Softwareleveranciers hebben de laatste jaren grote stappen gemaakt met hun cloudtransitie. Een grote meerderheid, 62 procent, levert al zijn applicaties inmiddels via de cloud. In 2014 was dit nog zestien procent. SaaS is daarmee het businessmodel bij uitstek geworden. Veertien procent meent dat leveranciers die géén SaaS-model hanteren nog bestaansrecht hebben.
Dit blijkt uit het Nationaal SaaS Survey, uitgevoerd door Heliview, in opdracht van datacenter- en infrastructuurspecialist Previder.
De cloud blijkt vooral gezien te worden als een manier om de hostingkosten terug te dringen (27 procent). Daarnaast geeft cloudtechnologie de mogelijkheid om te focussen op de eigen business (18 procent) en ontzorgt de technologie bedrijven (21 procent).
Controle over fysieke locatie
Bij de keuze van een leverancier voor een hostingpartner spelen de kwaliteit van de beveiliging (98 procent), uptime-garanties (92 procent) en certificeringen (91 procent) een hoofdrol. Betrouwbaarheid en grip houden op data lijken een grote rol te spelen in de overwegingen van it-beslissers. Technologieën waarmee leveranciers controle hebben over de fysieke locatie van hun data en diensten, zoals Microsoft Azure Stack, worden bijzonder gewaardeerd. Bijna een derde, 29 procent van de respondenten, geeft aan deze nieuwe technologie te onderzoeken.
‘Een nieuwe fase in de cloudtransitie van leveranciers lijkt aangebroken’, stelt Tim Timmerman, directeur van Previder. ’Zij hebben de initiële hindernissen overwonnen om de stap naar cloud en SaaS te maken en leveren inmiddels massaal diensten uit de cloud. Voor hen draait alles om duurzame samenwerking met een hostingpartner die hun risico’s rond zaken als beschikbaarheid en beveiliging zo goed mogelijk kan afdekken. Samenwerking en afstemming zijn sleutelbegrippen in het huidige cloudtijdperk.’
Nationaal SaaS Survey
Het Nationaal SaaS Survey is een kwalitatief onderzoek van Previder naar de cloudtransitie van Nederlandse independent software vendors (isv’s) en de kansen en uitdagingen die zij op dit gebied ervaren. Het onderzoek is uitgevoerd door Heliview en gebaseerd op telefonische interviews met beslissers, directieleden en managers bij 53 softwareleveranciers. Het is de derde keer in vijf jaar dat Previder dit onderzoek doet. Eerdere onderzoeken vonden plaats in 2012 en 2014.