De digitale disruptie heeft de wereld op zijn kop gezet en vrijwel iedereen is het erover eens dat ingrijpende veranderingen blijven voortduren. Dat betekent dat organisaties snel moeten leren, handelen en schakelen. Een onmisbaar concept hierin is co-creatie.
Fujitsu omarmt dit concept van het bundelen van kennis, ideeën en middelen met klanten. “Een van de meest tot de verbeelding sprekende voorbeelden van co-creatie is onze samenwerking met het Slingeland Ziekenhuis in Doetinchem”, zegt Bas de Reus, Algemeen Directeur Fujitsu Nederland . Beide partijen werken samen in het Sensing Clinic-project dat nieuwe technologische ontwikkelingen binnen het zorgproces introduceerde.
Slimme pleisters voor betere zorg
Steeds meer bedrijven zien in dat ze – om de snelheid van de digitale transformatie bij te benen – moeten partneren met technologiepartners. Om de zorg voor patiënten verder te kunnen verbeteren, riep het Slingeland Ziekenhuis de kennis en expertise van Fujitsu in. Chrit van Ewijk, Algemeen Directeur van het ziekenhuis: “We detecteerden dat we vaak te laat zien dat het de verkeerde kant op gaat met de patiënt. Op meerdere momenten op een dag werden de vitale functies gemeten, maar daarbuiten moesten we het doen met onze klinische blik.”
Samen met Fujitsu werd een oplossing ontwikkeld waarmee slimme pleisters de vitale functies van patiënten meten. De data wordt anoniem opgeslagen en geanalyseerd om betere zo zorg te kunnen bieden. “Voorheen waren we tijd kwijt aan het meten van de vitale functies. Samen met Fujitsu kunnen we nu continu monitoren hoe bepaalde waardes bij de patiënt zijn en veel eerder ingrijpen en verslechtering van de toestand voorkomen. Bovendien houden artsen en verpleegkundigen zo meer tijd over voor de patiënt zelf.”
Co-creatie is een gezamenlijk proces
Het project werd op de afdeling neurologie uitgevoerd en is een groot succes. Inmiddels wordt het ook op de afdeling cardiologie ingezet en hoopt Van Ewijk dat het ziekenhuis, samen met Fujitsu, ook de stap naar buiten kan zetten. “Want deze patiëntengroep is ook thuis kwetsbaar. Als we die risico’s kunnen beperken, wordt het een co-creatie die we samen doen in het belang van de patiënt.”
Het Sensing Clinic-project is slechts één voorbeeld van de talloze innovaties die Fujitsu in samenwerking met klanten bewerkstelligt. “Digitale co-creatie is niet een ding, maar een proces dat je samen doormaakt”, zegt De Reus. “Om dat te faciliteren hebben we ‘the Brigde’ opgezet, een experience center waar we innovatieve oplossingen tonen en met klanten kunnen werken aan vernieuwende oplossingen voor hun uitdagingen op bijvoorbeeld het gebied van de Digital Workplace, Augmented Reality, Robotica en Artificial Intelligence.”