De bank Argenta bereidt zich voor om financiële producten online te gaan verkopen, zonder tussenkomst van de kantoorhouders. Dat schrijft De Tijd. De bank, die begin dit jaar Geert Van Hove als cio wegplukte bij Belfius, zet daarmee de achtervolging in op de grootbanken.
De Antwerpse spaarbank Argenta is een sales- en marketingteam aan het samenstellen dat zich gaat bezighouden met digitale verkoop en digitale diensten. Dat ontdekte De Tijd aan de hand van jobadvertenties die de bank had geplaatst. Wanneer de diensten er komen en hoe ze er precies uitzien, wil de bank niet kwijt, maar dat de online-verkoop er komt, lijkt een uitgemaakte zaak te zijn.
Om een en ander in goede banen te leiden, heeft de bank ook change managers aangesteld die zowel medewerkers als kantoorhouders moeten klaarstomen voor de digitale duik. De bedoeling is om zowel de frontend als backend van de bank een volledig digitale opknapbeurt te geven. Argenta gebruikt daarvoor zijn kleinere, Nederlandse divisie als proefkonijn. Daar werd vorig jaar als de it-infrastructuur op de schop genomen, met als brandpunt de smartphone als hét toestel waarmee klanten in de toekomst zullen bankieren. In Nederland werd daarenboven ook een online-platform voor woonkredieten gelanceerd.
Dat Argenta de stappen nu neemt, is waarschijnlijk geen toeval. In februari van dit jaar werd bekend dat Argenta-cio Geert Van Hove had weggeplukt bij concurrent Belfius. Bij Argenta is hij niet alleen de nieuwe cio maar kreeg hij ook de titel chief digital officer mee.