Nederlanders zijn naïef over de eigen cybersecurity, ze onderschatten de gevaren en overschatten hun eigen cybersecurity-vaardigheden. Dat blijkt uit het Nationaal Cybersecurity Bewustzijnsonderzoek van Alert Online onder een representatieve steekproef van 1.123 respondenten in de leeftijd 13-80 jaar, uitgevoerd door Motivaction.
Wel zijn Nederlanders bewuster geworden van hun digitale veiligheid thuis. Maakte in 2016 nog 29 procent zich hier zorgen over, tegenwoordig realiseert bijna de helft van de Nederlanders (46 procent) welke dreiging er bestaat, aldus het onderzoek van Alert Online. Ondanks de sterke groei komen maar weinig mensen echt in actie om hun online-veiligheid te beschermen. Slechts één op de vijf neemt preventieve maatregelen.
Nederlanders maken in toenemende mate gebruik van openbare wifi-netwerken en clouddiensten, maar schatten de kans op digitale schade laag in. Ten onrechte, vindt Alert Online. Gebruikers overschatten hun kennis en kunde op het gebied van cyberbeveiliging en denken niet of te weinig na over preventie. Ze zijn vooral alert op de traditionele vormen van cybercrime, zoals phishingmails.
‘Veel minder bekend is dat dergelijke links ook via social media en berichtendiensten zoals Whatsapp, Facebook Messenger en Telegram worden verspreid’, zegt Erik Jan Koedijk, voorzitter van de Raad van Advies van Alert Online. ‘Met meer geavanceerde cybercrimetechnieken als juice jacking of key logging zijn maar weinig mensen bekend. Terwijl ook via deze technieken criminelen zich toegang kunnen verschaffen tot persoonlijke gegevens.’
Campagne
Vandaag heeft demissionair staatssecretaris Klaas Dijkhoff van het ministerie van Veiligheid en Justitie op Schiphol de nieuwe campagne van Alert Online afgetrapt. Het campagnethema is dit jaar ‘Cybersecurity-helden’: wanneer je niet alleen jezelf goed beschermt in cyberscpace maar ook tips met anderen deelt, ben je een ‘cybersecurity-held’.
Alert Online organiseert gedurende het jaar verschillende activiteiten – ook in samenwerking met partners – om aandacht te vragen voor cybersecurity. Het zwaartepunt ligt in de campagneweken van 2 tot en met 13 oktober 2017. De bewustwordingscampagne Alert Online wordt mede gefinancierd door het Fonds voor Interne Veiligheid van de Europese Unie.
Alert Online is in 2012 gestart op initiatief van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid om de bewustwording rondom ict-beveiliging in de samenleving te bevorderen.