Telecom- en ict-dienstverlener KPN start onder de naam KPN Things een dienst voor internet of things-toepassingen (IoT) voor de zakelijke markt. Het aanbod bestaat uit IoT-apparatuur, -netwerken, data- en consultancy-diensten. Met de klare IoT-dienst voor een vast bedrag per maand hoopt KPN zijn strategische positie in de IoT-markt te versterken.
KPN Things omvat zowel de hardware (onder andere sensoren en gateways), connectiviteit (netwerken en netwerkapparatuur), datadiensten (apps voor analyse en meldingen) en aanvullende diensten, zoals beveiliging, integratie van KPN Things in bedrijfsnetwerken en maatwerkapplicaties voor koppelingen met bestaande systemen.
Het aanbod bestaat op dit moment uit IoT-diensten op basis van het landelijk dekkende LoRa-netwerk en m2m-communicatie (machine to machine). Op termijn wordt het dienstenaanbod uitgebreid. Zo verwacht KPN voor het einde van 2017 ook IoT-diensten aan te bieden via LTE-M op het 4G-netwerk. Dat is een nieuwe standaard voor IoT via 4G.
Volgens Carolien Nijhuis, directeur Internet of Things bij KPN, is er over de hele breedte van de markt vraag naar IoT-toepassingen. Gevraagd naar voorbeelden van toepassingen noemt ze: ‘asset management’ waarbij bedrijven beter het overzicht bewaren over hun apparatuur door het uit te rusten met sensoren. Ook het voorspellen van onderhoud en reparaties (predictive maintanance) is volgens Nijhuis een veelvoorkomende toepassing van IoT in de industrie.
Van pilots naar praktijk
KPN heeft de afgelopen jaren binnen allerlei projecten ervaring opgedaan met IoT-vraagstukken. Zo zijn er pilots afgerond rondom het monitoren van cliënten in de ouderenzorg en volgsystemen in de logistiek. Als voorbeeld noemt Nijhuis B-Medical (zie video) waarbij het vervoer en de kwaliteitscontrole van vaccins worden gevolgd en gewaarborgd met behulp van sensoren die de temperatuur aan boord meten en een slotsensor die de koelboxen waarin de vaccins zijn opgeslagen verzegeld.
KPN: ‘De opzet van KPN Things is dat zakelijke klanten de mogelijkheid krijgen om IoT direct in de praktijk te brengen, zonder dat ze zich druk hoeven te maken over de technologie of specialistische IoT-kennis.’ Klanten betalen afhankelijk van het aantal apparaten en de aanvullende dienstverlening een vast bedrag per maand. Data kan desgewenst worden opgeslagen in Nederlandse datacenters.
Zakelijke markt
KPN zag halverwege 2017 de omzet in zakelijke markt dalen. Het concern zet in op nieuwe zakelijke diensten zoals IoT. Spil in de ontwikkeling van die nieuwe diensten is de achttien maanden geleden opgerichte KPN New Business Unit die onder meer die nieuwe IoT-dienst KPN Things heeft ontwikkeld.