Microsofts aanwezigheid in de consumentenmarkt erodeert, bedoeld én ongewild. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Het al lang in zicht zijnde einde van Windows Mobile (née Windows Phone) betekent weer een stap uit de consumentenmarkt voor Microsoft. Ja, de it-reus is nog altijd heer en meester van Windows, op desktops en laptops. Maar in het grotere plaatje speelt de pc een kleine – en slinkende – rol. Andere stappen de consumentenmarkt uit zijn het schrappen van muziekdienst Groove en het kwakkelende bestaan van de kleine – en krimpende – webbrowser Edge (die nu ook naar iOS en Android komt).
Zeker, Microsoft heeft nog de naamsbekendheid van Word en andere Office-apps, en speelt serieus mee in de gamewereld met zijn Xbox. Maar van veraf beschouwt ziet Microsoft de consumentenmarkt door zijn vingers glippen. Uitspraken over een naderend einde van het bedrijf zijn zwaar overtrokken, want Microsoft is groot – en groeiende – in de zakelijke markt, inclusief de cloudwereld. Toch vormt het aanhoudende verlies in de consumentenmarkt een probleem. Zie maar het (b2b) voorbeeld van IBM, die als speler in de ict-industrie flink heeft ingeboet. En zie ook het (b2c) voorbeeld van Apple, die vanuit macht in de consumentenmarkt doordringt in de bedrijfsmarkt.
Wat vind jij?
Ik ben het eens met de stelling. Het voortbestaan van Microsoft komt de komende decennia niet in gevaar, daarvoor zit het bedrijf te diep geworteld in het bedrijfsleven, en die afhankelijkheid wordt met de Azure en andere (cloud)oplossingen alleen maar sterker.
Echter, de consumententak is een ander spelletje. Dat hebben ze jaren goed gedaan, maar dat hebben ze verspeeld met domme keuzes, vooral bij de integratie van desktop met mobiel.
Eén OS, voor telefoon, tablet en pc, dat was het doel van Windows (Mobile/Phone) 8. Een windows / muisinterface met de vingers bedienen of een touch interface met de muis bedienen gaat beide niet super. 2-in-1, convertible, het lijkt leuk maar het is niks. Of het is een tablet (met mobiel OS), of het is een laptop (met desktop OS).
De klant zat hier niet op te wachten. Een desktop OS met tiles zonder startknop: mensen bleven liever op Windows 7 (of zelfs XP) dan dat ze naar 8 gingen. En ook Windows 10, wat op zich een goed OS is, is niet populair: het is een visueel drama, en Microsoft bespioneert je met alles.
Microsoft heeft de ARM/mobiele wereld opgegeven, en laat dat nu net de markt zijn die gigantisch groeit. Ik ken al velen die geen pc meer hebben, maar een iPad. Oké, dat zijn vaak niet de jongsten, maar toch, ze zitten op internet en geven geld uit, alleen niet aan Microsoft.
De ouderwetse Windows pc, die vroeger steevast bij iedereen in huis stond, wordt vervangen door een iPad, een MacBook of een Linux pc. Het klooien wat je vroeger op een pc deed is vervangen door functioneel bezig zijn: internetten, mailen, foto’s organiseren en bewerken, en dat kan op alle apparaten die ik net genoemd heb. De vroeger noodzakelijke Windows pc is één van de vele opties geworden, en lang niet voor iedereen de eerste voorkeur.
Microsoft is in het verleden te traag geweest en heeft bijna de boot gemist.
Het gebruik van OpenStandaarden voor overheden en veel gesubsidieerde instellingen is verplicht, Microsoft heeft door een slechte ondersteuning hiervan een slechte naam en slechte reputatie gekregen.
Ook gaan ze steeds meer richting Linux, veel Azure servers werken al op Linux (Ubuntu en Redhat).
In Windows-10 is het ook al mogelijk, om Linux scripts voor Ubuntu en Redhat te draaien, dankzij de medewerking van Canonical en Redhat zelf.
Ook is Microsoft lid geworden van de Linux Foundation, dus er is nog hoop!
Mijn voorspelling: binnen 5 jaar werkt Windows met de Linux kernel 🙂
We zien nu dat als Microsoft serieuze concurrentie krijgt ze grandioos door de mand vallen als zijnde een middelmatig bedrijf dat het moet hebben van hun monopolieposities.