In deze bijdrage bespreek ik kort de achtergronden en mogelijkheden van ip-marketing zodat zowel de marketeers als de it'ers vanuit hun eigen perspectief naar deze mogelijkheden kunnen kijken. Ip-marketing maakt gebruik van ‘ip-adressen’ om te achterhalen welke organisaties de website bezoeken en wat het gedrag op de site is. Mijn reactie op de kop van deze blog is dan wat mij betreft volmondig nee.
Naast het achterhalen van de organisaties die jouw website bezoeken en wat het gedrag op de site is, kan ip-marketing het gedrag van de bezoeker op de site actief beïnvloeden door het bieden van op de bezoeker afgestemde content.
Daarnaast zijn er nog handigheden in de vorm van het toekennen van tags en triggers zodat de bezoekers gerubriceerd kunnen. Altijd handig voor het vullen van het klantprofiel en het analyseren van de resultaten. Per ip-marketing tool zijn er daarnaast nog een aantal functionaliteiten die per tool verschillen en die het herkennen en behartigen van de websitebezoekers mogelijk maakt.
It-afdeling ontbeert kennis
’Ip-adressen’ klinkt naar automatisering, en we merken dat marketeers regelmatig bij hun it-afdeling aankloppen met de vraag om een ip-marketingtool. En daar vaak nul op hun rekest krijgen omdat het niet in de projectagenda staat. Of omdat de it-afdeling (logischerwijs) geen of te weinig marketing kennis heeft.
De toegevoegde waarde van een ip-marketingtool ligt bij het herkennen van (potentiële) klanten, het bieden van op hun situatie aangepaste content of informatie en het beïnvloeden en volgen van hun gedrag op jouw website. En daarna uiteraard op een adequate wijze opvolgen vanuit commercie.
Zeker voor kennisintensieve organisaties in de b2b-sfeer zijn dit interessante mogelijkheden. Een ip-marketingtool is in staat ongeveer 50 tot 75 procent van de bezoekende organisaties die op de website komen, te identificeren. Op deze manier weet je wie van je bestaande en potentiële klanten interesse hebben in jouw diensten/producten. Of je weet dat een bestaande klant de website opnieuw bezoekt.
Verschillende ip-marketingtools
In Nederland zijn meerdere ip-marketingtools beschikbaar (bijvorbeeld Salesfeed, Clicklead, Snoobi en Leadfeeder), die allemaal van elkaar verschillen terwijl ze op hoofdlijnen het zelfde doel hebben. De een wat professioneler dan de ander. Denk hierbij aan zaken zoals look & feel, percentage herkende bedrijven en de betrouwbaarheid hiervan en integratiemogelijkheden. En natuurlijk de prijs.
Zoals gezegd zou een ip-marketingtool niet vanuit it moeten worden opgezet, maar vanuit marketing. Er is uiteraard wel een technisch raakvlak, en dat ligt op het gebied van de website. En het is per organisatie verschillend of het beheer van de site bij marketing of bij it ligt.
In feite zijn er twee aspecten die rondom de website aandacht moeten krijgen: de code van het ip-marketingtool moet uiteraard achter de eigen website gezet worden en daar waar het een integratie tussen het ip-marketingtool en de crm-omgeving betreft, is vaak it ook een speler in de discussie.
En alle andere zaken zoals op de doelgroep afgestemde content, de opvolging vanuit marketing en/of sales en het vaststellen van zogenaamde tags & triggers zouden onder de aandacht van de commerciële collegae moeten liggen.
Conclusie
Als je een it-specialist bent en je marketingorganisatie nog niet heeft gevraagd om te helpen met een ip-marketingtool, dan is het verstandig om de mogelijkheden van ip-marketing daar eens onder de aandacht te brengen. Met dus de aantekening dat de verantwoordelijkheid niet op het bordje van it ligt, het is meer de toegevoegde waarde die de it-afdeling aan de marketing-afdeling levert.
En bent je een marketeer die graag de geneugten van ip-marketing wil ervaren, dan is het goed om deze mogelijkheden bij je it-collegae aan te kaarten met de opmerking dat het hen haast geen capaciteit kost om het te realiseren, maar wel een positief effect op de business heeft…Win/win dus!
Marielle, in hoeverre gaan deze tools last krijgen van de gdpr wetgeving? Een ip adres is volgens de autoriteit een persoonsgegeven.
Beste Thomas, lees het volledige artikel en haar reactie op jouw vraag hier: https://www.frankwatching.com/archive/2017/10/05/verhoog-je-omzet-in-b2b-zo-zet-je-een-ip-marketingtool-in/
Tim. dank voor je reactie. echter niet helemaal het antwoord op mijn vraag. Ik zal hem beter proberen te stellen.
De autoriteit verplicht ons, volgens een door ons ingeschakeld jurist, dat IP adressen anoniem in Google analytics komen te staan, of in zoverre anoniem dat we er geen personen mee kunnen tracken. Dat houdt in dat we het laatste octet van het IP adres via een script moeten gaan ‘anonimiseren’. Aangezien IP marketing tools deze IP adressen gebruiken wordt de mate van nauwkeurigheid hiermee aangetast. De groep IP mogelijke gebruikers die je kan onderscheiden zonder het laatste octet is namelijk maximaal 256 pc’s. Of is dat laatste octet niet nodig voor deze tools?