Wellicht ken je dat kinderliedje nog? Binnen de it-sector heeft 'De koning van Siam' een hele andere betekenis. En ja, inderdaad het heeft ook geen enkele relatie met het land Siam, het huidige Thailand, uit het kinderliedje. De koning van Siam binnen de it-sector heeft alles te maken met: system integration and management (siam). Wie de koning is van dit Siam, heeft als it-leverancier de flexibiliteit die vandaag de dag nodig is om zijn klanten optimaal te bedienen.
Service integration and management (siam) is een aanpak voor het beheer van meerdere leveranciers van diensten, zowel zakelijke dienstverlening als informatietechnologie diensten, en integreert deze om een it-organisatie aan te bieden aan de business. Het streeft naar het naadloos integreren van onderling van elkaar afhankelijke diensten van verschillende interne en externe dienstverleners in end-to-end diensten om aan de zakelijke eisen te voldoen”. (Bron Wikipedia)
Veel bedrijven maken gebruik van verschillende systemen in een hybride vorm, van legacy omgevingen tot nieuwe cloud technologieën. Waar in de afgelopen jaren door it-leveranciers nog veel diensten worden aanboden vanuit door hun zelf ontwikkelde omgevingen, is vandaag de dag techniek absoluut niet meer onderscheidend.
De juiste dirigent
Als it-leverancier ben je pas onderscheidend als je in staat bent om binnen het brede scala van producten en diensten de juiste samenstelling te assembleren, te integreren en te managen als één oplossing naar de klant. De dirigent van de verschillende musici die het geheel tot een vloeiende compositie maakt.
Het gaat dus niet langer om de eigen ontwikkelde it-oplossingen, maar om de kennis om de diensten en producten uit de markt met elkaar te integreren en te beheren voor de klant.
Best of Breed
Het echte modewoord: ‘ontzorgen’ ontstaat pas als klanten een totale dienstverlening ervaren die door één it-leverancier wordt beheerd. De klant is zich hierbij bewust dat juist deze vorm van it-dienstverlening ontstaat vanuit een ‘best of breed’ (bob)-concept. Geen maatwerk meer maar assembleren uit bestaande, kant-en-klare, middelen en tevreden zijn met bestaande ‘out of the box’-functionaliteit.
Naast de kennis van de it-leverancier die nodig is voor het integreren en managen, moet er ook constant zicht worden gehouden op marktontwikkelingen. De markt ontwikkelt zich zo snel dat nieuwe toepassingen (kant-en-klare bouwblokken) zorgen voor kosten efficiency en/of voor de klant nieuwe functionaliteit. Deze vorm van innovatie is vaak een samenspel tussen klantbehoefte, bedrijfsdoelstellingen en inzicht in nieuwe ontwikkelingen in de markt.
Shadow it
Het fenomeen ‘shadow IT’ is vaak een teken dat het huidige innovatieproces te traag is. Waar ‘shadow IT’ al snel als een bedreiging wordt gezien van beheersbaarheid en security is de keerzijde van de medaille juist veel rooskleuriger. Je klant/gebruikers-organisatie wil juist verder, wil innoveren en ziet (shadow) it-toepassingen als een vorm van aanvullende efficiëntie en praktische functionaliteiten voor zijn business.
‘Schaduw it’ biedt dus interessante kansen, die met de juiste dirigent, een vloeiende compositie vanjo uw it-voorzieningen opleveren.
Jan-Dirk,
Een interessante ontwikkeling! Het is een goede beweging om af te komen van system integrators die je alles vanuit de eigen fabriek willen leveren (en niet altijd met de juiste expertise).
De vraag die ik je wil stellen is hoe je een dergelijk SIAM-constructie vanuit de overheid uitvraagt binnen de aanbestedingsregels? Hoe voorkom je dat je toch niet een klassieke aanbieding krijgt van een ‘alleskunner’, maar wel functioneel wilt blijven uitvragen?