Edwin Beerentemfel is regional manager business development voor de regio Midden-Europa bij Axis Communications. Hij richt zich in deze functie op eindgebruikers en partners in de retail-, transport- en banksector en op lokale overheden. Samen met klanten en partners houdt Beerentemfel zich bezig met het ontwikkelen van videosurveillance en toegangscontroleoplossingen en in het bijzonder dienstverlening daaromheen. Channelweb wil meer over deze manager weten en neemt hem onder vuur.
Kies je voor toegevoegde waarde of volume?
‘Toegevoegde waarde, zonder twijfel, omdat daarbij de klant centraal staat. Als je product of dienst geen waarde toevoegt voor de klant, zit je in een lastige wedstrijd.’
Wat is een goede lead?
‘Een goede lead is gekwalificeerd, heeft een heldere vraagstelling en een tijdlijn waarin hij om te zetten is.’
Wie moet de leiding hebben in een verkooptraject: klant, reseller of fabrikant?
‘Een verkooptraject is een samenspel van alle stakeholders. Iedereen heeft elkaar nodig en moet elkaar respecteren. Maar degene die de leiding neemt, kan het traject sturen en daarmee invloed uitoefenen. Daarom nemen wij altijd het initiatief.’
Wat weet je nu dat je vijf jaar geleden nog niet wist?
‘Oh zoveel! Dat maakt het werk bij Axis zo interessant. Van eenieder wordt verlangd zijn grenzen te verleggen en nieuwe kennis op te doen. Zo ontwikkelt het hele bedrijf zich.’
Wie heb je het laatst gebeld en waarom?
‘Eén van mijn business-ontwikkelaars om lopende zaken door te nemen en feedback te krijgen. Ik probeer dagelijks in contact te staan met mijn mensen die in de gehele sales-regio, te weten de Benelux en Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk, actief zijn.
Wie of wat mag bij jou altijd aankloppen?
‘Ik ben al heel lang gefascineerd door Google. Hun visie, cultuur, innovatie en diensten spreken me aan. Ik ben een werkelijke fanboy.’
Wat doe je over vijf jaar of waar zien we je terug?
‘Wat ik dan doe, weet ik niet, maar waar je me ziet is wel duidelijk, namelijk bij Axis Communications. Het bedrijf zit in een dynamisch veranderingsproces naar solutions en services, wat veel nieuwe kansen biedt.’
Wie is je grote voorbeeld?
‘Ik heb niet echt één groot voorbeeld, want er zijn zoveel interessante mensen die op hun specifieke manier imponeren. Ik probeer van iedereen wat te ‘lenen’ en dan maak ik er mijn eigen ideaal van.’
Wat zijn je grootste teleurstelling en triomf geweest?
‘De grootste teleurstelling was in 2010, toen een door mijzelf geambieerde carrièremove werd doorkruist door een nieuw organisatiemodel, waarin die functie verviel. Na een periode van acceptatie kreeg ik toen de kans te gaan bouwen aan een internationaal business-ontwikkelteam. Zo werd de teleurstelling omgebogen in een triomf.’
Tot slot: richt je je graag op verschillende verticale markten of ga je liever binnen één branche de diepte in?
‘Voor mij ligt de uitdaging in de breedte ontwikkelen, daar ligt mijn toegevoegde waarde.’