Royal FloraHolland gaat alle financiële processen standaardiseren op SAP S/4Hana. De bloemenveiling verwacht hierdoor sneller en makkelijker te factureren. Iedere ochtend vinden er binnen Royal FloraHolland rond de honderdduizend transacties. Om 's middags te kunnen 'incasseren' moeten die transacties direct verdeeld worden naar facturen voor klanten en kwekers.
Het grootste deel van de Nederlandse handel in bloemen en planten vindt plaats via de vijf veilinglocaties en 38 veilingklokken van Royal FloraHolland. In 2016 vonden hier zo’n 12,5 miljard bloemen en planten hun weg van kweker naar klanten in binnen- en buitenland. Met een omzet van jaarlijks 4,6 miljard euro claimt de coöperatieve veilingorganisatie in zijn soort de grootste ter wereld te zijn.
FloraHolland heeft de aparte systemen die de marktplaats in gebruik had voor onder andere reporting, crediteuren en facturatie vervangen door één standaardoplossing: S/4Hana, de ‘in-memory’ bedrijfssoftwaresuite van SAP.
De basisimplementatie van SAP S/4Hana is in drie maanden tijd afgerond. Deze basis bestond uit het algemeen grootboek, het afwikkelen van het betalingsverkeer en de juiste btw-aangiftes. Hierna werden andere functies toegevoegd, zoals vaste activa en reporting.
Volgens de bloemenveiling maakt het werken met één standaardoplossing het makkelijker om zich aan te passen op veranderende wet- en regelgeving. Ook zijn de financiële processen sterk geautomatiseerd, waardoor minder mensen bij de processen zijn betrokken, wat niet alleen de efficiency ten goede komt, maar tevens tot lagere kosten leidt, aldus FloraHolland.