Om het resultaat van digital marketing te vergroten worden regelmatig social media-kanalen ingezet. De vraag welke kanalen hiervoor gekozen moeten worden om onder de aandacht van de doelgroep te komen, is niet altijd gemakkelijk. Zeker als er ook een centraal klantprofiel met informatie uit verschillende bronnen gewenst is. Dit aspect ligt meestal op het bordje van it.
Steeds meer kennisintensieve b2b-organisaties kiezen ervoor om LinkedIn als zakelijk marketingtool in te zetten en middels LinkedIn Advertising een specifieke doelgroep te bereiken. De keuze om verschillende geautomatiseerde social media-kanalen in te zetten, wordt veelal gemaakt door de marketing afdeling. Vaak zonder de it-afdeling hierbij te betrekken. Begrijpelijk, omdat de IT afdeling vaak aangeeft geen verstand van social media te hebben.
Dat is niet erg, maar wel jammer. Want door de krachten te bundelen, wordt het resultaat vergroot. De it-afdeling zou het mogelijk moeten maken om social-kanalen zakelijk te gebruiken en de verkregen informatie aan het klantprofiel aan het crm-domein toe te voegen. Hier is dan vaak een integratie laag voor nodig.
En de marketing afdeling zou de resultaten inzichtelijk moeten maken en aangeven op welke wijze het klantprofiel verrijkt zou moeten worden. Mogelijk bijgestaan door de it-afdeling die een inzichtelijk dashboard realiseert op aangeven van marketing (waarmee de marketing activiteiten en resultaten bestuurbaar worden).
Tipje van de sluier
LinkedIn is erg actief op het gebied van productontwikkeling. Ook daar waar het gaat om doelgroepen en integraties. Eén van de nieuwe interessante features van LinkedIn is de mogelijkheid tot het specifiek targeten. Dit gebeurt op basis van het ingevulde, up to date, profiel van een gesegmenteerde doelgroep. LinkedIn geeft drie opties om specifiek op de doelgroep te kunnen segmenteren: Website retargeting, account retargeting en contact retargeting. Met deze drie nieuwe mogelijkheden kunnen zowel websitebezoekers, contactpersonen als ook specifieke organisaties als doelgroep gekozen worden. Deze tool is beschikbaar voor alle LinkedIn Advertising producten. De combinatie van de segmentatie in het eigen crm-domein en de segmentatie binnen LinkedIn, is een sterke.
Daarnaast heeft LinkedIn het beter mogelijk gemaakt om de resultaten te volgen en meetbaar te maken, in de LinkedIn Campagne-manager. Deze geeft een duidelijk beeld van hoe de gekozen doelgroep van de campagne op de advertenties reageert. De LinkedIn-campagne wordt hierdoor inzichtelijk. Hierbij is het ook mogelijk om conversies te meten door een LinkedIn-tag toe te voegen, waardoor exact aangeven wordt welke conversies gemeten moeten worden.
Op het moment dat de it-afdeling beschikt over medewerkers met kennis van de functionaliteiten van LinkedIn en van de mogelijkheden om de resultaten in overzichtelijke rapportages weer te geven, kan daadwerkelijk toegevoegde waarde aan de collegae van marketing worden toegevoegd. Buiten de begane paden gaan, in dit geval: begrijpen waar een social marketing tool als LinkedIn over gaat en welke resultaten de marketing afdeling hiermee beoogt.
Ik adviseer iedere it-afdeling van een organisatie die commerciële en/of relatiebeheer activiteiten uitvoert in een b2b-omgeving dan ook om zich in de social marketing tools te verdiepen. Te beginnen met LinkedIn. En dan successievelijk uitbreiden naar andere kanalen.
Vreemd genoeg lees ik niet over de “bubbles” die gevormd worden. Met wie wordt je in die “social” media in verbinding gebracht? Mensen die dezelfde interessen habben, dezelfde “vrienden” hebben, enz. enz. van het zelfde. Dat is een enorme verarming, leidt tot tunnelvisie.
Voor wie de tijd heeft, kan een experiment helpen inzicht te krijgen, maak eens profielen aan (van een onbekende IP) die een hele jong iemand voordoen en van een oudere en van een die midden 40 is. Kijk dan wat je als kontakten van die media voorgeschoteld krijgt, dan weet je wat ik bedoel.
Over het algemeen is het begin met social media verbonden met nieuwe kontakten echter vervluchtigt dat snel omdat de tijd die het kost in geen verhouding staat tot wat het oplevert.
Dat hangt natuurlijk wel af van je doelgroep, maar eerlijk gezegd zijn hippe teenies ook niet mijn doelgroep.
Tja wat zijn mijn gedachtten hierbij.
Gedachte
1 privicy wet , mag dit allemaal?
2 Scienfiction flims komen wel erg naar de realiteit gehold. erg eng.
3 Professionele reactie dat de data op ie manier verkregen niet perse de waarheid is
4 Kans op nieuwe ontwikkelingen oftewel inovatie dat is leuk
5 Omdat ik het allemaal erg eng vind, ga ik mijn sociaal media gebeuren eens goed onder de loop nemen en meer als een robot reageren of posten. en niet te veel meedelen.
Oftewel totalitaire bedrijven en wereld dominantie door die bedrijven, die alles over jou menen te weten , en dat ook kunnen bewijzen op basis van de door hun geanalyseerde data. Komt erg dichtbij op deze manier, en als persoon dat mensen die mij bellen dingen van mij benoemen omdat deze dingen door ICT samengevoegd zijn in hun CRM systeem is voor mij een NOGO
Beste Leen Blom,
Niet de social media wordt hier bekritiseerd, wel het nogal onzinnige artikel hierboven.
Ik heb in mijn hele carriere nog nooit iets aan linked in gehad.
Niet zo vreemd LinkedIn is gewoon FaceBook voor snobs, waaraan niet sociale contacten maar datavergaring ten grondslag ligt.
Al mijn opdrachten die ik als zelfstandige heb gehad heb ik via mijn eigen circuit gekregen. Toegegeven ik ben daar nooit van afhankelijk geweest maar het leverde een aantal bepaald niet onaardige opdrachten op.
Waar het in dit artikel om gaat is de stelling dat je een hoop van je tijd in het media LinkedIn moet steken om verder te komen.. ik zie werkelijk niet in waarom.
Sterker nog, ik kom sterker uit de bus zonder dat elke cowboy mij met een zoekopdracht weet te vinden en ik zit niet te wachten op lui die mijn c.v. niet eens kunnen lezen.