Met het internet of Things (IoT) kunnen organisaties hun bedrijfsprocessen efficiënter inrichten en de klantbeleving verbeteren. Bovendien kunnen nieuwe diensten of zelfs nieuwe bedrijfsmodellen ontwikkeld worden. Maar waar begin je als bedrijf in hemelsnaam? KPN biedt de helpende hand.
KPN introduceert KPN Things, een totaaloplossing voor organisaties die IoT willen inzetten om meerwaarde te kunnen bieden aan hun klanten, voor procesoptimalisatie en efficiëntie of zelfs voor het ontdekken van nieuwe business modellen. “Deze stap is een voortzetting van onze strategie”, legt Carolien Nijhuis, managing director IoT bij KPN, uit. “Ons netwerk zetten we al langere tijd in voor klanten om relevante data uit IoT te kunnen halen. We hebben de afgelopen tijd veel geïnvesteerd in de uitbreiding van dat netwerk zodat we nu het totale netwerkspectrum kunnen afdekken om klanten bij vrijwel alle toepassingen te kunnen ondersteunen.”
Direct met IoT aan de slag
Maar KPN merkte, door ervaring opgedaan bij honderden IoT vraagstukken, dat klanten worstelen met hoe ze IoT moeten inzetten en hoe ze er waarde uit kunnen halen. “Bij IoT gaat het niet alleen om het netwerk, maar om de hele IoT-keten: van apparatuur tot infrastructuur en van platform en dataservices tot applicaties. We merkten dat dit traject van keuzes voor organisaties als ontzettend complex werd ervaren. Daarom wilden we onze kennis en expertise inzetten om bedrijven in IoT-trajecten te ontzorgen zodat zij zich kunnen richten op hun klanten.” Met KPN Things regelt een bedrijf in één keer alles dat bij IoT komt kijken: van de sensoren, de verbinding en de dataopslag, tot dataservices en de integratie met de backendsystemen/eigen systemen.
Volgens Gartner zijn in 2020 20 miljard apparaten aan het internet verbonden, maar voor veel organisaties is IoT te complex om er snel voordeel uit te halen. “Dat willen we met KPN Things vergemakkelijken. Vergelijk het met een auto waar je in kunt stappen om van A naar B te rijden. Je hoeft niet eerst zelf de auto te assembleren. Dat geldt ook voor KPN Things; organisaties kunnen direct met IoT aan de slag.”
Eye openers
KPN biedt klanten op de IoT Academy workshops om binnen een maand of twee tot een concreet eerste prototype te komen. “Daarmee worden direct de meerwaarde en mogelijkheden van baanbrekende innovaties getoond, die vervolgens kunnen worden verfijnd en verbeterd. Dat is krachtiger dan een jaar lang om tafel zitten om in één keer een schaalbare oplossing te willen ontwikkelen”, zegt Nijhuis. Een voorbeeld dat tot de verbeelding spreekt is de MilSenz (Military Sensor) die KPN samen met de Koninklijke Landmacht heeft ontwikkeld. Niet alleen voor corporate bedrijven is IoT onmisbaar – KPN werkte onder meer aan projecten met Schiphol, Prorail en Rijkswaterstaat, ook kleinere organisaties zouden ermee aan de slag moeten. “De efficiëntieslag die het biedt, daar hebben klanten meestal zelf al over nagedacht, maar de eye opener is vaak de meerwaarde die ze met IoT aan eigen klanten kunnen bieden en de nieuwe businessmodellen die binnen handbereik komen.”