De Pensioenfederatie slaat alarm over de doorberekening van kosten voor het gebruik van DigiD en de berichtenbox MijnOverheid. Volgens de belangenbehartiger van vrijwel alle Nederlandse pensioenfondsen zijn die kosten te hoog en drukken die de pensioenen. Ook zou er te weinig tijd zijn om tot een alternatief te komen voor digitale communicatie tussen burgers en de overheid. De pensioenfondsen voelen zich voor het blok gezet.
Dat staat in een brandbrief van de Pensioenfederatie aan digicommissaris Bas Eenhoorn. De federatie gaat in op een besluit van de ministerraad waarin staat dat de kosten voor het gebruik van DigiD en MijnOverheid worden doorbelast aan de gebruikers. Voor pensioenfondsen zijn dat hun deelnemers.
Gerard Riemen, algemeen directeur van de Pensioenfederatie: ‘Een groeiend aantal pensioenfondsen stuurt wettelijke communicatie via de Berichtenbox van MijnOverheid. Hiertoe hebben de pensioenfondsen een overeenkomst gesloten met Logius, de digitale dienst van de overheid. Die overeenkomst zal nu, zo is het voorstel, ergens in oktober eenzijdig door Logius worden opgezegd. De betreffende fondsen krijgen vervolgens te horen dat ze mogen kiezen: of ze accepteren de nieuwe overeenkomst, met daarin de extra lasten voor de deelnemers, of ze hebben geen toegang meer tot DigiD en de Berichtenbox.’
Volgens Riemen worden de pensioenfondsen daarmee voor het blok gezet. Doordat ze geen tijd hebben om voor 2018 nog een alternatieve wijze van authenticatie in te richten. ‘Wij vinden dat hier sprake is van bestuurlijk onfatsoen. Alleen al daarom zouden aan pensioenfondsen pas vanaf 2019 kosten in rekening kunnen worden gebracht voor het gebruik van DigiD en MijnOverheid.’
Twee miljoen euro
De kosten voor DigiD en het gebruik van de Berichtenbox zoals die nu worden voorgesteld zijn, zijn veertien eurocent inclusief btw voor een succesvolle inlog. Dat komt neer op ongeveer zes ton per jaar. Het versturen van een bericht via MijnOverheid zal 57 eurocent inclusief btw gaan kosten. Volgens de pensioenfondsen loopt dat op tot 1,5 miljoen euro per jaar. Daarmee komen de kosten op ruim twee miljoen euro, rekent Riemen aan de Volkskrant voor.
Hij vindt dat veel te duur en noemt twintig cent een als een redelijk tarief. De belangenbehartiger stelt dat pensioenfondsen bereid zijn om te betalen voor een dienst die ze afnemen, maar vindt het wel van belang dat de kostenconsequenties vooraf bekend zijn, realistisch zijn en dat de gebruiker alleen betaalt voor het gebruik.
Digitale overheid
Ook stellen de pensioenfondsen kanttekeningen bij het voorstel om een vaste prijs per authenticatie/bericht te hanteren. ‘Het voordeel hiervan is eenvoud en transparantie. Maar omdat de kostprijs wordt beïnvloed door een aantal factoren, moeten ons inziens die factoren ook een rol spelen in de prijs per verzonden bericht. Dit geldt voor de verschillende niveaus van veiligheid van DigiD, voor de omvang van het bericht, het verzendmoment (druk of rustig) en de bewaartermijn.’
Het Nationaal Beraad Digitale Overheid neemt binnenkort een besluit over de voorwaarden van het gebruik van DigiD door partijen die geen deel uitmaken van de (semi)-overheid. De Pensioenfederatie zit niet bij dat overleg aan tafel en probeert via de brandbrief die onderhandelingen te beïnvloeden.
Ik heb inderdaad aangegeven alleen per post te ontvangen. Op die vage mailtjes zit ik niet te wachten, mensen komen in de problemen. Daar is de ombudsman ook al achter.
Facturen per post, dat is nog steeds beter te controlleren.
€ 200000000 per jaar om een e-mail server met een web portal draaiende te houden… Werkelijk gouden business zo’n overheids contract. Onvoorstelbaar.