‘E for Excellence’, zo heet het nieuwe strategische groeiplan dat Econocom heeft opgesteld. Tussen 2018 en 2022 moet de recurrente operationele winst verdubbelen en naar zowat driehonderd miljoen euro stijgen, zo hoopt het bedrijf.
Econocom wil het ambitieuze plan vooral realiteit zien worden door het rendement van het bedrijf aan te jagen. De driehonderd miljoen euro operationele winst staat voor een marge van zowat 7,5 procent bij een omzet van vier miljard euro. In zijn vorig strategische plan mikte Econocom nog op een marge van 5 procent.
Tussen 2007 en vandaag is het bedrijf er al in geslaagd om zijn operationele winst te verviervoudigen. Die tikt momenteel af op zo’n 140 miljoen euro.
Om dat doel te bereiken moet het aanbod van het bedrijf en de user experience van de oplossingen compleet getransformeerd worden, om ‘de beste standaarden uit de b2c-markt te halen’. Ook uit het complementaire aanbod van zijn business lines en zijn financiële know-how valt nog groei te puren, denkt Econocom. Zaken als pay-per-use, geïntegreerde digitale oplossingen en financiering van assets buiten de traditionele it-perimeter komen daarbij in zicht. Ook in de ‘satelliet’-bedrijven van Econocom (kleinere, zelfstandig opererende entiteiten) zit nog rek. Meer synergieën met het moederbedrijf, oplossingen die meerdere disciplines overstijgen, geografische uitbreidingen en het ontwikkelen van nieuwe technologieën zijn hierbij aan de orde. Tot slot wil het bedrijf ook verder groeien door overnames. Dat brengt nieuwe expertise binnen (vooral in consulting, data-analyse en IoT), maar helpt ook om het volledige zakenmodel (financing, diensten, procurement) breder uit te rollen in markten als het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.
‘Econocom neemt een unieke positie in de digitale markt in’, zegt ceo Jean-Louis Bouchard. ‘Een markt die de economie en de maatschappij blijvend revolutioneert. In deze voortdurend veranderende wereld is het onze missie om de wendbaarheid van onze klanten te verhogen door innovatieve, flexibele oplossingen die tegemoetkomen aan de steeds hogere verwachtingen. Om deze ambities te ondersteunen hebben we het managementteam vernieuwd, dat wordt geleid door mijn zoon Robert, die dit jaar de rol van chief operating officer van de groep overnam.’
Op 19 oktober geeft Econocom een update van zijn cijfers voor het derde kwartaal.