente reorganisatie van de afdeling Consumer Sports, de divisie waar onder meer sporthorloges en actiecamera’s worden gemaakt. De eerdere verwachting was dat de navigatiereus een winst van 925 miljoen euro zou behalen.