Om het resultaat van digital marketing te vergroten worden regelmatig social media-kanalen ingezet. De vraag welke kanalen hiervoor gekozen moeten worden om onder de aandacht van de doelgroep te komen, is niet altijd gemakkelijk. Zeker als er ook een centraal klantprofiel met informatie uit verschillende bronnen gewenst is. Dit aspect ligt meestal op het bordje van it.
Steeds meer kennisintensieve b2b-organisaties kiezen ervoor om LinkedIn als zakelijk marketingtool in te zetten en middels LinkedIn Advertising een specifieke doelgroep te bereiken. De keuze om verschillende geautomatiseerde social media-kanalen in te zetten, wordt veelal gemaakt door de marketing afdeling. Vaak zonder de it-afdeling hierbij te betrekken. Begrijpelijk, omdat de IT afdeling vaak aangeeft geen verstand van social media te hebben.
Dat is niet erg, maar wel jammer. Want door de krachten te bundelen, wordt het resultaat vergroot. De it-afdeling zou het mogelijk moeten maken om social-kanalen zakelijk te gebruiken en de verkregen informatie aan het klantprofiel aan het crm-domein toe te voegen. Hier is dan vaak een integratie laag voor nodig.
En de marketing afdeling zou de resultaten inzichtelijk moeten maken en aangeven op welke wijze het klantprofiel verrijkt zou moeten worden. Mogelijk bijgestaan door de it-afdeling die een inzichtelijk dashboard realiseert op aangeven van marketing (waarmee de marketing activiteiten en resultaten bestuurbaar worden).
Tipje van de sluier
LinkedIn is erg actief op het gebied van productontwikkeling. Ook daar waar het gaat om doelgroepen en integraties. Eén van de nieuwe interessante features van LinkedIn is de mogelijkheid tot het specifiek targeten. Dit gebeurt op basis van het ingevulde, up to date, profiel van een gesegmenteerde doelgroep. LinkedIn geeft drie opties om specifiek op de doelgroep te kunnen segmenteren: Website retargeting, account retargeting en contact retargeting. Met deze drie nieuwe mogelijkheden kunnen zowel websitebezoekers, contactpersonen als ook specifieke organisaties als doelgroep gekozen worden. Deze tool is beschikbaar voor alle LinkedIn Advertising producten. De combinatie van de segmentatie in het eigen crm-domein en de segmentatie binnen LinkedIn, is een sterke.
Daarnaast heeft LinkedIn het beter mogelijk gemaakt om de resultaten te volgen en meetbaar te maken, in de LinkedIn Campagne-manager. Deze geeft een duidelijk beeld van hoe de gekozen doelgroep van de campagne op de advertenties reageert. De LinkedIn-campagne wordt hierdoor inzichtelijk. Hierbij is het ook mogelijk om conversies te meten door een LinkedIn-tag toe te voegen, waardoor exact aangeven wordt welke conversies gemeten moeten worden.
Op het moment dat de it-afdeling beschikt over medewerkers met kennis van de functionaliteiten van LinkedIn en van de mogelijkheden om de resultaten in overzichtelijke rapportages weer te geven, kan daadwerkelijk toegevoegde waarde aan de collegae van marketing worden toegevoegd. Buiten de begane paden gaan, in dit geval: begrijpen waar een social marketing tool als LinkedIn over gaat en welke resultaten de marketing afdeling hiermee beoogt.
Ik adviseer iedere it-afdeling van een organisatie die commerciële en/of relatiebeheer activiteiten uitvoert in een b2b-omgeving dan ook om zich in de social marketing tools te verdiepen. Te beginnen met LinkedIn. En dan successievelijk uitbreiden naar andere kanalen.
Allereerst, beste mevrouw Dellemijn, met alle respect overigens, liggen de keuzes en de extractie, uit om het even welke bron, nooit op het bordje van IT. IT is namelijk een volkomen exacte materie die strategisch ter beschikking wordt gesteld, onderhouden door IT professionals, en die kijken alleen naar wat ‘men’ vind dat beschikbaar moet worden gesteld en wat niet.
Linkedin en big data
Als zeer vroeg lid van linkedin, dit tot ongeveer medio 2016, nadat ‘vlerken van linkedin mij ‘verordonneerden’ mijn psuedoniem, geregistreerd in vele digitale bronnen sinds 1995/96, te laten vallen en gebruik te maken van mijn gewone naam, heb ik eenvoudig afscheid genomen van linkedin. Reden is zeer eenvoudig. Wanneer men mij verordonneren niet langer meer gebruik te maken van mijn psuedoniem, uit hen commerciele overwegingen, maar alle acteurs, die een linkedin profiel hebben, niet de eigen naam gebruikende, dan is er sprake van commerciele willekeur en dat bewijst meteen mijn punt.
Als je namelijk big data wil genereren, dan wil je dat natuurlijk zo waarheidsgetrouw doen, anders heb je namelijk alleen maar een commercieel belang bij gegenereerde big data, maar niet bij de zuiverheid daarvan. Dan is het heel aantrekkelijk Bruno Mars als lid te kunnen roepen, maar geen hond die verder weet dat hij eigenlijk Peter Gene Hernandez heet, behalve een kleine schare fans dan natuurlijk.
Big data >45% corrupt/vervuild
Meer dan 45%, uiteraard een schatting, van big data is vervuild.
Ik had enige tijd geleden iemand binnengehaald die sales en marketing naar een hoger plan zou brengen. Vooral inzetten op social media, want dat kanaal was strategisch belangrijk. Heeft in anderhalf jaar geen pepernoot verkocht en geen nieuwe klant aangetrokken. Dus exit.
Nu gebruiken we een bureau voor telefonische acquisitie en de leads bezoek ik zelf. Nieuwe klanten, grote opdrachten, goed nieuws. Het bedrijf groeit als kool.
Tot zover de social media in sales.
Ik verslikte me even toen ik de gruwelijke titel van dit artikel zag.
Even voor de goede orde, it’ers zijn saaie bebrilde mensen wiens taak het is koffie om te zetten in software, netwerken en infrastructuur.
LinkedIn-gelul is voor marketeers, dat is echt een heel ander slag mensen.
Ook ik ben er in getrapt en uitgegleden.
Door omstandigheden toch maar een account aangelegd, nu krijg ik een hoeveelheid email van linkedin die een spammer waardig is. De profielen zijn een zelf-enscenering zonder grenzen, voor mij is dat kleuterklas puur.
ICTers moeten verstand avn ICT hebben beste Mareille.
Toen ik hoorde dat LinkedIn werd overgenomen door Microsoft heb ik als de wiedeweerga mijn account genuked. Geen moment spijt van gehad want het heeft nagenoeg geen impact op mijn leven gehad.
Wat dat betreft heeft iedere ITer een maatschappelijke verantwoordelijkheid om gebruikers te wijzen op de gevaren van social media icm Big Data. En al helemaal nu Twitter en Facebook regelrechte politieke censuur toepassen bij hun gebruikers. De kans dat dit bij LinkedIn ook zal gaan gebeuren is niet onrealistisch.
Dus ja ITers die verstand hebben van social media houdt eigenlijk in dat ze het waar mogelijk moeten mijden. Waar de marketeers zich mee bezig willen houden mogen ze helemaal zelf weten.
Tja Johan,
Ik merk dat er regelmatig een bijdrage van mij in /dev/null eindigt.
Geen idee of daar een reden voor is (kan gewoon onhandigheid zijn), ik ben toch bepaald niet de enige hier met een enigzinds kritische kijk op de ontwikkelingen binnen de ICT en de artikellen die hier soms geplempt worden.
Ik heb iig geen linkedin, facebook, twitter en hoe dat ook allemaal moge heten.
Iemand die mij wil spreken heeft ruim voldoende mogelijkheden.
Aan bovenstaande gewaardeerde reageerders: aan de ene kant klagen dat je expertise niet wordt gewaardeerd of zelfs gezien en aan de andere kant de nieuwe manieren van communicatie negeren. Het komt op mij over als: vroeger was alles beter.
Je kunt al die meldingen en emails gewoon uitzetten, dan blijft over dat je gemakkelijk kunt zien met wie je te maken hebt als iemand contact opneemt. En vice versa.
Stoer als je niet op social media zit, maar verstandig is anders. Tenzij je genoeg aan je huidige netwerk hebt en er voldoende opdrachten uithaalt. Of dat over een paar jaar nog zo zal zijn, zal de tijd leren. Alleen als de uitkomst negatief is, betekent dat dat je vandaag verkeerd gegokt hebt.
Ik neem aan dat jullie ook nog brieven sturen i.p.v. email?
Met jullie expertise moeten jullie toch in staat zijn aan te geven hoe social media wel nuttig kan worden ingezet. Nieuwe mogelijkheden hebben wat tijd nodig om te settelen. En senioren als jullie zouden daar voortrekker in kunnen zijn. Ik waardeer het erg als iemand een verstandig stuk tekst schrijft hier en daar even een tweet aan verbindt. Gelukkig doet Computable dat soms voor jullie, maar je bereik t.a.v. je expertise kan veel groter zijn.
@Leen Wel eens je ontkomt niet aan al deze zegeningen van de digitale onrust als je mee wilt doen. Niet dat het mij wat oplevert maar toch. Alleen denk ik wel: vroeger was alles beter. Het is een gedachte die me de afgelopen weken vaak door het hoofd is geschoten. Horeca, het NL voetbal, het (wiskunde) onderwijs en steeds moest ik denken, vroeg was alles beter. In alle objectiviteit. Zelfs de computer daar heb ik mijn twijfels over, een prachtapparaat maar ook dat vind ik niet geen zegen en de toepassingen zijn vaak ongelukkig en weinig sympathiek.
@Louis: ha ja, als je die insteek kiest, voel ik met je mee.
Maar laten we invloed uitoefenen om dingen te verbeteren i.p.v. alleen terug te kijken.
De instellingen in LinkedIn (en andere vormen van social media) zijn goed genoeg om de hoeveelheid spam tot een minimum te beperken – kost inderdaad even wat tijd.
Voor de rest: je kan natuurlijk blijven hameren op de minpunten van kanalen als LinkedIn, Facebook en wat al niet meer. Maar het is net als met mensen – allemaal die platformen hebben hun goede en minder goede kanten…
Kortom, kijk er eens naar vanuit het perspectief hoe het jou kan helpen bij de dingen die je wil bereiken; uitzetten en weglopen kan altijd nog!
🙂