Voor de Computable Awards 2017 zoeken we samen met RightBrains naar mensen die op een mooie manier diversiteit proberen te realiseren in het digitale werkveld in Nederland. De komende tijd stellen we enkele kanshebbers voor de Digital Leadership & Diversity Award aan de markt voor. Vandaag: Stephen Dowling, wereldwijd directeur bij Unilever voor e-commerce en directe klantleveringen.
Stephen Dowling is volgens de voordracht, die door een Nederlandse medewerker van het wereldwijd opererende advieshuis BearingPoint werd gedaan, het perfecte voorbeeld van iemand die het beste van twee werelden combineert. ‘Hij heeft zich ontwikkeld in de ‘klassieke’ Unilever-school en het bedrijf toonde vertrouwen in zijn kunnen door hem aan te stellen voor e-commerce om te transformeren naar nieuwe businessmodellen in plaats van iemand extern te werven. In zijn positie als wereldwijd directeur voor e-commerce en directe klantleveringen begrijpt hij zowel de business als digital en is Dowling in staat om disruptieve businessmodellen te ontwikkelen die Unilever klaar maken voor de toekomst, terwijl er ook toegevoegde waarde geleverd wordt aan de business van vandaag.’
Diensten sneller opleveren
Dowling heeft dit volgens de voordracht weten te bereiken door leiderschap, acquisitie, de ontwikkeling van talent en het constant uitdagen van de status quo te mixen. ‘Hij begeleidt nieuwe innovaties van idee tot ingebruikname en weet nieuwe producten en diensten sneller op te leveren. Wat normaal in maanden en kwartalen werd gedaan, wordt nu gedaan in dagen. En wat normaal honderdduizenden euro’s kostte, kost nu duizenden euro’s.’
Als we de voordracht mogen geloven, stelt Dowling zich altijd nederig op. ‘Op elk niveau in de organisatie gaat hij in het gesprek het oogcontact aan. Dowling behandelt iedereen met respect, ongeacht het kennisniveau of senioriteit. Hij neemt nooit zelf de rol van digital-expert aan. Dowling heeft daar zelf altijd een mooie uitspraak voor: ‘Alleen kan je dan snel gaan, met z’n allen kom je verder’.’
Bredere diversiteitsvraagstuk
Als het op zijn eigen team aankomt heeft Dowling een gezonde ratio voor wat mannen en vrouwen betreft: 55 procent is vrouw, 45 procent man. Dit komt in grote lijnen overeen met de 50/50-verdeling in de directie van Unilever, waar doorgaans slechts 20 procent van de directie vrouwelijk is. ‘Daar bovenop is Dowling voorstander van flexibele werkmogelijkheden, zoals het delen van banen, voor mensen met kinderen’, vervolgt de voordracht. ‘Genderdiversiteit is volgens hem onderdeel van het bredere diversiteitsvraagstuk, wat ook terug te zien is in zijn team. Daarin heeft iedereen namelijk een andere nationaliteit. Daarnaast creëert Dowling diversiteit in mindsets, door mensen met de langetermijnvisie te laten samenwerken met mensen uit de dagelijkse business. Binnen Unilever moedigt hij digital natives aan om met hun ideeën het onderscheidt te gaan maken in de markt voor consumptiegoederen.’
Wat doet het woord ‘weer’ in de titel van dit artikel?
Unilever is een vrij oude onderneming maar volgens mij is zij nooit divers geweest.