Verouderde systemen, oftewel legacy technologie, vormt volgens 41 procent van de bedrijven de grootste dreiging bij digitaliseringsprojecten. Ook vreest een derde van de organisaties dat interne weerstand digitalisering tegenhoudt.
Dit blijkt uit onderzoek van Sana Commerce, uitgevoerd door Sapio Research onder driehonderd b2b-bedrijven. Uit de analyse blijkt verder dat van de wereldwijde digitaliseringsprojecten 70 procent wordt gedreven door concurrentiedruk. Meer dan een derde van de bedrijven is overtuigd dat als men niet in staat is projecten rond digitale transformatie te voltooien, concurrenten hiervan zullen profiteren. Twee derde van de bedrijven heeft een digitaliseringsstrategie, zo’n 28 procent is bezig deze strategie zo snel mogelijk uit te rollen. Slechts 4 procent heeft het digitaliseringsproject al voltooid.
Uit de analyse blijkt verder dat de ondernemingen de concurrentiedruk van verschillende kanten voelen. Zo’n 38 procent gelooft dat de dreiging komt van bestaande bedrijven; 35 procent voelt deze druk van de nieuwkomers op de online markt, 34 procent ervaart de dreiging vanuit goedkopere buitenlandse leveranciers.
B2b-organisaties zetten de digitale transformatie in om te kunnen blijven concurreren, ook met b2c-bedrijven. Meer dan twee derde gaat internet of things (IoT) en machine to machine (m2m) inzetten voor automatisering. Zo’n 68 procent verwacht sales via de mobiele telefoon te kunnen laten voltooien, 67 procent gaat virtual reality gebruiken om de koopervaring te personaliseren, en 61 procent zal gaan bezorgen met zelfsturende auto’s en drones.
E-commerce
Van de ondervraagde organisaties gelooft 73 procent dat e-commerce een belangrijke rol speelt binnen digitale transformatie. Daarnaast stelt bijna de helft van de bedrijven dat e-commerce de kern is van digitale transformatie, omdat het een belangrijke rol speelt in de zogenaamde customer experience.
Michiel Schipperus, ceo van Sana Commerce, over het onderzoek: ‘Als het aankomt op digitaliseringsprojecten voor b2b-organisaties is het nu of nooit. We weten dat bedrijven de druk voelen in de vorm van concurrentie die toenemend digitaal en online actief is. Het onderzoek wijst dan ook uit dat 72 procent van de organisaties ervan overtuigd is dat ze hun producten in de toekomst 100 procent online zullen gaan verkopen.’
Onderzoek
Het onderzoek naar driehonderd b2b-organisaties in Europa, VS, Australië en Nieuw-Zeeland is namens Sana Commerce uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Sapio. Hierbij werden onder andere personen ondervraagd binnen seniormanagement, it, operations, sales, finance en marketing uit de elektronica-, bouw-, automotive-, medische artikelen-, en de voedings- en drankenindustrie.
De meeste ontwikkelingen gaan met horten en stoten. Dat is de wet van de remmende voorsprong beschreven door Jan Romein in 1937. Daarom gaan de ICT ontwikkelingen soms veel sneller in landen die een aantal jaren geleden achter liepen. Vergeet niet Legacy-systemen zijn ten slotte ook digitale systemen, en de nieuwe B2B e-commerce implementaties van Sana Commerce zijn straks ook weer Legacy. En meer systemen aan elkaar koppelen, levert ook meer uitdagingen (hobbels) op.
Weer een leuk buzzword-bingo artikel
Jammer genoeg wordt aan het hoe en waarom van de legacy systemen voorbij gegaan. Als je jaren lang niet wil investeren in je ICT, waardoor je omgeving vandaag de dag als “legacy” gekwalificeerd wordt, is het wel heel makkelijk en goedkoop dit nu ineens als dreiging te identificeren.
Heel herkenbaar. Het is belangrijk om een brug te creëren tussen legacy en de moderne oplossingen, of dat gaat om online werkplekken waarin oude technologieën ondersteund worden of applicaties waarvan eerst de front-end vernieuwd wordt.