Leerlingen van de Delfste Freinetschool hebben in het kader van het kinderboekenweekthema ‘Griezelen’ vanochtend een spookje geprogrammeerd tijdens de finale van ‘expeditie micro:bit’. Dit deden ze bij Prowareness in Delft met behulp van de micro:bit, een klein moederbord waarmee kinderen visueel leren programmeren.
De lessenreeks is eind september begonnen, tijdens deze laatste les en tevens finale konden de scholieren hun programmeerkunsten tonen. In totaal hebben 474 scholen en 45.000 leerlingen aan het project meegedaan. Het programmeerlessenprogramma is een initiatief van Stichting FutureNL.
Microsoft-ceo Ernst-Jan Stigter was ook bij de finale van de partij en benadrukt dat digitalisering bij kinderen moet beginnen. ‘Wanneer we een impuls willen geven aan de digitalisering van Nederland en de groei hiervan, dan moet je in de basisschoolklas beginnen.’
Tispha Barbier, chief marketing officer bij Prowareness, over de wedstrijd: ‘Het is de eerste keer dat de lessenreeks in Nederland is aangeboden. Eerder hebben Britse leerlingen met de micro:bit gewerkt. Dit is een moederbord met verschillende lampjes en programmeerknopjes waarmee kinderen verschillende acties kunnen uitvoeren, zoals een kompas maken of lampjes in een bepaalde volgorde aan- en uitzetten. Het is een visuele manier van programmeren die de scholieren snel oppakken.’
De finale is een afsluiting van de lessenreeks, zo vertelt Barbier. ‘Alle deelnemende scholen hebben een video gemaakt van de laatste les en binnenkort wordt de winnaar, diegene die het mooiste en leukste spookjes heeft geprogrammeerd, bekend. Deze scholen krijgen een hele leuke beloning, de klas krijgt dan namelijk robots op bezoek die vrijwel niet van de ‘echte’ kinderen te onderscheiden zijn.’
Organisatie
Het project is een initiatief van Stichting FutureNL. Deze organisatie gelooft dat alle Nederlandse kinderen nu digitale vaardigheden moeten ontwikkelen door vanzelfsprekende interactie met technologie om later maximaal in een digitale wereld te kunnen functioneren. De stichting wil op een onafhankelijke manier bijdragen aan technologie in het Nederlandse onderwijs. In 2016 heeft de Stichting het Wereldrecord programmeren behaald.
Bij het project zijn de volgende partners betrokken: Aenova, Accenture, Calco, CA ICT, Conrad, Eurofiber, Fox IT, ING, Microsoft Nederland, Nationale-Nederlanden, Plaxis, Prowareness, Q42, Salesforce, SIDN fonds, Topdesk, TBA B.V. en Unc Inc.