It-dienstverlener CGI heeft het Nederlandse spoorwegnet nagebouwd in een voor Prorail gecreëerde 3D-wereld. Hierbinnen kunnen lvc-simulaties plaatsvinden (‘live virtual constructive’), waarin de werkelijke situatie en een virtuele, gesimuleerde wereld samenkomen. Een en ander wordt gerealiseerd in het RailCenter in Amersfoort.
De 3D-wereld is onderdeel van de serious-gaming-overeenkomst die CGI en Prorail hebben. Dit raamcontract is in mei 2017 getekend en loopt tot mei 2021 met een optie tot verlenging. Prorails 3D-wereld moet eind 2017 gereed zijn.
CGI’s bijdrage aan de spoorweginnovaties van Prorail bestaat onder meer uit de inzet van een Scrum-team van zeven fte dat wijzigingen op 3D-projecten uitvoert, het beheer overneemt en een moderniseringsslag doorvoert. Daarnaast helpt CGI met het inrichten van een flexibele it-architectuur die in te bedden is in de Prorail-omgeving en geschikt is voor simulatoren van andere partijen, zoals een Ertms-simulator. Hierbij levert CGI de beheerservices en voert het de projecten voor Prorail uit.
‘De ontwikkeling van deze 3D-wereld is een belangrijke innovatie- en digitaliseringslag voor ons’, aldus Jelle van Luipen, programmamanager Innovatie bij Prorail. ‘Treinen moeten altijd blijven rijden en we willen meer treinverkeer mogelijk maken. Met deze 3D-applicatie testen we innovaties op het spoor samen met vervoerders zonder dat het treinverkeer gehinderd wordt. Deze applicatie betekent niet alleen dat we sneller kunnen testen, maar ook efficiënter.’
Innovaties
Binnen de 3D-wereld en de lvc-simulaties kan de spoorwegbeheerder innovaties testen. Zo zijn simulaties uitvoerbaar waarin machinisten virtuele treinen controleren in 3D (‘virtual’), terwijl de treindienstleider volledig is gesimuleerd (‘constructive’) en echte systemen de spoorbeveiliging besturen (‘live’). Daarnaast is het mogelijk gedrag te oefenen in situaties of bij incidenten die zich op het toekomstige spoor voor kunnen doen, en kunnen trainingen aangeboden worden vanuit één specifiek perspectief, zoals dat van de treinbestuurder. De lvc-techologie is afkomstig uit oefeningen van de Amerikaanse luchtmacht en wordt nu voor het eerst gebruikt voor het testen van innovaties voor het Nederlandse spoor.