De Chinese telefoonfabrikanten Huawei, Oppo en Vivo winnen het in het eerste kwartaal van 2017 van de Zuid-Koreaanse Samsung en de Amerikaanse Apple. Samsung komt uit op een marktaandeel van 20,7 procent, waar dat vorig jaar nog 23,3 was. Ook Apple doet een stapje terug, namelijk 13,7 procent in plaats van 14,8 in 2016. De Chinese fabrikanten noteren gezamenlijk een marktaandeel van 24 procent, zeven procent meer dan vorig jaar.
Volgens cijfers van Gartner is het aantal verkochte smartphones met 9,1 procent toegenomen sinds vorig jaar. In het eerste kwartaal van 2017 zijn er rond de 380 miljoen smartphones verkocht. In 2016 waren dit er rond de 348 miljoen.
De grootste toename is te zien bij de fabrikant Oppo. In één jaar tijd zijn er bijna twee keer zoveel Oppo-smartphones verkocht ten opzichte van vorig jaar. Er is ook een groei te zien in het marktaandeel van Oppo.
‘Oppo verkoopt met name via een groot netwerk van retailers en verslaat hiermee concurrenten als Samsung en Huawei’, aldus Gartner-onderzoeksdirecteur Anshul Gupta. De strategie van Oppo met de focus op een snel oplaadbare smartphone met een goede camera die verkocht wordt via offline-kanalen, draagt bij aan de snelle groei op de internationale markt.’
De groei van Vivo is volgens hem afkomstig door de vraag vanuit opkomende markten in Azië en het Pacifisch gebied, inclusief India. ‘De verkoop nam daar toe met 220 procent, dankzij een verbeterde merkuitstraling en de hoge kwaliteit van de telefoons.’ Huawei staat nu op de derde plaats wat betreft de wereldwijde verkoop van smartphones, maar moet volgens Gupta goed zijn concurrenten als Oppo en Vivo in de gaten houden.
De verkoop van Samsung-telefoons nam in het eerste kwartaal van 2017 af met 3,1 procent. De onderzoeksdirecteur ziet het gebrek aan een alternatief voor de Note 7 en de felle concurrentie binnen de smartphonemarkt als oorzaken. Net als Samsung lijdt Apple volgens hem onder de opkomst van de Chinezen. ‘De verkoop van iPhones is afgenomen, wat leidt tot een lager marktaandeel. Apple lijdt steeds meer onder de opkomst van Chinese merken als Oppo en Vivo en de prestaties in China staan hierdoor onder druk.’
Groter marktaandeel voor Android
Behalve een strijd tussen fabrikanten, is er ook een gevecht tussen besturingssystemen Android en iOS. Begin van 2017 beschikte Android over 86,1 procent van het wereldwijde marktaandeel en iOS over 13,7 procent. Daarbij is het marktaandeel van Android als enige gestegen met twee procent ten opzichte van 2016. Het marktaandeel van iOS is met 1,1 procent gedaald, het aandeel in de markt van andere besturingssystemen met 0,9 procent.
Marktaandeel smartphonefabrikanten
Fabrikant | Marktaandeel Q1 2017 | Marktaandeel Q1 2016 | |||||
Samsung | 20,7 % | 23,3 % | |||||
Apple | 13,7 % | 14,8 % | |||||
Huawei | 9 % | 8,3 % | |||||
Oppo | 8,1 % | 4,6 % | |||||
Vivo | 6,8 % | 4 % | |||||
Overig | 41,7 % | 45 % |
Bron: Gartner (met dank aan www.goedkoopstesimonly.net)