It-leverancier Gemboxx overweegt de Staat te dagen naar aanleiding van het stopzetten van operatie Basisregistratie Personen (oBRP). Gemboxx is een van de leveranciers die betrokken is bij de oBRP en zegt schade te hebben geleden door de wijziging van de plannen. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) trok afgelopen juli de stekker uit het project.
Algemeen directeur Swier Jan Miedema van Gemboxx stelt dat hij momenteel met juristen, onder voorbehoud van procesfinanciering, een proces tegen de Staat aan het voorbereiden is. Hij vindt dat er sprake is van een ‘onbehoorlijk bestuur’. Wat Gemboxx claimt is nog onbekend; volgens Miedema denkt het ministerie dat er alleen planschade geclaimd kan worden: inkomensschade die ontstaat na wijziging van de plannen. ‘Het vertrouwen van BZK in een goede afloop van mijn afwegingen en de hoogte van een eventuele schadevergoeding voor alleen ‘planschade’ kon nog wel eens onjuist blijken te zijn. Maar zo’n zaak vergt wel een zorgvuldige voorbereiding.’
Miedema vindt dat hij als ondernemer ernstig wordt benadeeld door het besluit van minister Plasterk van BZK afgelopen 5 juli, onder druk van de Tweede Kamer, om te stoppen met de oBRP. Directe aanleiding was een vernietigend rapport van het Bureau ICT Toetsing (BIT) over de stand van zaken rond het project.
Hij claimt dat hij – in weerwil van het BIT-rapport – als leverancier kan aantonen dat 85 procent van de noodzakelijke BRP-software door zijn bedrijf is getest op de nieuwste en laatste versie van de BRP in een testomgeving en goed en conform specificaties werkt. ‘Wij waren als leverancier in ieder geval niet ontevreden over de voortgang en kwaliteit.’
Het stoppen van de oBRP is in zijn ogen niet alleen kapitaalvernietiging (van zo’n honderd miljoen euro) maar het kost Gemboxx ook inkomsten. Niet alleen direct, omdat het systeem niet wordt afgebouwd, maar ook indirect. Het allerbelangrijkste doel van oBRP, vindt Miedema, is ‘de bevrijding van 388 gemeenten uit de geldverslindende afhankelijkheid van twee zeer dominante leveranciers – Centric en PinkRoccade, en 176 veel te kleine, met een verouderd bedrijfsmodel werkende leveranciers die monopolistje kunnen spelen omdat gemeenten elk hun eigen hobby’s en architectuur heilig verklaren.’
Nu de oBRP is gestaakt wordt deze bestaande marktverhoudingen in stand gehouden en wordt innovatie bewust tegenhouden, vindt hij. ‘Dat is in het nadeel van innovatieve bedrijven als Gemboxx.’
Open brief
Swier Jan Miedema schreef deze week een open brief naar de Tweede Kamer waarin hij pleitte niet te stoppen met oBRP. Volgens hem is ‘pure kapitaalvernietiging’ en houdt het stopzetten het ‘ict-monopolie op de gemeentelijke markt in stand’.
Citaat: “omdat gemeenten elk hun eigen hobby’s en architectuur heilig verklaren”. Lees: “omdat gemeenten tevreden zijn met wat ze hebben en dat zeker niet te grabbel willen gooien voor het zoveelste onbetaalbare en desondanks mislukte project”. Misschien is standaardisatie formuleren op interconnectiviteit ook een optie. Zoals banken en de fiscus dat ook doen met leveranciers van financiële pakketten. Maar ja, daar kun je natuurlijk geen 126 of zo miljoen mee versmijten. Voorwaarden scheppen kost veel minder geld, maar kom daar maar eens voor je bed uit als ambtenaar of politicus. 5000 functiepunten verzamelen kan iedere boekhouder zonder enige kennis van zaken. Nu maar kijken of ze aanzetten daartoe kunnen opblazen door er heel veel geld naar toe te laten brengen. KING/STUFF e.d. zijn een reëel gevaar voor de grote aanbestedingsjongens, vermoed ik. Dus dat moet eerst zo ontoegankelijk mogelijk gemaakt worden.
Er is een punt dat Gemboxx aan zou kunnen dragen en dat heet…. Incompetentie van alle betrokken partijen. Maar dat betekent ook dat Gemboxx zelf de hand in eigen boezem zal moeten steken. Op zich is de route niet zo heel ingewikkeld, je kunt het natuurlijk ook zeer ingewikkeld maken.
Doel universeel digitaal automatiseren
Nou daar kun je helder over zijn. Stroomlijning en versnellen van processen door digitaal automatiseren
Universele wetmatigheden digitale automatiseren
Als ik naar het hele miljoenenverslindende traject kijk, kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat Gemboxx, centric, pink, ambtenaren, en zeker Plasterk niet, ook maar iets begrijpen van digitaal automatiseren en wellicht zeer bedereven zijn in de eigen individuele trucjes.
Voorspelbare gevolgen
Als je dus geen rekening houd met de in’s en out’s van digitaal automatiseren, maar je heilig zweert bij je trucje, klaarblijkelijk elke simpele regel van ‘decent’ IT project management terzijde schuift, commercie en politiek bedrijft, dan krijg je …. dit. Daar hoef je geen guru voor te zijn maar alleen even te kijken naar HOE zaken telkens weer tot stand komen en die zijn volkomen uniform en standaard daar waar IT commercie en politiek samen komen.
Rechters
Rechters hoeven feitelijk maar één ding. Begrijppen hoe digitaal automatiseren in essentie werkt, en de vraag stellen,’heeft men wel conform die essentie willen werken…? Neen? Tja, dan verzaak je zelf want dan kan daar weinig positief uit komen.’ Einde rechtzaak.
De rechter zal echt niet gaan kijken waar de individuele IT leverancier in dit debacle denkt benadeeld te worden in het proces. Fact of life, deal with it of ga gewoon geen enkele samenwerkingverband meer aan in dit soort trajecten. Als je namelijk weet dat het negatieve trackrecord tussen commerciele IT en overheid een bedroevende plus van misschien 10% kent, weet dat de kans op falen 90% is. Als dit je zakelijk nog geen lampje gaat branden dan is deze overweging wel erg…. tja ….