Er vinden interessante ontwikkelingen plaats in de retail industrie. Traditionele winkels beginnen een webshop met een distributie centrum. Terwijl internet winkels zoals CoolBlue of Fietsenwinkel.nl winkels beginnen. Er is een kentering gaande waarbij er een verdeling ontstaat die zowel digitaal is al traditioneel. Weet de retail industrie waar het heen wil?
De beleving van de consument lag vroeger in het vergelijken en uitzoeken in diverse winkels. Deze tijdrovende manier van uitzoeken werd veranderd toen het internet zijn intrede deed. Allereerst diende internet als reclame uithangbord voor de winkel. Maar naarmate de tijd vorderde en er standaard methodes kwamen om webshops te maken kon iedere student een webshop opzetten en een winkel openen.
De levertijden waren nog een probleem, maar dat is sinds een aantal jaren ook al opgelost en kan de consument zijn product de volgende dag geleverd krijgen.
Er zijn vier belangrijke speerpunten waar de retail industrie zich op moet focussen:
-
Klant beleving
De klant wil meerdere mogelijkheden hebben om een product aan te schaffen. Het zogenaamde multi-channel model helpt hierbij. Belangrijk is dat de beleving zowel in de winkel als digitaal hetzelfde is. Herkenbaarheid is troef. Personalisatie is een tweede beleving die de klant apprecieert. Zijn interesse wordt alleen gewekt als hij persoonlijk wordt aangesproken. Beleving moet in de winkel plaatsvinden door middel van thema’s over bijvoorbeeld voeding of mode trends. In combinatie met thema-dagen over bijvoorbeeld voeding, gezondheid en aanbiedingen zal de klant al eerder in beweging komen. -
Transformatie naar een digitale omgeving
Wat digitaal wordt aangeboden, moet niet alleen in de digitale wereld blijven. Het moet ook zichtbaar zijn in de winkel. Dit kan door middel van de point of sales zodanig in te richten alsof feitelijk de digitale wereld alles bijelkaar houdt. Deze vorm van hyper connectiviteit kan doorgevoerd worden in de signing, interactieve schermen op de vloer en de verdere inrichting van de winkel. Zodra de klant een winkel betreedt en deze hem gratis wifi geeft, kan een winkel in ruil hiervoor persoonlijk aanbieding doen. In grotere winkels kan men beacons neerzetten die analyseren waar een klant zich voor interesseert. Een klant wil zijn product ook meteen mee krijgen. Als de maat of kleur niet voorradig is, zal de klant niet meer terugkomen. Met een simpele opdracht naar een centraal distributie centrum moet het product de volgende dag worden aangeboden op het huisadres van de klant. -
Merchandising en marketing
De digitale wereld en de traditionele wereld moeten op het gebied van assortiment, prijs en promotie geoptimaliseerd worden. De klant moet centraal staan. Analyseer de gegevens zoals verzameld in vorige punt. Online informatie op social media kunnen verder inzicht geven in hoeverre marketing kan helpen. -
Retail operatie
De medewerkers moeten volledig betrokken blijven. Zij moeten ook meer middelen krijgen. In een winkel past geen hierarchische structuur, maar moet meer worden gewerkt met een holistische structuur waar de digitale wereld en de traditionele wereld samen worden gevoegd.
Winkel van de toekomst
De combinatie van bovenstaande zaken is erg afhankelijk van het product en de doelgroep. Auto’s verkopen zich anders dan levensmiddelen. De traditionele winkel heeft een ander belangrijk voordeel dan een internet winkel. Een traditionele fysieke winkel kan meer toevoegen aan het belevingsaspect van de producten, terwijl een internet winkel veel beter kan bijhouden welke trends een consument volgt en welke producten aanvullend zijn op zijn interesse. De combinatie van digitaal en traditioneel zal de winkel van de toekomst worden.