Coks Stoffer is de eerste directeur van DXC Technology in Nederland. Niet verrassend, want hij was sinds medio 2016 directeur CSC Nederland. Het Amerikaanse ict-concern CSC fuseerde begin april officieel met de divisie Enterprise Services (ES) van Hewlett Packard Enterprise (HPE) tot DXC Technology, een ict-dienstengigant die menig concurrent nerveus maakt.
– Hoe is DXC Technology op uw pad gekomen?
Coks Stoffer: ‘Nadat ik negen jaar bij Cisco had gewerkt, heb ik bij Capgemini de opdracht aangepakt om het commerciële deel van de organisatie her in te richten. Bij uitstek een klus voor mij. Zet mij maar in de voorhoede van een bedrijf; dan ga ik er vol in. Vervolgens ben ik benaderd door CSC met de vraag of ik een vergelijkbare opdracht kon doen. Ik ben daar eind juni 2016 begonnen. Belangrijkste doel: het bedrijf succesvol te laten worden op de Nederlandse markt.
Sinds 3 april is daar nu het voormalige Enterprise Services-deel van HPE bijgekomen; uit deze fusie is DXC Technology ontsproten. Ik ben gevraagd de Nederlandse organisatie te leiden. Ik verheug me daar op. Het voelt een beetje als thuiskomen. Ik ben voor mijn Cisco-tijd in Nederland een aantal jaren directeur van EDS geweest. Naderhand in 2008 is EDS door HP overgenomen en werd het samengevoegd met de dienstentak van HP tot Enterprise Services. En nu is dit deel dus samengesmolten met CSC.’
– Welke plek heeft de Nederlandse vestiging binnen DXC gekregen?
‘Nederland valt binnen de nieuwe DXC-organisatie in de regio Noord- en Centraal-Europa waartoe bijvoorbeeld eveneens Duitsland en Scandinavië behoren. In totaal gaat het om drieëndertig landen. België en Luxemburg vallen overigens in de regio Zuid-Europa.
Nederland is een belangrijk land voor DXC Technology. Het is in deze regio na Duitsland het land met het grootste marktpotentieel. Bovendien onderscheidt de Nederlandse ict-markt, net als die van Scandinavië, zich door de hoge graad van ‘netwerkreadiness’ en het innovatieve gebruik van ict in bedrijfsprocessen. Men speelt er vaak een voortrekkersrol en is ontvankelijk voor nieuwe dingen.
Grotere schaal
– Wat is de marktbenadering van DXC Technology?
‘DXC Technology richt zich op sectoren als de detailhandel, financiële wereld, (maak)industrie, verkeer & vervoer, zorg en overheid. De aanpak is langs twee assen: de verticale en de horizontale as. Op de verticale as richten we ons met specifieke oplossingen op die sectoren; via de horizontale as bedienen we de gehéle markt met diensten op het gebied van it-infrastructuren, applicaties en businessprocessen. Door de samenvoeging van CSC en HPE Enterprise Services opereren we bovendien op een nog grotere schaal. DXC telt wereldwijd zo’n 170.000 man; de omzet ligt op zo’n 25 miljard dollar. Dat betekent een sterke machtspositie in de dienstenmarkt. Reken maar dat een aantal concurrenten daar ‘s nachts weleens wakker van ligt.’
– De aanloop naar de officiële fusie heeft zo’n jaar in beslag genomen, ook vanwege de toestemming van diverse toezichthouders. Is de integratie tussen de twee bedrijven inmiddels afgerond?
‘Ja. Zo zijn de twee portfolio’s het afgelopen jaar in elkaar geschoven en teruggebracht tot negen productfamilies met 84 producten en diensten. Dat verschaft duidelijkheid voor onszelf en onze klanten. Daarnaast is er een nieuw ecosysteem met partners opgezet. CSC werkte al met een grote variëteit aan partners; binnen HPE ES werd meer gebruikgemaakt van de eigen producten. Deze zijn nu samengebracht. We maken een onderscheid in strategische partners en solution partners. Op strategisch gebied hebben we er momenteel veertien, waaronder Servicenow, Microsoft, Amazon Webservices, AT&T, Dell EMC, SAP, PwC, HP Inc en HPE. Tot de solution partners behoren bijvoorbeeld VMware, Netapp, Riverbed, Citrix, Mulesoft en Github.’
Bloedgroepen
– Hoe staat het met de Nederlandse organisatie van DXC?
De verkooporganisaties zijn inmiddels samengevoegd. Het ‘oude’ CSC heeft een aantal maanden geleden zijn intrek genomen in een nieuw kantoorpand in Rijswijk; het ‘oude’ Enterprise Services van HPE blijft in Amstelveen. Beide bloedgroepen vullen elkaar goed aan; er is weinig overlap in activiteiten en meegenomen ip. Dat geldt ook voor sectoren, zoals zorg, verkeer & vervoer en financiën, waar CSC en HP Services beide sterk aanwezig waren.
Een voorbeeld: CSC was van oudsher sterk in de verzekeringswereld; HP in de bancaire wereld. En beide onderdelen versterken elkaar op allerlei vlak, onder meer op het gebied van SAP in de railwereld. Het ontdekken van alle activiteiten en expertisegebieden, zeker in internationaal verband, staat voor de komende maanden op de agenda.
– Waar denkt DXC Technology een rol van betekenis te kunnen spelen?
‘Elk speelveld in de markt wordt momenteel op z’n kop gezet. Daar liggen kansen voor DXC Technology. We willen klanten faciliteren in hun digitale verandering en kunnen daar op brede schaal invulling aan geven. Door niet alleen toepassingen te leveren maar ook mee te praten over strategie en visie. Denk aan het laten samenwerken van legacy-applicaties met de nieuwe digitale wereld: hoe regel je zo’n applicatiemodernisatie? Of hoe richt je voor een klant een internet of things-keten in en wat betekent een ‘cloud-first’-strategie eigenlijk? Je ziet een nieuwe manier van werken ontstaan op basis van SaaS (software-as-a-service)- en IaaS (infrastructure-as-aservice)- oplossingen. Wij hebben bijvoorbeeld een cloudwerkplekconcept in huis dat op lokaal niveau is aan te passen op specifieke eisen rond beveiliging en privacy.’
Grillige markt
– Zijn er nog sectoren waar extra veel kansen liggen?
‘In Nederland is DXC sterk aanwezig in de zorg. Recent hebben we voor het Oogziekenhuis Rotterdam een nieuw ziekenhuisinformatiesysteem en elektronisch patiëntensysteem ingevoerd, samen met onze partner Easycare Healthcare. Het gaat om een SaaS-oplossing, inclusief hosting en technisch applicatiebeheer. Voorheen ging het in dit soort trajecten om monolithische toepassingen met een lange implementatietijd; nu doen we dit als regievoerder in samenwerking met anderen. Door deze ‘best-of-breed’-aanpak zijn we in staat makkelijk andere technologie in te zetten en projecten snel op te leveren. Voor het ziekenhuis betekent dit een lage tco (total cost of ownership) en goede samenwerking met ketenpartners.
Daarnaast praten we veel met partijen in de zorg, zoals medici en patiënten, en werken we samen met universiteiten, onder andere met de Universiteit Maastricht, om de zorg aan chronisch zieken te verbeteren. Wij willen in de zorgketen een rol van betekenis spelen. Er gebeurt momenteel bij zorginstellingen heel veel: papierwinkels verdwijnen, planning-, registratie- en monitoringsystemen worden vaker ingezet, in- en externe processen raken steeds meer met elkaar verknoopt, zelfstandige behandelinstellingen rukken op… DXC kan daar een rol spelen door de it-infrastructuur te regelen, applicaties te leveren en te beheren, en bedrijfsprocessen over te nemen.
Een ander voorbeeld is de verzekeringswereld. Een groot deel van Nederlandse levensverzekeraars gebruikt onze Live-software om hun administraties te doen. We zijn aan het bekijken hoe we dit kunnen ‘ver-SaaS-en’ en naar een prijs per polis kunnen brengen. Daarnaast hebben we sinds vorig jaar een nieuw platform binnengehaald via de overname van Xchanging. Ons Live-portfolio is een robuust AS/400-platform en met Xchanging hebben we er nu een open Java-platform bij. Dat levert interessante nieuwe proposities op.’
– Zowel CSC als de Enterprise Services-tak van HPE heeft een lastige tijd achter de rug. De it-dienstenmarkt in Nederland was grillig; groeien bleek moeilijk. Kunt u dit ten goede keren?
‘De Nederlandse markt, ook op het gebied van ict-diensten, kent veel dynamiek. Om hier houvast te krijgen, kiest DXC voor een sterke focus als it-dienstverlener met een duidelijk afgebakend portfolio. Je kunt je op deze manier meer zichtbaar maken en laten zien wat je stiel is. Daar plukken we al de vruchten van: we zien weer stabiele groei. Daar schortte het weleens aan in de afgelopen jaren. Er werd te veel met hagel geschoten.
In de praktijk houdt dat in dat we ook bij onze klanten op bezoek gaan. Om te horen wat er speelt en te zorgen dat er vervolgstappen worden genomen. Niet alleen praten, maar ook uitvoeren. Dat is een open deur, alleen sommige verkopers beschouwen commercie als een soort creatief proces. Maar voor een it-dienstenleverancier geldt dat die moet leveren wat die belooft.’
Dit artikel staat in een licht ingekorte versie in Computable Magazine #5/2017.
DXC in Nederland
DXC opereert in Nederland met circa duizend man, waarvan ongeveer vijfhonderd de bloedgroep CSC hebben en bijna zeshonderd de bloedgroep HPE Enterprise Services, vanuit kantoren in Rijswijk en Amstelveen. Het Rijswijkse kantoor staat pal aan de A13 en opende eerder dit jaar zijn deuren.
Afgelopen april kondigde DXC zijn eerste grote binnengehaalde contract in Nederland aan: de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) tekende voor minimaal vier jaar een overeenkomst met het bedrijf voor infrastructuurdiensten en een werkplekoplossing voor zijn vijfhonderd medewerkers. Geschatte waarde: ruim 23 miljoen euro.