Softwareontwikkelaar FlowFabric organiseert jaarlijks een app-battle voor de eigen medewerkers om te experimenteren op applicatiegebied. Dit keer werden concepten op basis van Mendix-technologie uitgewerkt voor food- en services-organisatie Compass Group.
De app-wedstrijd van FlowFabric stond dit jaar in het teken van internet of things. Qua inhoud is deze app-battle niet anders dan andere ontwikkelingswedstrijden of hackathons, vertelt Kjeld Cornelissen, algemeen directeur bij FlowFabric. ‘Wat anders is, is dat wij dit vanuit onze eigen organisatie doen met medewerkers van FlowFabric. We doen dit om onze ervaring met een technologie te verbeteren. Dus we zoeken rondom een bepaalde uitdaging of thema een businesscase bij een van onze klanten. Dit keer was dit een IoT-oplossing voor onze klant Compass Group.’
Compass Group is gespecialiseerd in catering, beveiliging en schoonmaak voor het bedrijfsleven, zorg en welzijn, het onderwijs, de overheid, horeca en vrijetijdssector. Het bedrijf is een onderdeel van een internationale groep en heeft in Nederland bijna vijfduizend medewerkers en biedt zijn diensten aan bij ongeveer 1.700 organisaties. FlowFabric was eerder betrokken bij een procesoptimalisatie rondom het opstarten van vestigingen en urenregistratie. Op basis van applicatieontwikkelplatform Mendix werd de opstartformulier (OSF-)applicatie ontwikkeld om de opstart van nieuwe klanten te stroomlijnen en te versnellen.
Ogen openen
Met de app-battle denken medewerkers van FlowFabric na over nieuwe innovaties en optimalisaties op basis van Mendix voor Compass Group. Kjeld Cornellissen: ‘Voor Compass Group openen we hiermee de ogen van wat je kunt doen met IoT. Dit kan leiden tot een nieuw project, maar dat is niet de primaire doelstelling.’
In zes teams is voor verschillende rollen en afdelingen gewerkt aan een werkende demo die aan het einde van de dag aan de jury werd gepresenteerd. Vanuit Compass Group werd de opdracht meegegeven om op basis van IoT de sanitaire dienstverlening te verbeteren. Daarnaast was het belangrijk dat de teams rekening hielden met ‘workplace wellbeing’, ofwel het gevoel van welbevinden van de medewerkers, een belangrijke pijler voor de klant.
Scannen op viezigheid
Het pand van FlowFabric is voor de opdracht uitgerust met maatwerksensoren van Mic-o-Data. Met de data die daar worden opgehaald, kunnen de teamleden aan de slag. Team Alfa wint de wedstrijd uiteindelijk, omdat zij zich het beste had ingelezen in het thema welbevinden.
Het team maakte een applicatie, waarbij via een scan was te meten hoe vies ruimtes en tafels zijn. Daarbij hebben zij volgens de jury, bestaande uit de ict-directeur Tim Hagebeek en operationeel manager Dennis Polman van Compass Group, slim de data gebruikt en een responsive design gemaakt zodat de applicatie op verschillende devices beschikbaar was.
Een eervolle vermelding is voor team Echo die een moeilijke case had gebaseerd op een financiële insteek. Hierbij maten sensoren hoe intensief ruimtes werden gebruikt om op basis daarvan slimmer in te schatten hoeveel schoonmakers ingepland moesten worden.
Parkeer
Vorig jaar is er een concept voor de parkeerbranche ontwikkeld om parkeren in de stad gemakkelijker te maken. Hierbij konden retailers via parkeerbeheersystemen parkeerplekken afnemen voor hun klanten. Het thema en de businesscase voor volgend jaar staan nog open.